از حرف تا عمل در کارآفرینی

*صمد یوسفی اصل – فارغ از هرگونه سختی ها و مشقت هایی که برای ایجاد حتی یک شغل وجود دارد، اما وقتی ماحصل کار را به نظاره می نشینیم، حلاوت آن یک شغل هم چیز دیگری است.

وقتی در محیط کسب و کاری که ایجاد کرده اید ، قرار می گیرید و قدم می زنید، تمام خستگی ها برای لحظه ای از یادتان می رود. اینکه با چه مشقت هایی همه چیز را باید از صفر شروع می کردید و حتی ممکن بود در وسط راه پا پس بکشید. کارآفرینی کار سختی است و طاقت فرسا. دنبال ایده ای هستید که آن را رنگ عملی بدهید؛ اشتغال ایجاد کنی و در بازار رقابتی محصول خود را به بهترین شکل ممکن برای مشتریان عرضه کنید.

در فرهنگ کشورمان هم به مفهوم کار و کسب روزی حلال بیشتر اشاره شده است، اما موضوع کارآفرینی به شکل امروزی برای ما تازگی دارد. تازگی از این حیث که پروسه ایجاد کار نو با ایده جدید در فضای کنونی بازار از صفر تا صد باید برنامه ریزی شده و با استراتژی مشخص باشد.

اگر در مسیر ایده پردازی برای یک کالا و خدماتی تمامی مسائل را در نظر نگیرید، در ادامه مسیر بازاریابی و فروش به مشکل برمی خورید. برای همین است که حرف تا عمل در کارآفرینی راه طول و درازی در پیش است و افرادی که اهلیتی با این مساله نداشته باشند، در ادامه مسیر شکست را باید قبول کنند.

ثبات در بازار کار از اهمیت مهمی برخورددار است، این که چگونه کاری را پیش ببرید تا بتوانید در دراز مدت و میان مدت به اهداف تعریف شده خود همچون توسعه کسب و کار و عرضه محصول جدید در بازار گام بردارید.

تجربه دو دهه گذشته حقیر در این عرصه حکایت از این دارد که افرادی گاها وارد فضای کسب و کار می شوند که تنها با اتکا به دریافت تسهیلات موفقیت خود را در بازار رقابتی کنونی تضمین می کنند که در بیشتر مواقع عطای کار را به لقایش بخشیده اند و کار و کارآفرینی به بیراهه رفته است.

زندگی در قرن ۲۱ که تمامی معالات را برهم زده است، دیگر همچون گذشته نیست که بدون درنظر گرفتن فرآیندهای مختلف تحقیق و توسعه، تحقیقات بازاریابی،توجه به مبحث کنترل کیفیت و استانداردسازی محصول، برندسازی ، شناخت رقبا و ایده پردازی و سایر موارد راه کسب و کار را ادامه بدهیم و در این راه به آینده ای امیدوار باشیم که ترسیم آن دشوار بوده است.

رقبا در کمین نشسته اند و اگر نخواهید تحلیلی از بازار کسب و کار داشته باشیم، مسیر پرپیچ و خم در انتظار خواهد بود.

بهره بردن از نیروی انسانی متخصص و کاربلد و باانگیزه متخصص مقوله ای است که گاها کمتر به آن توجه می شود. اصولا در بحث مدیریت، مدیریت منابع انسانی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است که متاسفانه به آن توجه علمی و دقیق نشده است.

جامعه ایرانی در شرایطی قرار گرفته است که همچون گذشته انگیزه برای ورود به دانشگاه و محیط های علمی کمرنگ شده است. دیگر رقابت برای رفتن به دانشگاه حال و هوای گذشته را ندارد و افراد ترجیح می دهند، در کنار شغل تحصیل را ملاک قرار دهند. پیوند بین رشته های تحصیلی با کار باید در سیستم آموزش عالی ایجاد شود و این مهم تنها با ارتباط بین صنعت و دانشگاه نمود پیدا خواهد کرد. در چند دهه گذشته ارتباط بین این دو مقوله در حد حرف بود و کمتر کسی به دید علمی به این قضیه نگاه می کرد؛ اما امروزه با راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه و حتی ورود به مباحث بازاریابی شاهد پیوند بین این دو هستیم.

حتی برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند ارتباط و توجه به آیتم هایی است تا در یک میدان سخت و دشوار رقابت کنیم. به هر حال ایجاد کار و کارآفرینی در شرایط کنونی با توجه به نیاز روز جامعه بسیار حائز اهمیت است و راه اندازی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان با هدف رقابت در بازارهای خدمات مقوله دیگری است که موجب شده تا بخش قابل توجهی از جوانان خلاق همین مرز و بوم کهن وارد این عرصه شوند و بی شک نقطه قوت موفقیت آن ها خلاقیت در ایده پردازی و بازاریابی خواهد بود.

به امید موفقیت تمام کارآفرینان و جوانان خلاق در این راه.    

*رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس روز / پرداخت فرش در زنجان

ی مه 10 , 2020
شهاب زنجان – صنعت فرش در زنجان قدمت طولانی دارد. هر چند دیگر آن روزهای طلایی بافت فرش در این شهر به ورطه فراموشی رفته است، اما هنوز نفس های این صنعت به آخر خط نرسیده است و هنرمندان این عرصه کم و بیش چراغ این هنر زیبا و ریشه […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس