کسب و کار رستوران دارها و غذاخوری ها زیر ذره بین «شهاب زنجان»؛ مشتری، پَر

شهاب زنجان-کرونا تاثیر عمیق خود را بر کسب و کار رستوران دار ها و غذاخوری ها در زنجان گذاشته است. درست از روزی که این ویروس منحوس وارد ایران شده، تمامی معادلات کسب و کارها را بهم ریخت و در این میان در فصل بهار که بازار رستوران دارها و غذاخوری ها داغ است، رو به سردی نهاد.

سرانجام این کار تعطیلی برخی از فعالان این صنف و یا تعدیل نیرو بود، هر چند سیستم دولتی پای اعطای تسهیلات را برای کسب و کارها مطرح کرد اما این درمان دردهای این طیف نخواهد شد.

از سوی دیگر با افزایش اقلام تکلیف این صنف را در دو راهی ماندن و یا رفتن در این صنف یکسره کرد تا در نهایت ترجیح دادند عده ای برای خاتمه این شرایط صبر پیشه کنند.

 در کنار نام هایی که زنجان دارد، غذاهای این شهر شهره مسافران و گردشگران است و هر کسی که به این شهر می آید دوست دارد تا حداقل یک ناهار را در این شهر صرف کند. غذاخوری ها و رستوران های رنگارنگ از ابتدای ورودی شهر تا خروجی به سمت تبریز چشم هر مسافری را خیره می کند. با تبلیغات آن چنانی و رنگ و بوی غذاهایی که از دور همگان را مجذوب خود می کند.

در واقع کسب و کار در صنعت غذایی زنجان رونق شگرفی دارد و فعالان صنعتی این بخش در صادرات و فروش یک پای ثابت دارند.

با ورود یک ویروس ناشناخته از اسفند سال گذشته که هنوز دامنگیر است، فعالان این صنف نیز متضرر شدند. در ابتدا احساس می شد که خاتمه عمر این ویروس به پایان اردیبهشت ماه امسال ختم شود اما تداوم آن مسیر ادامه کسب و کار رستوران دارها و غذاخوری ها را با معضل مواجه کرد.

یکی از همین رستوراندارها در گفتگو با «شهاب زنجان» از اوضاع پیش آمده بسیار نگران است و در این باره می گوید: ادامه فعالیت ما در هاله ای از ابهام است و فکر نمی کنم به این زودی ها بتوانیم شرایط را به عقب برگردانیم.

حمید محمدی با تاکید بر اینکه سفارش غذا نسبت به قبل بسیار کم است و خبری از مشتری نیست، می افزاید: دخل و خرج با هم همخوانی ندارد و پخت روزانه در بیشتر مواقع بسیار کم است. مردم رغبتی به خوردن غذا در بیرون از منزل ندارند.

به گفته وی، تمامی بدهی ها و اقساط اجاره عقب افتاده و کلیه سفارش هایی که داشته ایم، پولشان مانده است.

دیگر رستوران دار زنجان با اعلام اینکه پرداخت این میزان تسهیلات کرونایی برای کسب و کارها دوای دردها نمی شود، اظهار می کند:  باید میزان پرداخت تسهیلات با بهره پایین برای نه تنها صنف ما بلکه برای صنوفی که بیشترین آسیب را دیده اند، لحاظ شود تا بتوانیم به شرایط قبل کرونا برگردیم.

حسین احمدی با تاکید بر اینکه بارقه های امید برای فعالیت در این صنف رنگ باخته است، می گوید: در حالی که خبری از افزایش قیمت ها در نرخ قیمت ها باید به گوش برسد، اما خبری از مشتری نیست و بازار صنف ما کلا سوت و کور است. قیمت اقلام نسبت به سال قبل با افزایش نرخ دلار بالا رفته و درآمدی نداریم تا کسب و کارمان رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه معیشت این قشر کلا با چالش هایی رو به رو است، عنوان می کند: تامین حقوق کارگران با این میزان افزایش حقوق و بیمه سخت شده چرا که درآمدی نداریم. هر چند بنده صاحب مغازه هستم اما برخی از غذاخوری ها و رستوران دارها استجاره ای اداره می شود که فعالیت آن ها دوچندان سخت است.

ورشکستگی

 در این رابطه رئیس اتحادیه چلوکبابی و هتلداران استان، با اشاره به وقوع رویداد تلخ کرونا در استان و کشور می گوید: پس از شیوع ویروس کرونا و ضررهای وارده ۱۵ تا ۲۰ درصد از فعالان این صنف مجبور به جمع آوری واحد کسب و کار خود شدند. محمد بازرگان با اعلام اینکه بسیاری از رستوران های زنجان رو به ورشکستگی هستند، با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به واحدهای صنفی فعال در حوزه چلوکبابی، هتل و رستوران آسیب زیادی وارد کرده است، بیان می کند: متاسفانه دولت حمایتی از واحدهای صنفی آسیب دیده نمی کند و تسهیلات اعلام شده بسیار ناچیز آن هم با شرایط سخت است که رستوران داران و صاحبان تالارها استقبالی از آن نکردند.

بازرگان درباره میزان تسهیلات درنظر گرفته شده برای این قشر بیان می کند:میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای تالارها در زنجان۱۵ میلیون تومان و برای رستورانداران۶ میلیون تومان بود. این میزان تسهیلات کفاف جبران مصائب مالی را نمی کند. به گقته وی، شرایط پیش آمده و تعطیلی یک هفته ای اعلام شده از سوی ستاد کرونای استان، وضعیت را برای فعالان این حوزه سختتر می کند.

این فعال صنف چلوکبابی ها و هتلداران با اشاره به افزایش قیمت اقلام به دلیل بالا رفتن نرخ ارز اظهار می کند: در این کش و قوس بازار کرونایی، افزایش قیمت ها نیز تاثیر خود را بر سختی ها افززوده است و امید دارم دولتی ها با درک این چالش ها چاره ای بیندیشند.

کوتاه سخن اینکه کرونا به این زودی ها از کشور و استان رخت برنمی بندد و برای برون رفت از تداوم فعالیت صنوف بخصوص این صنف که بیشترین آسیب را دیده اند، باید تدبیر اساسی اندیشیده شود، چرا که بخشی از اقتصاد شهری زنجان وابسته به این صنف است.  

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان جایزه ابوریحان بیرونی را کسب کرد

د اکتبر 19 , 2020
حمیدرضا شهسواری، عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به‌عنوان پژوهشگر جوان در ششمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی امسال معرفی شد. وی در رشته شیمی به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته انتخاب و موفق به دریافت این جایزه شد. جایزه ابوریحان در راستای گرامی‌داشت جایگاه والای مقام علمی دانشمند بزرگ […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس