چگونه رفتار مصرف کننده را درک کنیم و بر آن تأثیر بگذاریم/رفتار مصرف کننده چیست؟

ترجمه : اسداله قربان زاده

منابع : سایت www.brandwatch.com و www.demandjump.com

رفتار مصرف کننده مطالعه افراد و سازمان ها و نحوه انتخاب و استفاده آنها از محصولات و خدمات است. این مسئله عمدتاً به روانشناسی، انگیزه ها و رفتار مربوط می شود.

Sales Manager Sales & Marketing, Promotions & Branding

مطالعه رفتار مصرف کننده شامل موارد زیر است:

نحوه تفکر و احساس مصرف کنندگان در مورد گزینه های مختلف (مارک ها، محصولات، خدمات و خرده فروشان) چگونه مصرف کنندگان بین گزینه های مختلف استدلال می کنند و انتخاب می کنند.

 رفتار مصرف کنندگان هنگام تحقیق و خرید

چگونه رفتار مصرف کننده تحت تأثیر محیط (همسالان، فرهنگ، رسانه) قرار می گیرد. چگونه می توان کمپین های بازاریابی را سازگار و بهبود بخشید تا به طور موثرتری بر مصرف کننده تأثیر بگذارد.

این ملاحظات تحت تأثیر سه عامل است:

عوامل شخصی:علایق و عقاید شخص این افراد تحت تأثیر آمارهای جمعیتی مانند سن، جنس، فرهنگ، حرفه، سابقه و غیره تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

عوامل روانشناختی: پاسخ همه به یک کمپین بازاریابی خاص براساس برداشت و نگرش آنها خواهد بود. توانایی یک فرد در درک اطلاعات، درک او از نیاز و نگرش او نقش مهمی دارد.

عوامل اجتماعی: گروه های همسالان از خانواده و دوستان گرفته تا تأثیر رسانه های اجتماعی. این عامل همچنین شامل طبقه اجتماعی ، درآمد و سطح تحصیلات است.

جمع آوری داده های رفتار مصرف کننده

از آنجا که انگیزه های تأثیرگذار بر رفتار مصرف کننده بسیار گسترده است، یک ترکیب تحقیقاتی شامل انواع داده ها قوی ترین خواهد بود. بعضی از آنها مقرون به صرفه تر از سایرین هستند.

نظرات مشتری: خواندن نظرات مشتری می تواند مشکلات یا خواسته های رایج را برجسته کند. سایت های پرسش و پاسخ – این سایت ها می توانند ایده سوالات و نگرانی های مردم در رابطه با برند، خدمات یا محصول شما را به شما ارائه دهند.

نظرسنجی ها :نظرسنجی های آنلاین را می توان به راحتی با سایت هایی مانند Survey Monkey تنظیم کرد و به شما امکان می دهد سوالات خاصی بپرسید.

گروه های متمرکز: گروهی از مصرف کنندگان را گرد هم آورید و مستقیماً از آنها سوال کنید.

تحقیق در مورد کلمات کلیدی: یکی از پایه های اصلی جستجوگرها ، تحقیق در مورد کلمات کلیدی می تواند به شما علاقه مندان و سطح نسبی علاقه را به شما بگوید. همچنین کمک می کند تا زبانی که استفاده می کنند آشکار شود.

Google Analytics : با استفاده از Analytics می توانید به شما بگوییم که ترافیک شما از کجا می آید. برگه مخاطب جغرافیا، علایق و طیف وسیعی از اطلاعات جمعیتی را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل رقبا – این می تواند اطلاعات مفیدی درباره مشتریانی که در عمودی شما خرید می کنند اما از مارک شما خریداری نمی کنند ، ارائه دهد. پست ما را در مورد ابزارهای برتر تجزیه و تحلیل رقبا بخوانید. نظرات وبلاگ – نظرات در مورد وبلاگ شما می تواند راه خوبی برای کشف سوالات مخاطبان شما باشد.

Twitter Insiders : توییتر اخیراً Insiders را که ۱۲۰۰۰ گروه متمرکز قوی از کاربران توییتر ایالات متحده و انگلیس است، راه اندازی کرد.

روندهای Google  Google :  Trends به شما کمک می کند درک کنید که موضوعی محبوبیت کم و بیش پیدا می کند.

داده های دولتی: داده های دولت به صورت رایگان در دسترس است و می تواند به شما در درک یک گروه کمک کند  و همچنین می توان به چندین منبع دیگر بدون پرداخت هزینه دسترسی داشت.

رسانه های اجتماعی: میلیون ها نفر زندگی خود را در شبکه های اجتماعی منعکس می کنند، بنابراین اطلاعاتی که می تواند چندین رشته از رفتار مصرف کننده را غنی کند می تواند با ابزار مناسب کشف شود.

هوش اجتماعی و رفتار مصرف کننده

گسترده ترین چیزی که اجتماعی می تواند به آن کمک کند جمع آوری بینش مصرف کننده است که از طریق تحقیقات شبکه های اجتماعی یافت می شود و می تواند انواع مختلفی داشته باشد. می توانید سوالات خاصی بپرسید یا درمورد مصرف کننده هایی که درباره نام تجاری شما صحبت می کنند تحقیق کنید همچنین بهتر است از مارک تجاری خود فراتر رفته و به صحبت مشتریانی که به طور کلی درباره کالای محصول شما صحبت می کنند گوش دهید.

قصد خرید: فراتر از یک سر و صدا ساده می توانید درک کاملی از تأثیر کمپین های بازاریابی بر مخاطبان خود داشته باشید.

تجزیه و تحلیل کمپین: پاسخ مصرف کننده به کمپین های خود را بفهمید یا ارتباطات تجاری و واکنش احساسی پیرامون آنها را ردیابی کنید.

تجزیه و تحلیل احساسات: احساسات مربوط به مارک یا محصول خود و نحوه تغییر آن در جمعیت های مختلف را بفهمید.

از آنجا که رفتار مصرف کننده در وهله اول استفاده از محصول و همچنین انگیزه های خرید آن است، بررسی و بازخورد محصول می تواند در اینجا مفید باشد و به توسعه محصول کمک کند. تقسیم هوشمند بازار از آنجا که هر کسی انگیزه های متفاوتی دارد، تقسیم بندی مصرف کنندگان به گروه ها برای درک دقیق مشتری های شما امری حیاتی است.

اهمیت رفتار مصرف کننده در بازاریابی

ثبات فروش طولانی مدت فقط داشتن یک محصول عالی نیست. این درمورد تأمین نیازهای مصرف کنندگان، درک اینکه چه عواملی باعث علامت تیک آنها می شود و صحبت کردن با آنها به روشی که باعث می شود تمایل به تعامل داشته باشند. به منظور انجام این کار، بازاریاب ها برای درک یک چیز – گزارش رفتار مصرف کننده- به انواع گزارش ها ، نظرسنجی ها و ابزارها متوسل می شوند. این طلای یک بازاریاب است و همان طور که بارها و بارها دیده ایم، کسانی که به بهترین وجه از آن استفاده می کنند و تصمیمات بازاریابی خود را با آنچه داده ها به آنها می گویند همسو می کنند، کسانی هستند که برنده می شوند. اما رفتار مصرف کننده دقیقاً چیست و چرا برای تجارت شما اهمیت دارد؟

رفتار مصرف کننده برای تجارت مهم است؟

طبق گزارشSalesforce ، ۷۶ درصد از مصرف کنندگان انتظار دارند شرکت ها نیازها و انتظارات آنها را درک کنند. این بدان معناست که اگر شما نمی فهمید که یک مشتری قبل از اینکه بتواند به شما بگوید، چه می خواهد، او احتمالاً تجارت خود را به جای دیگری می برد.

سازمان های موفق استراتژی های بازاریابی خود را با بینش رفتار مصرف کننده به عنوان پایه و اساس می سازند. آن ها فقط بر اساس ایده های خود محصولات و برنامه های بازاریابی تولید نمی کنند. آنها اطلاعات خارجی را وارد میدان می کنند تا بفهمند مشتریان چه می خواهند و چگونه آنها را می خواهند و سپس بر این اساس با آنها تعامل می کنند. این ذات ایجاد یک تجربه مثبت مشتری (CX) است و CX به معنای همه چیز برای ایجاد یک مشتری مشتری وفادار است. این آمار را از Qualtrics درنظر بگیرید:

نقش رفتار مصرف کننده در بازاریابی چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد، سازمان هایی که نه تنها حل می کنند ، بلکه به بهترین وجه ارتباط برقرار می کنند که حل می کنند، مشکلات واقعی مصرف کننده آنهایی هستند که امروز در بازار پیروز می شوند. بنابراین، بینش رفتار مصرف کننده می تواند تقریباً به همه زمینه های استراتژی بازاریابی شما اطلاع دهد. این ممکن است شامل محتوایی باشد که باید در وبلاگ ها و سایر رسانه های محتوایی خود ایجاد کنید، انواع داستان هایی که در ویدیوها و تبلیغات نمایش داده می شوید یا حتی نحوه تنظیم خطوط تولید خود برای ارائه آنچه مشتری می خواهد، باشد.

به عنوان مثال، بیایید محتوایی را که تیم های بازاریابی شما می توانند در ماه های آینده ایجاد کنند، در نظر بگیریم. اگر شما برندی هستید که در زمینه محصولات مخصوص آقایان تخصص دارد، ممکن است در این سه ماه برنامه ای برای ایجاد بلاگ هایی در مورد هدیه دادن به آقایان داشته باشید. هنگام تجزیه و تحلیل رفتار جستجوی مشتری، ممکن است متوجه شوید که عبارت «هدیه برای مردان در سالگرد» بسیار بیشتر از «ایده هایی برای هدیه سالگرد شوهر» جستجو می شود. این تغییر دقیق در نحوه بهینه سازی عنوان و کلمه کلیدی شما در بهینه سازی محتوای شما می تواند تفاوت بین گرفتن تقریباً ۱۰ هزار بازدید کننده سایت یا کمی بیشتر از۱۰۰۰ مورد از این محتوا باشد.

منابع داده های رفتار مصرف کننده برای بازاریابان

بینش رفتار مصرف کننده را می توان از طریق روش های مختلف به دست آورد. آنها ممکن است از تجزیه و تحلیل ارائه شده توسط سیستم عامل های بازاریابی یا فروش شما حاصل شوند، ممکن است در نتیجه نظرسنجی ها حاصل شده باشد یا ممکن است از تجزیه و تحلیل خود شما از داده های در دسترس عموم (مانند داده های موتور جستجو) حاصل شود. هرچه مشتری ایده آل خود را بیشتر درک کنید ، می توانید تلاش های بازاریابی خود را برای جلب این افراد بهتر انجام دهید.

همانطور که جهان به طرز عظیم دیجیتالی هدایت می شود بسیاری از اجزای رفتار مصرف کننده اما نه همه، می تواند توسط تجزیه و تحلیل ارائه شده در کانال های بازاریابی که شرکت شما قبلاً استفاده می کند، جذب شود.

این ممکن است شامل تبلیغات نمایش برنامه ای، تبلیغات جستجو و محتوای وب سایت شما باشد. در این موارد، نرخ کلیک، بازدید از صفحه و فعالیت تبدیل سایت می تواند چیزهای زیادی درباره کارهایی که مصرف کنندگان انجام می دهند و دوست ندارند این که محتوای بازاریابی چه کاری انجام می دهد و چه چیزهایی را برای شما بازگو کند اما مقدار زیادی از داده های رفتار مصرف کننده وجود دارد که خارج از دید آسان بازاریابان است. مانند نحوه ارتباط مصرف کنندگان با وب سایت های رقبا  و اینکه محتوای آن سایت ها به نوبه خود بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد. راه حل های تجزیه و تحلیل که از قدرت فهم رقابتی استفاده می کنند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی کتاب/چگونگی برند کشورها، شهرها و مقصدها

ج دسامبر 11 , 2020
کتاب «چگونگی برند کشورها، شهرها و مقصدها» به قلم «تیمیو میولانن» و «سپو رینیشو»، ابتدا چیستی برنامه‌ریزی برندسازی مکان را شرح داده، سپس نشان می‌دهد برای معرفی صحیح جاذبه‌های گردشگری هر شهر چه کاری باید انجام داد. بازاریابی فرایندی جهانی است که می‌تواند برای توسعه و ترویج نهادهای بسیاری از […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس