از رقابت با آمریکا در افغانستان تا خودتحریمی داخلی!/جایگاه والای سیم و کابل ایرانی در بازارهای جهانی

مدیر عامل شرکت صنایع سیم و کابل نور زنجان با بیان اینکه در بازارهای مختلف با رقبای قدرتمندی دست و پنجه نرم می‌کنیم، برای نمونه در افغانستان با آمریکا و اروپا و در سلیمانیه و اربیل عراق با ترکیه و اروپا و در بغداد با کشورهای عربی رقابت داریم، گفت: با همه مشکلات و رقابت‌های نابرابر سعی داریم محصولات خود را در کشورهای مختلف عرضه کنیم.

از رقابت با آمریکا در افغانستان تا خودتحریمی داخلی!/جایگاه والای سیم و کابل ایرانی در بازارهای جهانی
صمد یوسفی اصل

به گزارش شهاب زنجان به نقل از خبرگزاری فارس ، زاده زنجان نیست، اما خود را یک زنجانی می‌داند. از روزی که قرعه خدمت سربازی‌اش به نام این شهر می‌افتد، معادلات زندگی او جور دیگری معنا می‌شود. کم کم با ساز و کار صنعتی آشنا می‌شود که تمامی مسیر زندگی او را دگرگون می‌سازد. «صنعت سیم و کابل».

در ابتدا با ابعاد مختلف تولید انوع سیم و کابل آشنا می‌شود و این آشنایی برای او به قیمت راه‌اندازی یک کسب و کار تمام می‌شود. ابتدای مسیر را با یک نیروی کار راه‌اندازی می‌کند و در ادامه با خرید ماشین‌آلات صنعتی و مدرن وارد فاز جدیدی از تولید در این صنعت می‌شود. 

زمان می‌گذرد و کارآفرین داستان ما آوازه محصولاتش را در کیفیت و مرغوبیت به آن سوی مرزها می‌رساند. صحبت از «صمد یوسفی اصل»، چهره شناخته شده صنعت سیم و کابل کشور است. همان کسی که وقتی صحبت از کیفیت در صنعت سیم و کابل می‌شود تمامی نگاه‌ها به برند «نور» است، نوری که این روزها در رگ‌های روشنایی کشور می‌درخشد.   

یوسفی اصل ۴۲ سال سن دارد و در رشته تحصیلی فیزیک هسته‌ای از دانشگاه بوعلی سینای همدان فارغ التحصیل شده است. وی در دو دهه فعالیت خود در صنعت سیم و کابل کوله باری از تجربه‌های سخت و طاقت فرسا را طی کرده است.

حس کنجکاوی و علاقه به کارآفرینی دریچه‌ای از کسب و کار در صنعت گردشگری، روی و حتی حوزه فرهنگ را بر دیدگان او روشن کرده است که تداوم آن برای او طعم دیگری دارد.  

یوسفی اصل در ابتدای صحبت‌هایش با یادی از روزهایی که با یک نیروی کار چراغ یک واحد تولیدی را روشن کرد و در زمان‌هایی با ۵۰۰ نیروی کار در صنعت سیم و کابل فعالیت می‌کرد، می‌گوید: صنعت فلزات هم اقتصادی رو به توسعه دارد و همیشه با تنوع محصولات می‌توان در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشت. به هر حال سیم و کابل، صنعتی است که از کابل برقی به فیبر نوری و مخابراتی و به این روال دائم در حال تغییر است.  

سیم و کابل

وی با بیان اینکه با ورود ماشین‌آلات و افزایش نیروی کار، کسب و کار را توسعه دادم تا اینکه به ظرفیت‌های بالای تولیدی رسیدم، اعتقاد دارم باید استانداردها را رعایت کنیم و همیشه سعی کردم در پرداخت حقوق دولتی و کارگری کوتاهی نکنم. مالیات، حق دولت و حق و حقوق کارگر را به موقع پرداخت کنیم و رعایت این اصول همان رعایت استانداردهای کاری است. 

باید نگاه صادراتی بر تولید حاکم باشد  

کارآفرین نمونه استان در سال‌های گذشته، معتقد است نباید تولید را محصور داخل استان،کشور و یا حتی منطقه کرد، بلکه باید نگاه صادراتی به تولید داشت و حرکت روی ریل ارتقای کیفیت و استانداردهای محصولات تولیدی برای رقابت در بازارهای جهانی باشد.  

وی بر اصل مهم «تولید صادرات محور» تاکید می‌کند و می‌گوید: با هدف حضور در بازارهای جهانی و تعامل سازنده در امر صادرات در شرکت سیم و کابل با کشورهای عراق و افغانستان، ارمنستان، چین، آلمان،کانادا، آذربایجان، ترکیه، گرجستان، لیبی و سوریه همکاری داریم.   

عضو اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه ۲۰۰ قلم محصولات متنوع تولیدی داریم، بیان می‌کند: در صورت نیاز بازار، توان تولید محصولات با ولتاژ پایین را  نیز داریم و در صورت عدم توانایی در تولید، سفارش تولید به کشورهای دیگر با برند این شرکت را می‌دهیم.

یوسفی اصل ظرفیت تولید سالانه محصولات شرکت خود را ۶ هزار تن اعلام می‌کند که از این میزان نزدیک به ۵۰ درصد آن در بازارهای خارجی عرضه می‌شود.  

رقابت در بازارهای جهانی سخت است  

وی در این باره به مساله رقابت سخت و جذب مشتری اشاره می‌کند: در بازارهای مختلف با رقبای قدرتمندی دست و پنجه نرم می‌کنیم، به طور مثال در افغانستان با آمریکا و اروپا و در سلیمانیه و اربیل عراق با ترکیه و اروپا و در بغداد با کشورهای عربی رقابت داریم و در این راستا و با همه مشکلات و رقابت‌های نابرابر سعی داریم محصولات خود را در کشورهای مختلف عرضه کنیم و در این راستا با رقبای خود رقابت سختی داریم. 

رئیس سابق کانون کارآفرینان استان زنجان، با مقایسه صادرات به برخی کشورها می‌افزاید: فرهنگ برخی از کشورها مانند آذربایجان اجازه صادرات را نمی‌دهد و مردم خواهان مصرف محصولات خود هستند، حتی کشوری مانند سوریه که از لحاظ سیاسی با کشورمان قرابت دارد، اما مردم با وجود مشکلات سیاسی علاقه‌مند استفاده از تولیدات ترکیه هستند. جالب اینکه در ارمنستان نیز مردم برای استفاده از محصولات و کالاهای روسی رغبت نشان می‌دهند، ولی سعی داریم محصولات خود را به این کشورها صادر کنیم.  

وی بر لزوم مشتری مداری و حفظ بازارهای جهانی در شرایط کنونی تاکید می‌کند و در این باره می‌گوید: برای حفظ بازار در کشوری مانند لیبی که برای استفاده از محصولات ترکیه تمایل وجود دارد، ابتدا سعی داریم محصول کامل را صادر کنیم. تدبیر ما این است که برای حفظ بازار محصولات خود را با انجام ۹۰ درصد فرآیندها در ایران و ۱۰ درصد در ترکیه برای حفظ مشتری صادر کنیم. 

 یوسفی اصل انعطاف‌پذیری، احترام به سلیقه مشتری، ارزآوری و در نهایت اشتغالزایی و حفظ اشتغال پایدار را زنجیره  هدفمند کاری خود اعلام می‌کند و می‌افزاید: بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه برای ایجاد اشتغال و ارزآوری منطبق با سلایق مشتری را سیاست کاری خود می‌دانیم و در این راستا حضور در بازارهای جهانی جدید را در برنامه داریم.  

واردات تکنولوژی روز، چالش تولیدکنندگان است   

صنعتگر نمونه استان، وارد کردن تکنولوژی روز را از چالش تولیدکنندگان داخلی می‌داند و تصریح می‌کند: با این وجود وارد کردن ماشین‌آلات و تکنولوژی جدید و به روز دنیا به کشور سخت‌هایی دارد، اما با تدبیر این چالش به فرصت تبدیل می‌شود. در این بین وارد کردن تکنولوژی از آلمان و چین و اروپا با واسطه امکان‌پذیر بود.   

این فعال صنعت سیم و کابل کشور با بیان اینکه واریز پول ماشین‌آلات به طور مستقیم به کشورهای صادرکننده مسیر سختی دارد، ادامه می‌دهد: به دلیل تحریم‌ها واریز هزینه واردات به کشورهای فروشنده به طور مستقیم امکان‌پذیر نیست و باید یک کشور واسطه این پول را به حساب رسمی شرکت صادر کننده واریز کند که خود پروسه‌ای دیگر است.

برای نمونه در خرید از اروپایی‌ها خواهان این هستند که هزینه ماشین‌آلات باید به حساب آنها واریز شود و ما پول را به شرکت‌هایی در دوبی و ترکیه واریز کنیم تا آنها به حساب رسمی شرکت‌های فروشنده واریز کنند. این شرکت‌های واسطه نیز درصدی را اخذ می‌کنند که نتیجه آن افزایش هزینه وارد کردن ماشین‌آلات است. 

به گفته یوسفی اصل، به دلیل فرآیند سخت وارد کردن ماشین‌آلات مدرن  برخی از تولید‌کنندگان به این مهم خط بطلان می‌کشند، اما برخی از آنها سختی‌های راه را به جان خریده و اصرار بر به روز شدن سیستم‌های خط تولید دارند.  

صادرات به دست واسطه‌ها امکان دارد 

وی چالش‌های تولید را محدود به بخش واردات تجهیزات و ماشین‌آلات نمی‌داند و با اشاره به سختی‌های صادرات بیان می‌کند: صادرات مستقیم به اروپا نداریم و هر نوع خروج کالایی باید با دست واسطه انجام شود که این فرآیند در کاهش میزان ورود ارز به بازار کشور را کمی دشوار کرده است. 

این فعال صنعتی، یادآور می‌شود: محصولات صنعتی مختلفی به کشورهای همجوار صادر می‌کنیم که باید با تولیدات آمریکا، اروپا، ترکیه و کشورهای عربی رقابت کنیم و با این وضعیت می‌توان گفت که حفظ بازارهای مختلف خارجی بسیار سخت است.  

یوسفی اصل لزوم حمایت دولت از محصولات صادراتی را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: در حالی محصولات ما در بازاری نابرابر قابل رقابت است که سایه حمایت‌های دولت بر سر تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگین است.   

وی درباره حمایت‌های دولت‌ها در سایر کشورها از صادرکنندگان می‌گوید، کشورهای خارجی برای حمایت از صادرات برنامه‌های خاصی دارند که برگشت به روز مالیات و ارزش افزوده به شرکت صادرکننده از جمله آنهاست. برای روشن شدن موضوع مالیات در نظر گرفته شده برای صادرات در ترکیه۱۸ درصد بوده و این رقم در کشور ما ۹ درصد است در حالی که در ایران هم همانند سایر کشورها مالیات را به شرکت صادرکننده برمی‌گرداند. 

عضو هیأت مدیره سازمان ملی کارآفرینی ایران، با بیان اینکه در تمام کشورها مالیات صادرات به شرکت‌های تولیدی برگشت داده می‌شود و این مشوق در کشور ما هم اجرا می‌شود، ادامه می‌دهد: تفاوت اینجا است که در کشورهای دیگر همزمان با خروج محصول از کشور این پول به شرکت بازگردانده می‌شود، ولی در کشورما این پول بعد از چند سال با سختی‌ها و طی فرآیندهای اداری به شرکت صادرکننده بازگشت داده می‌شود.  

یوسفی اصل ماحصل اجرای دقیق این طرح که حمایت داخلی از صادرات است را یادآور می‌شود و اضافه می‌کند: اجرای دقیق و به موقع این طرح می‌تواند شرکت‌ها را تشویق به صادرات کرده و خروجی آن در جهش تولید نمایان خواهد شد.  

صادرکنندگان تضمین صادراتی می خواهند  

وی ایجاد تضمین صادراتی را جزو موارد ضروری صادرکنندگان بیان می‌کند و می‌گوید: در برخی از مواقع بازار صادراتی وجود دارد و ما هم در کشور محصولات قابل قبولی برای صادارت داریم ولی به خاطر عدم وجود اعتماد و تضمین با سایر کشورها این اتفاق روی نمی‌دهد. 

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان، داد و ستد با کشورهای دیگر را یک ریسک بزرگ برای تولیدکنندگان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: از لحاظ کمی و کیفی محصولاتی فراوانی در کشور وجود دارد که توان رقابت در بازارهای منطقه و حتی جهانی را دارا هستند، اما به خاطر تحریم و عدم حمایت و ورود دولت در برخی از زمینه‌ها صادرات انجام نمی‌شود. 

 یوسفی اصل، در ادامه با بیان اینکه به خاطر نبود تضمین بسیاری از تولیدکنندگان دور صادرات خط کشیده‌اند، ادامه می‌دهد: صادرات استانداردهای خود را دارد و باید تضمین‌های بین دولتی لحاظ شود، چرا که بیشتر تولیدکنندگان قدرت ریسک و اعتماد به کشورهای دیگر را ندارند. 

خود تحریمی مانعی برای تولیدکنندگان است 

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش خودتحریمی را از موانع تولیدکنندگان داخلی می‌داند و می‌گوید: برخی از بخشنامه‌ها و طرح‌های دولت به طور ناگهانی اعلام می‌شود و از صاحبان صنعت می‌خواهند که به طور ضربتی آن را اجرایی کنند و جالب اینکه فرصتی برای انجام تدابیر به تولیدکننده نمی‌دهند که مانع سختی است.  

 این فعال صنعت سیم و کابل کشور در تکمیل صحبت‌هایش اضافه می‌کند: شرایط به گونه‌ای بود که به طور ضربتی باید از کشورهای صادرات کننده  ارز وارد کشور می‌کردیم، ولی یک شبه این کار امکان نداشت و باید طرح پله به پله و در بازه‌های زمانی انجام می‌شد تا تولیدکننده متضرر نشود.  

یوسفی اصل با ابراز تاسف از اینکه اجرای برخی از طرح‌ها بلاتکلیفی برای صادرکنندگان به همراه دارد، می‌افزاید: اگر تفکر کارشناسی در میان نباشد، تولیدکنندگان سرخورده شده و در کارزار تولید دوام نخواهند آورد.  

سیم و کابل

وی رونق تولید با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را در شرایط کنونی قابل تقدیر می‌داند و ادامه می‌دهد: در این شرایط سخت، زحمات تولیدکنندگان و صادرکنندگان قابل تحسین است و انتظار دارم دولتی‌ها از نظرات و پیشنهادات فعالان بخش خصوصی بی‌نصیب نباشد. این در شرایطی است که با دور زدن تحریم‌ها و یا افزایش هزینه‌ها، مقاومت در برابر چالش‌ها و بالا بودن ریسک صادرات را انجام می‌دهیم، نشان می‌دهد که در بن بست قرار نداریم. 

مدیر عامل شرکت صنایع برق سیم و کابل نور زنجان،با بیان اینکه برخی از مشکلات به قوانین موجود در بخش صادرات و برخی نیز به نحوه اجرا بستگی دارد، با صراحت می‌گوید: برخی از قوانین دست و پاگیر و نحوه نادرست اجرای برخی از قوانین، خودتحریمی‌ها را به وجود می‌آورد و گاهی نیز طولانی شدن پروسه اجرای قوانینی مانند بازگرداندن ارزش افزده‌ها به تولیدکننده توجیه‌پذیری تولید را از زیر سوال می برد.  

نقش نیروی انسانی در تولید مهم است  

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در تولید اظهار می‌کند: نیروی کار در کشور موهبتی بزرگ است و باید بسترهای لازم برای مدیریت و ثبات نیروی انسانی را فراهم کنیم تا در محیط کار دغدغه‌ای نداشته باشد.

یوسفی اصل اضافه می‌کند: کار فراوان و ارزان قیمت و وجود مواد اولیه و معدنی کافی در کشور امتیازات خوبی برای تولید است، ولی در کنار آن حمایت‌های دولت با توجه به تحریم‌ها و ایجاد هزینه‌های سربار فراوان تاثیرگذار است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برند امانتداری

د ژانویه 25 , 2021
اسداله قربان زاده – از هفته قبل که موضوع سرقت دوچرخه مرد امانتدار زنجانی در مرکز شهر زنجان ورد زبان ها افتاد و کار تا جایی پیش رفت که رسانه های داخلی و خارجی به این خبر پرداختند و در نهایت مدیریت شهری با تکذیب این خبر مساله تجمع مردم […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس