مدیر شعب بیمه آسیا استان در گفتگو با «شهاب زنجان» تاکید کرد: بیمه، صنعت روزهای سخت

اسداله قربان زاده – ۱۳ آذر روز بیمه نامگذاری شده است. این روز بهانه خوبی برای معرفی بیمه و ظرفیت های بالقوه رشته های مختلف بیمه است. بیمه صنعتی است که کلیه ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت پوشش قرار داده است.

غافل از اینکه هنوز با گذشت  بیش از ۸ دهه از ورود این صنعت به کشور برخی مفاد این صنعت برای عموم روشن نشده است. آمار ضریب نفوذ بیمه نیز مهر تایید بر این گفته است که تا رسیدن به ضریب نفوذ استاندارد در جهان فاصله درازی داریم. حال چاره راه چیست و برای رسیدن به آن شرکت های بیمه ای و مردم و حتی مسئولان چه باید بکنند.

برای روشن شدن ابعاد مختلف این سوال احمد مظفر خرمی، مدیر شعب  بیمه آسیا در استان و از چهره های خوش نام این صنعت حرف های جالب و کارشناسی برای گفتن دارد:   

مظفر خرمی در ابتدای صحبت هایش، بیمه را صنعتی ناشناخته در کشور معرفی می کند و انتظار دارد یک عزم همگانی برای کوتاه کردن بار مشکلات عموم با این صنعت در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه در روزهای کرونایی که زندگی مردم با این ویروس منحوس شکل پیچیده  و سختی به خود گرفته است، توجه به این صنعت بسیار مهم است، بیان می کند: یادمان نرفته در جریان سیل ابتدای سال گذشته خسارت دیدگان چگونه از کم و کیف بیمه در جبران خسارت ها آگاه شدند و این برای همگان هشداری برای پیوند با این صنعت است.

مدیر شعب بیمه آُسیا استان، در تکمیل صحبت هایش اضافه می کند: نباید منتظر رویداد تلخی باشیم تا در نهایت دست به دامان شرکت های بیمه ای باشیم و اینکه مردم بعد از هر اتفاق نادر که سرمایه های خود را از دست می دهند، به سمت بیمه ها روی می آورند به نظر من باید روی این مساله کار جدی شود.

مظفر خرمی با بیان اینکه هیچ حادثه ای قبلا خبر نمی دهد، از عموم مردم و شرکت های بیمه ای می خواهد تا در مسیر معرفی بیمه و ابعاد مختلف آن قدم بردارند و در این باره به مسئولان نیز پیشنهادهایی دارد: مدیر کل بیمه مرکزی دید روشنی به این صنعت دارد و سفر سال قبل وی که برای اولین بار در تاریخ صنعت بیمه به استان روی داد، نشان از عزم جدی برای معرفی رشته های بیمه ای، توسعه بیمه الکترونیک و پشتوانه سازی برای این صنعت دارد.

تغییر تفکر مردم به سمت بیمه

این فعال بیمه ای استان، تغییر نگرش و تفکر مردم به بیمه را یکی از عوامل ارتقاء ضریب نفوذ بیمه اعلام و می گوید: محیط زندگی ما سرشار از ریسک‌های متفاوت است، شرکت های بیمه می‌توانند در صورت وقوع رویدادهای زیانبار ناشی از این ریسک‌ها، زیان وارده را جبران کنند و از لحاظ روانی یک آرامش نسبی برای جامعه به ارمغان آورند، اما با وجود اثرگذاری و اهمیتی که بیمه در زندگی روزمره افراد دارد، مردم استقبال چندانی از بیمه به عمل نمی‌آورند و خود و اموالشان را در برابر حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی بیمه نمی‌کنند.

مظفر خرمی ادامه می دهد: مردم تا زمانی که این ضرورت را احساس نکنند، تمایلی برای خرید پوشش‌های بیمه‌ای ندارند و این کالا را در سبد خرید قرار نمی‌دهند.

وی برای تکمیل صحبت هایش این مثال را می آورد: نمونه آن هم بخش منازل مسکونی است که تنها ۷ درصد ساختمان‌ها زیر پوشش بیمه قرار دارند. یا در حوزه بیمه شخص ‌ثالث که یک بیمه اجباری است، براساس آمارهای کشوری بیش از۲۰ درصد خودروها و تعداد کثیری از موتورسیکلت‌ها فاقد پوشش بیمه هستند.

مدیر شعب بیمه آسیا استان، در صحبت هایش اشاره ای به هدف‌گذاری بیمه مرکزی و افزایش ضریب نفوذ بیمه به۷ درصد اشاره می کند و یادآور می شود:  با توجه به ظرفیت‌های کشور تحقق این هدف چندان دور از انتظار نیست، اما پایین بودن فرهنگ بیمه‌ای در کشور و اطلاع‌رسانی نامناسب در این زمینه یک مانع است که مشکلات اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم این وضعیت را تشدید کرده است.

مظفرخرمی، درباره ارتقاء ضریب نفوذ بیمه حرف های جالبی برای گفتن دارد: هنوز افراد زیادی هستند که به اندازه کافی با زوایا و منافع بیمه آشنا نیستند و رشته‌های بیمه‌ای را نمی‌شناسند. این عدم شناخت در کنار این تفکر که حادثه همیشه برای دیگران اتفاق می‌افتد، سبب شده تا فرهنگ بیمه در کشور ما آن‌طور که باید ارتقا پیدا نکند و ضریب نفوذ بیمه در کشور رشد قابل قبولی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دوران پساکرونا دنیایی متفاوت از دنیای امروز خواهد بود اشاره نمود باید تفکر بیمه‌ای در جامعه ما تغییر کند و به بیمه به عنوان یک کالای ضروری دیده شود تا یک نگاه سربار وهزینه‌ای، خاظر نشان می کند:  وجود نگاه صرفه‌جویی در بیمه باعث شده ما حتی در حوزه بیمه‌های اجباری مثل شخص ثالث، با بی‌میلی افراد برای خرید یا تمدید بیمه‌نامه مواجه باشیم که این به شدت نگران‌کننده است و می‌تواند شرایط نامطلوبی را برای جامعه به وجود آورد.

این فعال صنعت بیمه استان اضافه می کند: پایین بودن فرهنگ بیمه، اطلاع‌رسانی نامناسب و در کنار آن مشکلات اقتصادی از موضوعات بسیار مهمی‌ است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر بازار بیمه‌ای کشور اثر منفی خواهد داشت و ما را از قافله رشد دور نگه خواهد داشت.

توسعه نیازمند آگاهی است

وی با بیان اینکه توسعه بیمه در کشور ما بیش از هر چیزی نیاز به آگاهی دادن دارد تا مردم با مزایای بیمه آشنا شوند و به تبع آن استقبال از بیمه افزایش یابد،می افزاید: برای نمونه با وجود اینکه برخی شرکت های بیمه ای و حتی بیمه مرکزی به جد موضوع بیمه های زندگی را در دستور کار قرار داده اند و شبکه های فروش از سوی شرکت ها فعالیت را در دستور کار قرار داده اند، هنوز عده بی شماری از مردم از این رشته بیمه ای بی اطلاع یا رویگردان هستند.

مدیر شعب بیمه آسیا استان، آموزش سیستم های فروش با نحوه عرضه رشته های بیمه ای با ریسک های مختلف را در بازار کنونی بیمه مهم می داند و بیان می کند: عامل های فروش نقطه عطف تمامی معادلات صنعت بیمه است  و به اعتقاد بنده باید در کنار وسعه بیمه های الکترونیکی ، شرکت های بیمه ای در امر آموزش شبکه فروش بهاء بیشتری بدهند.

مظفرخرمی فعالیت شبکه های فروش و کارگزاری ها در شبکه های اجتماعی و معرفی رشته های بیمه ای در ابعاد مختلف را یکی از بارزترین شکل های توسعه صنعت بیمه در استان می داند و اعتقاد دارد؛ در گذر زمان نیاز ما به بیمه هر روز بیشتر می شود و استفاده از آن باید برای تک تک اعضای خانواده و فرزندان باشد تا آینده ی بهتری هم برای خود و هم برای فرزندانمان داشته باشید. وی در خاتمه صحبت هایش به این مهم هم تاکید می کند: مردم می بایست بیمه را به عنوان یک حامی در زمان حادثه در ذهن خود داشته و امیدوار باشند که سرمایه گذاری در بیمه باعث آرامش و اطمینان خاطر آن ها می شود.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یادداشت های ناصرالدین شاه از سفر به سلطانیه؛ به حاکم خمسه گفتم، تعمیر کلی گنبد را بکند

ی دسامبر 6 , 2020
شهاب زنجان – ناصرالدین شاه قاجار برخلاف اغلب شاهان ایران اهل یادداشت نوشتن بود. او یادداشت های روزانه خود را از سفرها می نوشت. در بخشی از این یادداشت ها سفر به سلطانیه را به رشته تحریر درآورده است که در زیر گزیده ای  از آن را آورده ایم:  *رسیدیم […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس