«شهاب زنجان» بررسی می کند: کرونا آمد؛ مردم بازار گرمی ها را داغ کردند؛ قیمت ها سر به فلک کشید

شهاب زنجان – « گرمی بخورید تا کرونا نگیرید» این جمله را در این روزها سخت بارها شنیده اید، آن هم در روزهای سخت گرانی. به بازار و خریدهای اینترنتی که سر بزنید بارها از تبلیغات تاثیر شگرفت گرمی ها در درمان کرونا گفته اند و جالب اینکه بارها پزشکان و متخصصان تغذیه نیز این مساله را رد نکرده اند.

همین چند جمله از زبان یک کارشناس تغذیه و پزشک کافی بود که بازار گرمی ها به سمت گرانی قدم بگذارد. اسفند سال قبل بود که به یک باره تمامی قیمت های گرمی ها از ادویه تا خرما و عسل و حبوبات سر به فلک کشد. با تداوم این ویروش ناشناخته باز هم قیمت های گرمی ها در اوج باقی ماند تا مردم برای فرار از کرونا به آنها پناه بیاورند.

گزارش میدانی شهاب زنجان، از بازار انواع گرمی ها حکایت از آن دارد که کرونا کار خودش را در این بازار بی ناظر کرده است. مردم رغبت به خرید را بالا برده اند. از بازار داغ انواع خشکبار، حبوبات، عسل و بخصوص گیاهان دارویی تا انواع ادویه. شاید کرونا برای برخی کاسبان بازار خوش یمن بوده که به یک باره قیمت ها را بالا ببرند. کسی چه فکر می کرد که روزی در همین بازار شیرین بیان که شاید نامش را نشنیده بودیم با آن خواص طولانی اش به مرز۶۰ هزار تومان در یک کیلوگرم برسد. کسی چه فکر می کرد که پودر آویشن که برای بهبود ریه درمان دارد این روزها قیمتش در هر کیلوگرم به۳۰ هزار تومان برسد. البته در بازار ادویه چالش جدی تقلب را نیز اضافه کرد که به گفته فعالان این صنف هنوز هم این چالش راه به جایی نبرده و تلاش ها بی نتیجه مانده است.

زنجبیل؛۱۱۰ هزار تومانی

از گرمی ها در این بازار آشفته حرف بزنی و سراغ زنجبیل را با آن خواص عجیب و غریبش نگیری، پربیراهه گفته ای!. در یکی از عطاری ها چند نفر برای خرید آن صف بسته اند و در بین خودشان از خواص آن در درمان آرتروز، آلرژی،دل درد، ضد سرطان و حتی درمان کرونا سخن می گویند!. به دلیل فراوانی قیمت زنجبیل از اسفند سال قبل تاکنون به مرز ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. این قیمت روز آن است که سال قبل ۴۵ هزار تومان قیمت داشت.   

سیر؛۴۰ هزار تومان

سیر که محصول اصلی شهرستان طارم است و در همین حوالی هم می توان آن را خرید کرد، قیمت آن در یک کیلو گرم به ۴۰ هزار تومان کاهش یافته، هر چند در اسفند سال قبل تا مرز۶۰ هزار تومان نیز قیمت داشت. البته در برهه ای کمیاب هم شد، هر چند خبری از صادرات آن نبود.

خرما؛۴۵ هزار تومان

خرما از دیگر محصولات این بازار بی حساب و کتاب است که به یک باره از ۲۲ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان و حتی بیشتر هم رسید. خرمای مضافتی بم که در داخل تولید می شود و محصول صادراتی نیست!.

دارچین؛۲۴ هزار تومان ۱۰۰ گرم

دارچین از دیگر گرمی ها و نوشیدنی های پرطرفدار بین زنجانی ها است که به دو شکل چوب و پودر آن در بازار به وفور یافت می شود. پودر این ادویه در بسته های ۱۰۰ گرمی در بازار۲۴ هزار تومان معامله می شود در حالی که تا قبل از کرونا ۱۰ هزار تومان قیمت داشت. چوب دارچین ۱۰۰ گرمی در بسته بندی مشخص۲۵ هزار تومان معامله می شود هر چند به شکل فله ای در بخش هایی از بازار به قیمت پایین هم می شود، خرید.

زردچوبه؛۵۰ هزار تومان نیم کیلوگرم

زردچوبه هم از دیگر ادویه های پرطرفدار بین زنجانی ها است که در سبد غذایی بیشتر خانوارها به چشم می آید. این ادویه پرطرفدار که ریشه هندی هم دارد، در تمامی عطاری ها و مغازه ها در بسته بندی های شیک و مجلسی دیده می شود. قیمت بسته بندی آن در گرم های مختلف کمی متفاوت است، با این وجود در دوران کرونا بازارش بسیار خوب است. قلم زردچوبه در زنجان نایاب است و بیشتر مردم تمایل به خرید پودر آن دارند. قیمت آن بسته به نوع بسته بندی ها متفاوت است برای نمونه بسته بندی های نایلونی قیمتش به مراتیب پایین تر از بسته بندی های قوطی و یا جعبه ای است. هر چند کرونا تاثیرش را بر قیمتش گذاشته است. اکنون قیمت پودر زردچوبه در بسته نایلونی خاص نیم کیلویی۵۰ هزار تومان قیمت دارد، هر چند سال قبل قیمت آن همین موقع ها ۳۵ هزار تومان بود.

کام تلخ

از بازار عسل خبر می رسد که افزایش قیمت آن بی تاثیر از کرونا نبوده است. روز به روز بر قیمت آن افزوده شده و حالا به این چالش افزایش قیمت، ورود عسل های تقلبی را هم اضافه کنید که داستانش دوباره ورد زبان ها افتاده است. به این بازار سرد و بی روح پیدا کردن عسل اعلا را اضافه کنید که باید تا کوه قاف رفت!. عسل آویشن ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، البته در برخی مغازه ها قیمت پایینتر از این هم پیدا می شود. عسل چهل گیاه هم یافت می شود که قیمت آن دائم بین۱۴۰ تا ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارد. عسل در قیمت های پایین هم یافت می شود که به نظر می رسد در ترکیب آن شکر هم استفاده شده است. در کل با ورود کرونا تاثیر آن در قیمت ها بسیار چشمگیر شده و انتظار می رسد تا خاتمه سال روند بازار عسل به این شکل تداوم داشته باشد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چهارمین شهید مدافع سلامت زنجان آسمانی شد

د نوامبر 23 , 2020
امین‌الله عروجی، چهارمین شهید مدافع سلامت استان زنجان لقب گرفت. امین‌الله عروجی، کارمند درمانگاه شبانه‌روزی شهرستان ماه‌نشان و از مدافعان خط مقدم مبارزه با کرونا، بعد از حدود یک هفته بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان، در سن ۴۵ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. از زمان […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس