هشت اثر ناملموس زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ثبت هشت اثر ناملموس از این استان با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

امیر ارجمند درباره جزییات این خبر افزود: این آثار شامل فنون و مهارت ساخت صندوق (یخدان) شهرستان زنجان، مهارت پخت فسنجان محلی شهرستان طارم، مهارت پخت غذای چوپانی و عشایری سِرِن استان زنجان، فنون و مهارت رشته‌بری سنتی استان زنجان، غذای سنتی جغوربغور شهرستان زنجان، غذای سنتی اوماج آشیی شهرستان زنجان، بازی بومی محلی آرادان گِشِده روستای آقچی کند شهرستان ابهر، نساء امینی گنجینه زنده بشری در ‌تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است.
این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در خاتمه اظهار کرد: با ثبت این هشت اثر ناملموس در فهرست میراث ملی، مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۶۵ اثر رسید که شامل ۷۶۷ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۳ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر جهانی در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فوتبالیست طارمی در لیگ برتر پا به توپ می‌شود

چ سپتامبر 9 , 2020
هافبک طارمی فصل گذشته تیم فوتبال نود ارومیه به ماشین‌سازی تبریز پیوست. فرشاد اسدی هافبک فصل گذشته تیم فوتبال نود ارومیه با عقد قرارداد رسمی به جمع شاگردان وحید بیات‌لو سرمربی ماشین‌سازی تبریز ملحق شد. این بازیکن بااستعداد از معدود بازیکنان متولد استان زنجان است که در لیگ برتر فوتبال […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس