مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه: آتش‌سوزی محوطه گنبد، خارج از محدوده کاوش‌ها است

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: آتش‌سوزی‌های رخ داده طی دو روز گذشته در محوطه گنبد سلطانیه، مربوط به شش هکتار زمین دست نخورده بوده و خارج از محدوده کاوش‌ها است.

میرموسی انیران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فصل کاری در محوطه گنبد سلطانیه شش ماه است، افزود: اگر بخواهیم علف‌های خشک و هرز شش هکتار زمین دست نخورده محوطه را که هیچ عملیات کاوشی در آن انجام نمی‌شود، دست‌چین کنیم، عملا سه ماه از فصل کاری را از دست خواهیم داد.

وی با یادآوری اینکه آتش گرفتن این بخش از محوطه گنبد سلطانیه هیچ آسیبی به خود مجموعه و محوطه‌ای که کاوش در آن انجام می‌شود، وارد نخواهد کرد، تصریح کرد: تنها دغدغه‌ای که با آتش گرفتن این محوطه به دلیل وجود پوشش گیاهی خشک اتفاق می‌افتد، ایجاد دود حاصل از آتش‌سوزی است.

این مسئول با تاکید بر اینکه وجود پوشش گیاهی در محوطه شش هکتاری گنبد سلطانیه که به دلیل دست نخورده بودن این محوطه شاهد ایجاد چنین پوشش گیاهی هستیم، محسنات زیادی دارد، ادامه داد: با توجه به وزش بادهای فصلی در این منطقه، وجود چنین پوشش گیاهی، از بروز گرد و خاک در منطقه جلوگیری خواهد کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطرنشان کرد: طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای جلوگیری از آتش گرفتن این محوطه، قرار است زمین مذکور شخم زده شود که این اقدام شاید بتواند جلوی آتش‌سوزی را بگیرد اما بی‌تردید مشکل دیگری به نام بلند شدن گرد و خاک را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طرح های ناب روی دیوارهای کاروانسرای سلطان زنجان

س ژوئن 23 , 2020
شهاب زنجان – همیشه اجرای طرح های هنری روی دیوار حلاوت و زیبایی خاصی دارد. این طرح ها گاها در دل خود نوعی اصالت دارند و در نوع خود دیدنی است. «نفیسه معصومی» در این تصویر بخشی از هنر اجرا شده ه خود در دیوار کاروانسرای سلطان زنجان را برای […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس