معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی عنوان کرد: طارمی‌ها امیدوارترین مردم به زندگی در استان زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پارسال شهرستان طارم با ثبت ۸۰.۷۶ درصد بیشترین امید به زندگی را در استان داشت.

به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایسنا، محمدرضا صائینی، در جلسه شورای راهبری جمعیت استان زنجان، اظهار کرد: بر اساس آمار سال گذشته، جمعیت استان یک میلیون و ۹۵ هزار و ۵۷  نفر بود که ۱۱.۳ درصد آن را جمعیت بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهد که شهرستان ایجرود با ۱۴.۹ درصد بیشترین جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال و شهرستان خدابنده با ۱۱.۳ درصد کمترین جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال را دارد.

وی افزود: سال گذشته شاخص امید به زندگی در استان ۷۸.۹۳ سال بود که مردم شهرستان طارم با ۸۰.۷۶ سال، بیشترین و مردم شهرستان ایجرود با ۷۶.۸۹ سال، کم‌ترین میزان امید به زندگی را در بین شهرستان‌ها دارد و این شاخص در شهرستان زنجان ۷۹.۳۴ سال است. بر اساس زیج حیاتی استان در سال گذشته ۷۴۳ هزار و ۲۲۷ نفر جمعیت شهری و ۳۵۱ هزار و ۸۳۰  نفر جمعیت روستایی دارد.

این مسئول با اشاره به روند رشد موالید در استان، ادامه داد: در سال ۹۲ تعداد موالید ثبت ‌شده ۲۰ هزار و ۶۱۵ نوزاد بود که با روند افزایشی در سال ۹۴ به بیشترین حد خود به تعداد ۲۲ هزار و ۱۸۰ نوزاد رسید که پس از آن شاهد کاهش نرخ موالید شدیم، به طوری که در سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۸۱ ولادت در استان به ثبت رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی استان زنجان با اشاره به درصد متوسط رشد سالانه جمعیت، تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت در سال ۸۵ در کشور ۱.۶۲ درصد و در استان زنجان ۱.۳ درصد بود که این مهم در کشور روند کاهشی داشته که در سال گذشته به ۹۶ صدم درصد رسیده ولی در استان زنجان نیز روند افزایشی داشته و سپس با روند کاهشی در سال گذشته به ۱.۱ درصد رسیده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۱ صدم‌ درصد کاهش داشته است.

صائینی با اشاره به میزان باروری استان، یادآور شد: نرخ باروری استان در سال ۸۵ برابر با ۱.۹ درصد بود که با روند افزایشی در سال ۹۴ به ۲.۳۱ درصد رسیده و پس از آن با روند کاهشی در سال گذشته به ۱.۹۱ درصد رسیده است. شهرستان خدابنده با ۲.۳۸ درصد بیشترین و شهرستان ابهر با ۱.۶۵ درصد به ترتیب بیشترین و کم‌ترین میزان باروری را در بین شهرستان‌های استان دارد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مقایسه اوضاع موسیقی قبل و بعد از کرونا؛ دشنۀ تیز کرونا و سرکوب هنر

چ سپتامبر 16 , 2020
*علی شیرازی – کرونا نه تنها با هنر که تقریباً با هیچ فعالیت گروهی و حتی دونفره‌ای میانۀ خوبی ندارد. وضع موسیقی انگار از همان روز نخست اعلام بروز و ظهور و گسترش کرونا در ابتدای اسفند ماه پیشین مشخص بود. نگارنده با وجود تدارکی که با دوستان همراه برای […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس