دلایل عدم رشد برندها در زنجان

حسین عباسی منفرد – یک اصطلاح رایج بین زنجانی ها با این عنوان«زنجاندا آلا قارقا بالا قویماز» وجود دارد که حکایت از این دارد، برندها (چه شخصی و چه شرکتی) نمی توانند در زنجان رشد کنند و به همین دلیل است که ما برند مهم در سطح ملی کم داریم.

حسین عباسی منفرد

چرا این اتفاق می افتد و چرا در شهر ما، کسب و کارها پس از آنکه به حد معینی می رسند و شناخته می شوند، ادامه ی رشدشان دشوار می شود و بنابراین بیشتر کسب و کارها، مخصوصا کسب وکارهای بومی سعی می کنند، چراغ خاموش حرکت کنند و از برندسازی خودداری کنند.

در برخی موارد آن ها گاهی مجبور می شوند شهرشان را ترک کنند و پس از اینکه کسب و کاری مطرح می شود، قوانین سازمان های دولتی در مورد آنها شدیدتر اجرا می شود و گاها فشارهای فراقانونی نیز برای آنها اعمال می شود و کلیه حرکاتشان زیر ذره بین ادارات و مردم می رود.

باید تحمل رشد کسب و کارها را داشته باشیم و از رشد همدیگر خوشحال شویم و در دنیای فراوانی زندگی کنیم و نه دنیای کمبود!. سرعت و سطح رشد مایکروسافت و آمازون و سایر برندهای جهانی می تواند الگوی ما باشد و سرعت رشد بالا برایمان قابل قبول باشد و انتظار نداشته باشیم یک کسب و کار برای چهل سال در یک مغازه محدود شود.

از لحاظ فرهنگی می توان گفت، هر چقدر در یک جامعه برندها بتوانند بیشتر رشد کنند نشان می¬دهد، مردم آن جامعه از لحاظ ذهنی زمینه ی بیشتری برای پیشرفت دارند و در سطح جهانی هم این مطلب قابل درک و اثبات است.

رشد همسایه ما نه تنها ضرری برای ما ندارد، بلکه موجب رونق کسب و کار ما و پیشرفت شهرمان می شود. در کنار اصلاح قوانین، لازم است، هم اداره جات دولتی و هم عموم مردم برای رشد کسب و کارهای یک جامعه به همدیگر کمک کنند، چرا که با رشد برندها، همه ما در آینده از منافع رشد جامعه منتفع خواهیم شد.
از سوی دیگر برندها سرمایه های بزرگ هر مجموعه هستند که شرکت ها در ابعاد مختلف زیر سایه آن ها خیز برمی دارند و گاها دیده شده است که وقتی کسب و کار خرد در زنجان توسعه می یابد، عده ای با هدف رسیدن به سود کلان و عدم درک از فرآیندهای تداوم مسیر رونق کسب و کار بازار را بهم می ریزند نمونه واضح و روشن آن را در سال های نه چندان دور در زنجان شاهد بودیم که اغلب افراد بدون اطلاع از بازار فروش بیمه نامه ها اقدام به اخذ نمایندگی کردند و در نهایت عطای آن را به لقایش می بخشند.

این گونه حرکت های ریسکی در کسب و کارهای خُرد موجب شده تا افرادی که با چالش درک مفاهیم و تحقیقات بازاریابی وارد گود شوند و در نهایت بعد از مدتی پاپس بکشند. پیگیری اهمیت مفهوم برند از سوی صاحبان کسب و کارها در زنجان بسیار مهم است و باید دایره دید خود را فراتر از استان ترسیم کنند. در این راه باید از تجربیات افراد آشنا به علم برندینگ سود ببرند. از سوی دیگر فقدان رقابت کافی در بازار و عدم حضور رقبای قدرتمند داخلی و خارجی برای هر کسب و کاری مخرب است.

در سایه انحصار کسب و کارها دیگر نیازی نمی‌بینند تا خود را با شرایط بازار وفق دهند و محصولات و خدمات مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتریان ارائه دهند.نبود نوآوری و عدم استفاده از تکنولوژی از دیگر مواردی است که در زنجان برای ورود به مقوله برندسازی دیده نمی شود که دلیل آن مداخله دولت در بازار می باشد که باعث می شود تولید کنندگان از امتحان راه و روشهای جدید منصرف شوند ، چرا که بر این عقیده هستند که ارزش خاک خوری را ندارد.

در واقع مفهوم ارزش آفرینی برای دولتمردان کامل شناخته نشده است فلذا به افزایش تیراژ تولید روی می آورند نه نوآوری. سخن آخر اینکه یک برند برای موفق ماندن باید به طور مستمر نیازها و خواسته‌های مشتریان در بازارهای هدف خود را رصد نماید و پیش‌بینی‌های لازم را به منظور عملی نمودن آن خواسته‌ها به عمل آورد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

داستان/روز سیزده به‌در کرگدن

س آوریل 6 , 2021
محمد علی خامه پرست – صبح روز سیزده به‌در بود. کرگدن از خواب بیدار شد و کنار پنجره رفت. همسایه‌ها وسایل و بساط خورد و خوراکشان‌شان را بار ماشین‌هایشان می‌کردند تا به بیرون شهر بروند. کرگدن در حال خوردن صبحانه با خود گفت: بهتر است من هم ناهارم را بردارم […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس