گفتاری درباره کارآفرینی زنان

*زهرا نقوی – طبق آمارهای حوزه کارآفرینی در بازه زمانی سال۹۰ تا ۹۷ شاهد روند رو به رشد نرخ مشارکت زنان از ۱۲٫۴ درصد  به ۱۸٫۲درصد هستیم. این در شرایطی است که از سهم حضور ۴۹/۹ درصدی زنان در جامعه ایران تنها ۳/۳۴ میلیون زن در ایران شاغل هستند.

از طرفی تعداد زنان فارغ التحصیل در دو دهه ی اخیر روند رو به رشدی داشته است. این شکاف بین فارغ التحصیلان و اشتغال با کارآفرینی یا کسب و کارهای جدید باید در راستای توسعه اهداف اشتغالزایی پُر شود.

مشارکت زنان، ایجاد کسب و کار و راه اندازی فعالیت اقتصادی  به عوامل فرهنگی و اجتماعی بسیاری همچون حمایت خانواده و اطرافیان، باور و ارزش های حاکم، الگوهای موفق، هارمونی بین خانواده و کار، امکانات و تسهیلات بانکی ، قوانین و مقررات، تسهیل فضای کسب و کار و زیرساخت ها وابسته است که در بهبود و راه اندازی یک کسب و کار نقش بسزایی دارند.   

این در شرایطی است که قرار گرفتن در عصر جدید بدون ارتباط با شبکه های اجتماعی و مجازی کاری بیهوده خواهد بود و فراهم شدن همین بستر در کشور فرصت مناسبی است که کارآفرینان و فعالان حوزه کار از آن برای توسعه ظرفیت های کسب و کار بیش از پیش بهره مند شوند.

بی شک تبلیغات در فضای مجازی در سایه پیشرفت های حوزه فناوری اطلاعات همه فرصت های ایجاد و توسعه کسب و کار و کارآفرینی هستند. در این بین آموزش دوره های عمومی و تخصصی، توان افزائی، تاکید بر زنجیره ارزش، ارتقاء مهارت های فردی، روش های تامین مالی و کار تیمی از اولویت های آموزش زنان در مسیر رو به رشد کسب و کارها است.  

همچنین نقش و جایگاه تشکل های حوزه زنان و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه برای زنان روشن شود. در سال های گذشته به مراتب جایگاه تشکل های غیردولتی زنان برای عموم روشن شده، اما هنوز جا برای کار در این حوزه وجود دارد.

خروجی فعالیت در این قبیل تشکل ها بهره بردن از تجربیات زنان باتجربه و فعال در حوزه کسب و کارها است.

مزیت دیگر این تشکل ها تعامل و ارتباط نزدیک با مدیران و مسئولان مرتبط است تا از نزدیک در جریان فعالیت های زنان کارآفرین قرار بگیرند.

برای نمونه انجمن زنان کارآفرین تهران که متشکل از بانوان فعال در حوزه های مختلف صنعت، معدن، گردشگری و خدمات هستند، با راه اندازی همین تشکل توانسته اند، ضمن معرفی ظرفیت های زنان در ابعاد مختلف با برپایی همایش های کارآفرینی و زیست محیطی ضمن معرفی تجارت علمی افراد، زمینه را برای ارتباط دوسویه برقرار کند.

بازدید از محیط های کاری زنان کارآفرین در اقصی نقاط کشور در کنار برگزاری سخنرانی های مختلف با دعوت تشکل های مرتبط سایر استان ها نیز از دیگر شیوه های ارتباط و شناسایی ظرفیت های بانوان نقاط مختلف کشور است.

بی شک خروجی این قبیل برنامه ها که با صرف انرژی و زمان از سوی انجمن زنان کارآفرین تهران برگزار می شود، شناسایی زنجیروار و ایجاد یکپارچگی و انسجام بین زنان خلاق کارآفرین در حوزه های مختلف است که با تشکیل یک تشکل فراگیر و عمومی می توان راه را برای توسعه کسب و کارها بیش از پیش فراهم کرد.

عمل به مسئولیت های اجتماعی از سوی زنان موجب شده تا حضور پررنگ آن ها را در بخش های مختلف بخصوص حوزه کارآفرینی شاهد باشیم.

زنان همسو با مردان در مباحث مختلف صنعت و معدن حضور یافته اند و اکنون وارد فضای رقابت در بازار شده اند و در برخی موارد گوی  سبقت را از مردان گرفته اند. علاقمندی زنان به فعالیت در بخش های صنایع دستی و محیط زیست بیش از گذشته نیاز روز جامعه شده است، طوری که در برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی حضور فعالیت یافته اند و این نشان از روحیه خاص آن ها و احساس مسئولیت برای ترسیم آینده است.

کوتاه سخن این که قاطبه جامعه ایرانی بیش از هر زمان دیگری به نقش و جایگاه زنان در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و بخصوص اقتصادی پی برده است و در این راه بهره بردن از تجربیات و اقدام های آنها حائز اهمیت است.

* عضو هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین و مدیر عامل شرکت ارسباران شیمى

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چالش های اشتغال و کارآفرینی زنان در ایران تشریح شد

ش مه 2 , 2020
در جامعه امروز، زنان نقش مهم و در حال گسترشی در زمینه کسب و کار  دارند. به گزارش شهاب زنجان به نقل از سایت خانه کارآفرینان ایران، در سال های اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است. […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس