«سیده نیلوفر محمودیان»، مدرس و عکاس زنجانی در گفتگو با «شهاب زنجان» مطرح کرد: بانوان و محدودیت عکاسی

اسداله قربان زاده- امروزه دنیای عکاسی رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است. با گسترش وسایل ارتباط جمعی دوربین های عکاسی نیز در ابعاد و اندازه های مختلف وارد میدان شکار لحظه ها شده اند و این دریچه ای نو در دنیای به تصویر کشیدن قاب نگاه نمایان کرده است. بانوان نیز همپای مردان وارد کارزار عکاسی شده اند و در این عرصه نبوغ و خلاقیت خود را از لنز دوربین بارها در مسابقات ، نمایشگاه ها و جشنواره های مرتبط به منصه ظهور رسانده اند.

«سیده نیلوفر محمودیان»، عکاس و مدرس عکاسی در یک گفتگوی متفاوت با «شهاب زنجان» نگاهی به طیف عکاسی بانوان در ایران و زنجان انداخته و اینکه با وجود برخی محدودیت ها هنوز هم حرف در این هنر دارند و دوست دارند، برگی از احساسات و عواطف خود را از دریچه دوربین به تصویر بکشند.

در زیر ماحصل این گفتگوی دو ساعته را می خوانید:   

هنر عکاسی را چطور معرفی می کنید؟

عکاسی هنری است که با توجه به ذوق فردی که آن را عکاس می نامیم شکوفا می شود. در عصر حاضر، ثبت تصاویر بر روی کاغذ حساس به ثبت لحظات ناب بر روی گیرنده های تصویر تبدیل شده است.
در این میان تفاوت عکس خوب و عکس بد در اصولی است که هنرمند عکاس برای خلق تصاویر هنری به کار می گیرد، هر چند وجود قریحه ذاتی در هنر می تواند، منجر به خلق آثاری بدیع شود، ولی بدون شک
در عکاسی که علمی آمیخته به هنر است، می توان با آموزش صحیح تصاویری فوق العاده ثبت کرد. یک عکاس موفق باید آموزش دیده باشد و تکنیک های عکاسی را فرا بگیرد.

علاوه بر آن عکاسی نیاز به خلاقیت و ذوقی هنری دارد.
داشتن دید باز و توجه به مواردی که دیگران به آن توجهی ندارند، از یک موضوع، تصویری حیرت برانگیز را خلق می کند. برای گرفتن تصاویری جذاب باید وقت گذاشت و انتظار کشید.
کم نیستند، عکاسانی که در شرایط بد آب و هوایی و یا مناطق خطرناک حضور پیدا می کنند و روزها و ساعت ها منتظر یک لحظه ناب می مانند.
عکاسی همه ذوق است و عشق، پیشرفته ترین دوربین ها بدون عکاس علاقمند قادر به ثبت هیچ تصویری نیست.

عکاس : نیلوفر محمودیان

جایگاه زنان را در عکاسی ایران چطور می بینید؟

همانند وجوه دیگر هنری و فرهنگی و علمی  و اگر چه زنان توانستند، قابلیت‌های بسیاری از خود بروز دهند،‌اما همچنان مردان سیطره دارند و در حوزه عکاسی هم سیطره همچنان با آقایان است و زنان عکاس کمرنگ اند،‌ اگر چه در مقایسه با یکی دو دهه قبل فعالیت زنان و دختران عکاس بسیار بیشتر شده که این نکته خود اسباب امیدواری است.

این قشر بیشتر دوست داند، در کدام رشته های عکاسی فعالیت کنند؟

آثار عکاسان زن موفق بیشتر سمت و سوی فوتو آرت دارد. دلیل آن هم می توان به محدودیت های آنها اشاره کرد، محدودیت آنها عکاسی در مناطق دور افتاده و یا کلا امکان تنها رفتن به این مکان‌هاست که به دلیل شرایط جسمی و فیزیکی و البته بیشتر نبود امنیت و فرهنگ و عرفی که در این مناطق نسبت به عکاسی زنان  وجود دارد است.

دلیل موفقیت عکاسان زن در فوتو آرت هم به همین دلیل است. چون دیگر احتیاجی به قرار گرفتن در شرایط نامناسب وجود ندارد و بیشتر با ذهنیات خود به خلق آثار می پردازند.

عکاسی خبری  در ایران از سوی خانم ها استقبال می شود؟

همان طور که اشاره کردم، در ایران عکاسی بیشتر تحت سیطره ی آقایان است. عکاسی خبری هم قسمت بزرگی را به خود اختصاص داده است.خُب شرایط خانم ها برای عکاسی خبری خیلی سختتر از آقایان است و قرار گرفتن در محیط های سخت و مواجهه شدن با فرهنگ ها و رسومات اقوام مختلف برای آقایان در ایران بیشتر فراهم است.

عکاس : نیلوفر محمودیان

تاثیری که شبکه های اجتماعی در ورود خانم ها به این هنر داشته را چطور می بینید؟

جاذبه های شبکه های اجتماعی را بر روی تمامی اقشار جامعه نمی توان نادیده گرفت. بعد از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی بیشتر مردم در سراسر دنیا به این فضاها روی آوردند که به جرات می توان گفت که این کمپانی ها در جذب مخاطب بسیار موفق بوده اند. این مساله در  عکاسی هم بی تاثیر نبوده است و با بوجود آمدن فضاهایی که به راحتی می توان آثار و لحظات شخصی خود را با خیل بی شماری از مردم در سراسر جهان در میان گذاشت که این روزها تعدادی از عکاسان به این سمت برای نمایش آثار خود روی آوردند و شاهد هستیم، به مرور جایگاه خود راهم در این فضا به دست آورده اند. جالب اینکه دنبال کننده های خود را یافتند و رشد کردند و همین امر باعث شد که به تعداد  علاقمندان هنر عکاسی اضافه شود و بانوان هم بخشی از این افراد بودند.

آیا خانم ها همپای آقایان در امر آموزش پیش قدم بوده اند؟

بله!. خوشبختانه تعداد بانوان در کلاس های آموزشی عکاسی همیشه بیشتر از آقایان بوده، ولی ادامه این هنر خیلی مهمتر از حضور در کلاس هاست. متاسفانه  تعداد فعالان در زمینه ی هنر عکاسی بعد از دوره های آموزشی بیشتر آقایان هستند.

به عنوان یک عکاس و مدرس عکاسی چقدر توانسته اید، در این هنر خانم ها را وارد وادی هنر عکاسی کنید؟

حدود۳ سال است که مشغول تدریس هنر عکاسی هستم. در این دوران چندین گروه را آموزش داده ام که ۶۰ درصد هنرجویانم را بانوان تشکیل می دادند. از این میان تعدادی از هنرجویانم در جشنواره هایی که برگزار شد، حائز رتبه بودند و  همچنان هم مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

بانوان برای عکاسی در رشته های مختلف با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند؟

محدودیت های زنان در این عرصه بسیار زیاد است. فرهنگ و رسومات بیشتر اقوام ایرانی به زنان اجازه ورود به اکثر مکان ها را نمی دهد. مثلا دسته های عزاداری برای عکاسی مختص آقایان است و به هیچ عنوان اجازه ورود خانم ها را در این مکان ها و جمع ها را نمی دهند و خیلی جاهای دیگه که همین شرایط حاکم است، تعصب برخی از اقوام محدودیت هایی را ایجاد می کند و در بیشتر شرایط عدم وجود امنیت برای حضور بانوان عکاس مشکل می شود.

عکاس : نیلوفر محمودیان

شما علت این چالش را در چه می بینید؟ 

نبود فرهنگ چگونگی مواجهه با بانوان در برخی از مناطق بسیار شرایط عکاسی را برای این قشر سخت و طاقت فرسا می کند.

آیا جامعه ایران به لحاظ فرهنگی خانم ها را به عنوان عکاس قبول دارد؟ (بخصوص عکاسی ورزشی).

با اینکه کمی عکاسی بانوان در برخی از جاهای ایران جا افتاده است. اما باز هم طوری میان اقشار جامعه این تفکر است که آقایان برای این کار مناسبتر هستند و همین امر عرصه را برای حضور خانم ها سختتر می کند.

این قشر چه محدودیت هایی را در عکاسی دارند؟

چون اکثر مراسمات و آیین ها و رسومات در ایران مخصوص آقایان است و حضور خانم ها بسیار کمرنگ است، بالطبع عکاسان خانم هم شرایط مناسبی برای حضور در این مراسمات ندارند که در نتیجه محدودیت بسیار زیاد می شود.

این مساله در شهر زنجان هم به وضوح روشن است؟

با وجود اینکه زنجان نسبت به شهر های دیگر به حضور بانوان در عرصه های مختلف  اهمیت بیشتری قائل هستند، ولی باز هم متاسفانه با مشکلاتی مواجه هستیم .

تا چه حد توانسته اید، در نقش بانوی عکاس موفق باشید؟

به دور از هر تعارفی من خودم را هنوز عکاس موفق نمی دانم. من همیشه هنرجویی هستم که دنبال خلق آثار  و کنکاش در محیط اطرافم هستم  که هر روز به تجربیات خودم اضافه می کنم  و بیشتر یاد می گیرم. دنیای عکاسی دنیایی بسیار وسیع است که می توانم به اقیانوسی تشبیه کنم که من ماهی کوچکی بیش در این اقیانوس نیستم.

ارتباط بین هنر عکاسی و دنیای زنان را چطور می بینید؟

دنیای زنان، دنیایی پر از احساس و مهربانی است. عکاسی و یا هر هنر دیگری هم چیزی جز به تصویر کشیدن احساسات و عواطف نیست. بانوان اگر فقط به احساسات درونی خود توجه کنند و آن را با جرات استفاده کنند، آثاری خلق خواهند کرد که تمثیلی از آن در هیچ کجای دنیا وجود نخواهد داشت.

عکاس : نیلوفر محمودیان

بانوان عکاس در به تصویر کشیدن نقش بانوان در فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی و ورزشی و سایر ابعاد چه نقشی می توانند، داشته باشند؟

خوشبختانه بانوان عکاس  در عکاسی از زنان نسبت به آقایان ارجحیت دارند و همین امر باعث شده که بیشتر بتوانند موفق در ثبت امور و مشکلات زنان باشند. گاهی اوقات به دلایل فرهنگی و تعصبات قومی به عکاسان آقا اجاره عکاسی از بانوان داده نمی شود، ولی بیشتر مواقع بانوان عکاس با برقراری ارتباط با هم جنس های خود به راحتی می توانند، امور مربوط به زنان را ثبت کنند و اعتماد سوژه های خانم را جلب کنند.

شما در این باره موفق بوده اید؟

خوشبختانه بله. تا حدی که ۷۰ درصد سوژه های عکس های من را بانوان تشکیل می دهند.

برای بانوان علاقمند به هنر عکاسی چه پیشنهادی دارید؟

از اینکه در شرایط های مختلف برای عکاسی قرار بگیریم،  نترسیم. با سوژه های خود ارتباط مستقیم برقرار کنیم. قبل از انجام هر پروژه ای راجع به آن تحقیق کنیم. برای عکاسی با خود همراه ببرند. از اینکه قرار است با جمعیت عکاسان آقا به رقابت بپردازیم، هراسی نداشته باشند و در پایان اعتماد به نفس خود را در هر شرایطی حفظ کنند. از کپی کاری پرهیز کنیم و از قابلیت‌های اقلیمی و خلاقیت‌های فردی خودمان بهره‌مند شویم و این باور را داشته باشیم که جنسیت تمام ماجرا نیست. اینکه ذهن خلاق داشته باشیم و به خود جرات استفاده از آن را بدهیم  و حضور پرنگ در جامعه با ارائه افکار خود را داشته باشیم، مهم است.

۲۶/ش

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چرا رشد GDP در اقتصاد سنتی میزان بیکاری را کاهش نمی‌دهد؟انقلاب تکنولوژی در خلق ثروت و اشتغال

ی مه 31 , 2020
دکتر حسین قریب -در بسیاری از نقاط جهان، دولت‌ها با معمای پیچیده توازن اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی روبه‌رو هستند. اگرچه بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و افت ناگهانی GDP در سال ۲۰۱۰ در جهان، رشد اقتصادی(GDP) تا حدودی بهبود یافت (حداقل تا قبل از شیوع کرونا) اما به‌طور نمونه […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس