مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان: ‌ مصرف انرژی سالانه ۵ تا ۷ درصد افزایش پیدا می کند/ در میانه تابستان ۳۰۰ ساعت مصرف بیش از تولید برق است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش بسیار اساسی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور دارد ، این صنعت را عامل کلیدی توسعه، رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی معرفی کرد.


به گزارش شهاب زنجان، علیرضا علیزاده در نشست مشترک مدیران صنعت آب و برق استان زنجان  با اعلام اینکه تولید برق پایدار و مطمئن در سال جهش تولید نقش حیاتی برای تداوم و چرخش چرخ های صنعت دارد، افزود: ایران یک ‌درصد جمعیت دنیا را دارد، در حالی که دو درصد کل انرژی جهان را مصرف می کند.

وی با تاکید بر اینکه منابع بسیار عظیم زیرزمینی اعم از نفتی،گازی، کانی ها، معادن و انرژی های نو از قبیل خورشیدی، برق آبی و بادی در کشور وجود دارد، ادامه داد: کشور ما به مهد انرژی معروف است، ولی متاسفانه الگوی مصرف بسیار بیشتر از الگوی جهانی و کشورهای درحال توسعه است.
علیزاده درباره سرانه مصرف برق در کشور اعلام کرد: این میزان در ایران سه برابر میانگین جهانی است، به طوری که متوسط مصرف خانگی ۹۰۰ کیلووات در ساعت و ۲ هزار و ۹۰۰ کیلووات ساعت در ماه متوسط مصرف هر خانوار ایرانی ثبت شده است.
به گفته این مقام استانی، شدت مصرف انرژی برق شاخصی به ازای تولید یک واحد از یک محصول است که این مهم۱۳ برابر ژاپن، هشت برابر کشورهای اروپایی ‌و یک‌و نیم برابر چین است.
 مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه عمده ترین مصرف انرژی استان زنجان در بخش های صنعت و کشاورزی برای تولید است، یادآوری کرد: ۵۲ درصد برق استان در بخش صنعتی و ۱۹ درصد در بخش کشاورزی و در این میان سهم بخش خانگی و تجاری به ترتیب۱۸ و ۵ درصد است و در این بین۸۰ درصد مشترکان شرکت ، خانگی هستند.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق استان زنجان سیاست‌های تشویقی را برای بخش‌های مختلف اجرا می‌کند، ابراز کرد: هفت برنامه تشویقی برای بخش صنعت در قالب تفاهم نامه پیش بینی شده و برای بخش خانگی هم بسته‌های تشویقی پیش بینی شده است. البته ۱۶ درصد افزایش بهای قبوض خانگی برای مشترکانی که اصول مصرف را رعایت نکنند، اعمال خواهد شد.

به گفته مدیر عامل این شرکت، ۵۰ درصد هزینه برق مصرفی ۱۵۰ نفر از مشترکان سبز استان زنجان توسط این شرکت به مدت یکسال تقبل می‌شود و امسال هم مشترکان مصرف برق را مدیریت کنند تا از بسته‌های تشویقی استفاده کنند.

علیزاده با اعلام اینکه ‌مصرف انرژی سالانه ۵ تا ۷ درصد افزایش پیدا می کند و در میانه تابستان ۳۰۰ ساعت مصرف بیش از تولید برق است، یادآوری کرد: برای همین منظور بهترین راهکار استفاده از ظرفیت مشترکان و مدیریت مصرف است تا بدون نیاز به سرمایه گذاری از این پیک گذر کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، فرهنگسازی برای مدیریت مصرف در تابستان را مهم دانست و نقش رسانه ها را در این راستا تاثیرگذار بیان کرد.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان:

کاهش۱۳ درصدی بارندگی ها
همچنین در این نشست مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان درباره اوضاع منابع آبی استان گفت: تا روز چهارم تیرماه جاری ۳۶۱ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۱۵ میلیمتر بود، ۱۳ درصد کاهش و میانگین بلند مدت ۲۰ درصد رشد داریم.

اسماعیل افشاری با تاکید بر اینکه این میزان بارندگی ها نباید خوشحال کننده باشد، چرا که به لحاظ اقلیمی به طور معمول دوره های خشک ۱۰ تا ۱۲ ساله داریم و اواسط آن ۲ تا ۳ سالی بارندگی اتفاق می افتد، درباره وضعیت سدهای استان اعلام کرد: اکنون ۷۵ درصد سد تهم پُر است و این سد ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهر زنجان را تامین می‌کند. سد گلابر ۷۲ درصد پُر است و حجم این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش دارد.
وی با بیان این خبر که سد کینه ورس در آستانه سرریز شدن است، اضافه کرد:  بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده، تامین آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره از این سد آغاز شده است.
به گفته افشاری، سد تالوار نیز ۲۵ درصد پُر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش دارد. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه زنجان به لحاظ قرارگیری در حوزه آبریز ۸۵ درصد در حوزه قزل اوزن قرار دارد،افزود: از هفت دشت استان زنجان که تعریف شده پنج مورد منفی است و دو دشت شهرستان های ماهنشان و طارم فاقد آب زیرزمینی بوده و متکی به رودخانه است که تخصیص برای کشاورزی نداریم و فقط برای شرب و صنعت است.

افشاری در خاتمه صحبت هایش اضافه کرد: در سال های گذشته از ذخایر استراتژیک صرفه جویی در و منابع آب زیرزمینی استفاده کردیم، به طوری که سالانه۷۱ سانتیمتر افت آب های زیرزمینی به طور متوسط در سطح استان است.

مدیر عامل آبفای استان:

نیمی از استان در مرز خشکسالی است
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در سخنانی با اعلام اینکه در مصرف انرژی وضعیت مناسبی نداریم، گفت: الگوهای جهانی مصرف رعایت نمی شود، میزان بارش ها در کشور یک سوم متوسط جهانی، اما مصرف آب شرب و بهداشتی ۲ برابر میانگین جهانی است.
علیرضا جزء قاسمی اعلام اینکه در سال۲۰۲۰ تقاضای آب در دنیا ۴۰ درصد، نیاز به انرژی ۵۰ درصد و غذا ۳۵ درصد افزایش پیدا می کند، بر لزوم مدیریت مصرف بهینه انرژی تاکید کرد و ادامه داد: ‌بارندگی های ۲ سال اخیر ما را به سمت وضعیت بهتر سوق نمی دهد، چرا که مقایسه بارندگی دراز مدت با شاخص های خشکسالی نشان می دهد، ۵۰ درصد این استان در ۱۰ سال اخیر با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.
به گفته جزء قاسمی، بیش از ۸۰ درصد آب آشامیدنی و بهداشتی استان از طریق سفره های زیر زمینی تامین می شود که وضعیت مناسبی ندارد.
وی با ابراز تاسف از کاهش بهره برداری آبی در استان اظهار کرد: دشت های شهر زنجان در ابتدای بهره‌برداری برای آب آشامیدنی یک هزار و پنجاه لیتر در ثانیه برداشت می شد که این رقم به ۴۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اعلام اینکه این شرکت بیش از ۲۴۴ هزار مشترک دارد، افزود: در بخش روستایی ۳۰۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۰۹ هزار مشترک تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری هستند. از مجموع ۹۰۷ روستای استان زنجان۶۱۱ روستا معادل بیش از ۸۹ درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب است.

به گفته وی، حفظ کیفیت و بهداشت آب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب شهری استان است و آزمایشگاه‌های لازم از کیفیت آب به جد توسط شرکت به خوبی انجام می‌شود.

مدیر عامل آب فاضلاب شهری استان افزود: مشکل فلزات سنگین در آب شرب استان زنجان نداریم و اجرای پروژه‌های مختلف برای تأمین آب سالم و بهداشتی به مشترکین از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب و فاضلاب شهری است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای زنجان:
انرژی برق قابل ذخیره سازی نیست
در ادامه این نشست مشترک، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان با بیان اینکه صنعت برق در بخش تولید متشکل از نیروگاه های حرارتی، تجدید پذیر، برق آبی و نیروگاه های دیگری که می توانند انواع انرژی های به برق تبدیل کنند، وظیفه تولید برق را برعهده دارند، گفت: انرژی برق برخلاف دیگر انرژی ها قابل ذخیره سازی نیست و این مهم ایجاب می کند، انرژی برق تولیدی به اندازه مصرف شود.
علی خلجی با تاکید بر اینکه برای این شرکت مقرون به صرفه نیست که برای اوج مصرف ۳۰۰ ساعت، سرمایه گذاری هنگفت داشته باشد،افزود: مدیریت به سمت تقاضا باید محقق شود و با به کارگیری روش های مختلف مصرف، سرمایه‌گذاری انجام شده با بهره‌وری بالا قابل استفاده باشد.
به گفته این مقام استانی، بر اساس سیاست ها موضوع مدیریت مصرف و تعرفه بندی کمک بیشتری در صرفه جویی انرژی می‌کند. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری سنگینی برای ایجاد نیروگاه نیاز است، بیان کرد: با صرفه‌جویی در مصرف می‌توان نیاز به سرمایه‌گذاری را به حداقل رساند.

مدیر عامل برق منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه نیروگاه حرارتی سلطانیه در استان زنجان به عنوان یک نیروگاه بزرگ فعال است، ادامه داد: یک نیروگاه خورشیدی و تعدادی نیروگاه در اندازه متوسط دیگر هم در استان زنجان فعال است.

وی با اشاره به اینکه یک نیروگاه زنجان در دست احداث است، بیان کرد: تلاش برای تامین برق صنعتی در استان زنجان با رویکرد حمایت از تولید در دستور کار قرار دارد.

خلجی با بیان اینکه دو پروژه برای شهرک‌های صنعتی در زنجان در دست اجرا است، بیان کرد: دو پروژه در این زمینه پیش‌بینی شده بود که یکی تحویل داده شده و پروژه دوم به زودی در سلطانیه تحویل داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان:

تسویه بدهی شرکت های آب و برق با مدیریت بهینه مصرف انرژی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: شرکت‌های آب و برق بیش از چهار هزار میلیارد ریال به پیمانکاران آب و برق استان بدهکارند که تسویه آن، مدیریت بهینه و صرفه جویی در مصرف این انرژی‌ها را می‌طلبد.

آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما چنانچه در مصرف برق صرفه جویی نشود، در مناطق گرمسیری با خاموشی برق، زندگی برای شهروندان بسیار دشوار می‌شود، افزود: دستگاه‌های غیرضروری برقی از ساعت ۱۳ تا ۱۷ خاموش شود تا ساکنان این مناطق دچار مشکل نشوند.
وی با تاکید بر اینکه در مواسات، همدلی و کمک های مومنانه، زنجان خوش درخشید و مراعات برخی مسایل از جمله مبارزه با کرونا همچنان باید انجام شود، کادر درمانی خسته شده اند، چرا که بیش از چهار ماه شب و روز ندارند.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه کرونا واقعیت است شهروندان نباید بترسند بلکه باید رعایت کنند، با ابراز تاسف گفت: این بیماری جدی گرفته نمی شود، در حالی که شرایط نامناسبی داریم و اماکن عمومی بسیار شلوغ است.

آیت الله خاتمی یادآوری کرد: اگر مراعات نکردن مسایل بهداشتی موجب شود، دیگران آلوده و بیمار شوند به لحاظ شرعی این افراد ضامن هستند و در آخرت باید جوابگو باشند. راه مبارزه با کرونا رعایت، قرنطینه و اکتفا به حداقل ها است و افزایش آمارها موجب اشغال تصاعدی تختهای بیمارستانی می شود.

در خاتمه این نشست مشترک ، مشترکان سبز مورد تجلیل قرار گرفتند. 

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مدیر کل میراث فرهنگی استان خبر داد: عمان، بازار جدید ملیه زنجان

س ژوئن 30 , 2020
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از انعقاد تفاهم‌نامه بین شرکت تجاری‌سازی فناوری و تعاملات آفتاب و اداره کل میراث فرهنگی زنجان با هدف صادرات ملیله زنجان به عمان خبر داد. امیر ارجمند در این باره افزود: به منظور ایجاد و گسترش صادرات مدیریت شده محصولات صنایع […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس