ناگفته های صنعت از زبان نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان: از نوسان ارز تا کمبود نقدینگی

اسداله قربان زاده – نایب رئیس اتاق بازرگانی استان افزایش قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین، نوسان قیمت ارز و همه گیر شدن ویروس کرونا را سرگذشت تلخی برشمرد که از سال گذشته تاکنون تاثیر خود را بر صنعت استان گذاشته است.

محمود ضرابی در گفتگو با «شهاب زنجان» که همزمان با روز صنعت و معدن انجام گرفت، با تاکید بر تاثیر این سه مشخصه بر ادامه مسیر واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه در این مدت صنایع استان برای تقویت مسیر تولید و توسعه فعالیت ها روی خوش به خود ندید و این امر مسیر تولید را در پیچ و خم قرار داد.

وی کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را روی دیگر داستان تلخ تولید در سال گذشته اعلام کرد و افزود: به هر حال سرمایه در گردش نیاز مبرم بخش تولید است و تا زمانی که به موقع تزریق نشود، راه را در سراشیبی قرار خواهد داد.

ضرابی تزریق سرمایه در گردش از سوی دولتی ها به واحدهای تولیدی به خاطر کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را یادآور شد و ادامه داد: این حمایت ها در قالب رسته های 13 گانه مصوب شده تا واحدهای تولیدی مشخص حمایت شوند که هنوز در حد حرف باقیمانده است. حتی قرار بود بیمه بیکاری از سوی دولت حمایت شوند که رقمی تخصیص نیافته و برخی نیز که واریز شده رقم را ناچیر اعلام کرده اند.

این فعال صنعتی استان، با اشاره به اعلام اعطای تسهیلات به ازای هر کارگر فعال در واحد تولیدی بیان کرد: این وام با کارمزد 12 درصد با بازپرداخت2 ساله هنوز خبری نیست و تنها در حد حرف بوده است.

ضرابی با یادی از روزهای منتهی به عید و بازار داغ کسبه و تولیدکنندگان در بازار اظهار کرد: شرایط در آن روزها به گونه ای پیش رفت که نقدینگی در بازار ریزش داشت و تولید کننده و فروشنده متضرر شدند و این در حالی بود که روزهای آخر سال اوج فروش و رونق کسب و کار واحدهای تولیدی است.

تسهیل راه صادراتی 

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان با تاکید بر اینکه تا زمانی که مسیر صادرات برای حضور در بازارهای جهانی تسهیل پیدا نکند، ادامه روند تولید با چالش هایی دست به گریبان خواهد بود، افزود: ماحصل این بی تفاوتی ضعیفتر شدن تولیدکننده،تعدیل نیرو و در نهایت تعطیلی واحد خواهد شد که ناهنجاری های اجتماعی را در پی دارد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش ورود کالاهای قاچاق از مناطق آزاد را از چالش های تولید داخلی بیان کرد و گفت: این در شرایطی است که این کالاها مستقیم وارد مرزهای کشور می شود و در بازار به عینه قابل مشاهده است که ماحصل آن رقابت ناسالم و بی اهمیت شدن ارزش تولید داخلی است.

ضرابی با تاکید بر اینکه کالاهای تولیدی در داخل به مراتب کیفیت بهتری دارند، اظهار کرد: در سال های اخیر شرکت های تولیدی بخصوص در صنعت نساجی همسو با شرکت های پیش رو تولید در جهان با تغییر مکانیزاسیون توان رقابت در بازار خارجی را دارند و این مهم در عمل اثبات شده است.

این فعال حوزه نساجی کشور، با اشاره به توافق انجام گرفته در کشور با فعالیت برخی برندهای خارجی اعلام کرد: با هدف جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق مقرر شد برندهای خارجی 20 درصد محصولات خود را داخل کشور تولید کنند و این در حالی است که به دلیل حضور موفق در بازار توان تولید خود را بالای 50 درصد رسانده اند.

برندینگ کشاورزی

نایب رئیس اتاق بازگانی استان در بخش دیگر صحبت هایش با پرداختن به ظرفیت های بالقوه استان در بخش کشاورزی بیان کرد: ورود به مقوله برندینگ محصولات کشاورزی طی جلساتی که با اتاق بازرگانی استان داشتیم در شناسایی و معرفی روزافزون محصولات کشاورزی استان از جمله زیتون و سیر طارم، زردآلودی ماهنشان و بقیه در شرایط کنونی  نیاز مبرم است.

ضرابی با تاکید بر توجه ویژه به صنایع تبدیلی در شهرستان طارم و فراهم کردن بسترهای حضور سرمایه گذاران اذعان کرد؛ باید برای ایجاد افزوده در استان از این طریق قدم های اساسی برداشته شود و در این مسیر اتاق بازرگانی قدم های اساسی را برداشته است.

وی با بیان اینکه باید جلوی خام فروشی را برای رسیدن به ارزش افزوده در بخش کشاورزی بگیریم، ادامه داد: محصولات کشاورزی سرمایه های نهفته این استان است که با ورود به مقوله های بسته بندی، صنایع تبدیلی و نیز بازاریابی برای صادرات در سایر استان ها و کشورها رونق اقتصادی را در این بخش شاهد خواهیم بود.   

موانع صنعت

نایب رئیس اتاق بارگانی استان، هدفمند نبودن سیاست های صنعتی، ضعف نهاد حقوق مالکیت و فقدان نگاه صادرات محور در زمره چالش های ساختاری و برون بنگاهی در بخش صنعت کشور اعلام کرد و گفت: نبود هدایت هدفمند منابع کشور به دلیل مشخص نبودن بخش های اولویت داری که باید در آنها خلق مزیت شود؛ از آثار نبود یک سیاست صنعتی هدفمند و جامع مورد وفاق سایر وزارتخانه های مرتبط در کل زنجیره تولید در کشور است.

ضرابی در ادامه صحبت هایش اضافه کرد:  در میان موانع و چالش های فرابخشی که مرتبط با حوزه اقتصاد کلان است، چندنرخی بودن ارز،کلید بسیاری از موانع و مشکلات تولید شناخته شده است.

به گفته وی، این مسئله به تنهایی موجب رونق واسطه گری، ایجاد زمینه برای فرار از پیمانسپاری ارزی و قاچاق کالا به کشورهای همسایه شده است.

این فعال صنعتی اعتقاد دارد، در کنار مسأله ارز، ناهماهنگی دستگاه های اجرایی اعم از بانک مرکزی، گمرک، مالیات، بیمه و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر پیچیدگی و بوروکراسی اداری حاکم بر فعالیتهای تولیدی افزوده است.

البته ضرابی به این مهم هم تاکید دارد که عدم برنامه ریزی برای دیپلماسی اقتصادی فعال در شرایط تحریم برای حفظ بازارهای صادراتی و ایجاد فرصت ها و بازارهای جدید نیز از دیگر عوامل مهِمِ اثرگذار بر بخش تولید و تجارت بوده است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شیوه های حمایت از تولید در شرایط کرونایی

س جولای 7 , 2020
*نیما ظهیریان – توجه مضاعف به چگونگی ارتقاء و اعتلای حوزه صنعت و معدن در دهم تیرماه، از اقداماتی بود که می توانست هرساله با گرامیداشت آن و بررسی ویژه معضلات و نیازهای این حوزه، موجی از امید و باور متکی بر توان داخلی را به جامعه ایرانی تزریق کند؛ […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس