نبود برند ارگانیک برای محصولات کشاورزی زنجان

*مریم بهرامی- امروزه مصرف زیاد سم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی در تمامی نقاط دنیا بخصوص ایران یک  معضل  عمده زیست محیطی است. در کشاورزی متعارف بیش از ۳۰۰ نوع ترکیب شیمیایی خطرناک به منظور کنترل  آفات و حشرات و حاصلخیزی سازی خاک استفاده می‌شود و در طی مصرف به بدن انسان  منتقل خواهد شد.

از سوی دیگر با افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به غذای بیشتر و همزمان با تخریب محیط زیست، حفظ منابع طبیعی مخصوصا منابع طبیعی تجدیدناپذیر و ذخیره‌سازی آنها برای نسل‌های آینده، مورد توجه قرار گرفته است.

اندیشه‌ کشاورزی پایدار و تبدیل کشاورزی از مصرف پرنهاده به کم‌نهاده ایجاد شد. آمار مربوط به کشاورزی زیستی نشان از رشدی سریع و تداومی همه‌جانبه در گسترش این سامانه‌ی کشاورزی می‌دهد.ورود کشاورزی به مقوله محصولات ارگانیک با هدف حرکت روی مدار سلامت محور موضوعی است که کشورهای جهان بخصوص توسعه یافته به آن ورود پیدا کرده اند. 

در طی چند سال اخیر مصرف غذاهای ارگانیک در بین مردم آمریکا رشد ۱۷ تا ۲۰ درصدی داشته است. در حالی که محصولاتی که پیش از این در بازار مرسوم بوده‌اند و از نظر شکل ظاهری بهتر و بزرگتر هم بودند، تنها رشد دو تا سه درصدی داشته‌اند. به همین دلیل هم بسیاری از شرکت‌های تولید مواد غذایی به سمت مصرف این مواد برای تولید فرآورده‌های خود سوق داده شده‌اند.

هر چند در این رهگذار در استان زنجان محصولی با برند ارگانیک وجود ندارد و تاکنون محصولی به صورت ارگانیک موفق به دریافت ارگانیک نشده است، اما مطرح کردن این موضوع خالی از لطف نیست. 

 تولید محصول ارگانیک شرایط  خواصی دارد که مهیا کردن این عوامل به  سختی امکان پذیر است و تولید کننده با دشواری می تواند، محصولی را در ابعاد پایینتری تولید کند و یا گاهی سختی های این کار سبب می شود که سرمایه گذاران در این زمینه سرمایه گذاری نکنند این در حالی است که محصولات ارگانیک در بازارهای جهان قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارد.

 برای تولید محصول ارگانیک، خاک کشاورزی به آزمایش های مرجع احتیاج دارد و لازمه سلامت خاک این است که حداقل۳ سال بر اساس استانداردها باقیمانده سم و کود وجود نداشته باشد. همچنین محصول تولیدی آزمایش های زیادی را برای اینکه به عنوان ارگانیک معرفی شوند، پشت سربگذارند. برخی از این آزمایش ها نه تنها در استان که در ایران نیز وجود ندارد و این باعث شده محصول از دور رقابت‌های جهانی عقب بماند.

 در این بین راه اندازی انجمن ارگانیک استان زنجان غنیمی است که قدم های اولیه برای حرکت در این راستا برداشته شود. این انجمن زیرشاخه شعبه استانی انجمن ارگانیک ایران است که هدف از فعالیت این انجمن توسعه، ترویج،  نظارت آموزش کشت و فروش کل محصولات ارگانیک است. هر چند از موانع تولید محصولات ارگانیک نبود دانش کافی، نبود بازارهای مشخص برای فروش در استان، نبود اطلاع رسانی موثر در زمینه و محصولات ارگانیک است، اما با ورود به سمت معرفی بیشتر این قبیل محصولات و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این محصولات می توان روز به روز مسیر کاشت این گونه محصولات را عملی کرد. 

*عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک زنجان

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چالش های تولید و چند پیشنهاد

س جولای 7 , 2020
*صمد یوسفی اصل – سال گذشته با تمامی سختی ها و مشقت هایش برای تولیدکنندگان به روزهای آخر رسید و همچون سال های گذشته فعالان حوزه تولید در استان سال چندان متفاوتی را تجربه نکردند. هر چند اگر بنا را بر توسعه فعالیت ها قرار بدهیم، در این بخش چندان […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس