فعالیت سخت هنرمندان در روزهای کرونایی

لیلی قاسمی – هنر مقوله ای است که با جامعه در ارتباط مستقیم است و هنرمند برای تولید و عرضه اثر خود نیازمند حضور در اجتماع است، چون اثر خلق شده باید از سوی عموم جامعه دیده شود، در حالی که در شرایط کنونی با ورود کرونا به جامعه حضور در اجتماع و برگزاری آئین های هنری، نمایشگاه ها و حتی اموزش هنر نیز وجود ندارد، چرا که شیوع ویروس کرونا سبک زندگی در بسیاری از مشاغل هنری را تغییر داده است. شرایط فعلی به شدت به کسب و‌کار حرفه ای هنرمندان صدمه وارد کرده که قابل جبران نیست.

فعالیت هنری برای بنده و دوستانم بسیار محدود شده و تنها فعالیت هنری که بیشتر شامل گرافیست ها و قشر کمی از هنرمندان می شود، تعدادی فراخوان و مسابقه مجازی با موضوع ویروس کروناست که بیشتر شبیه به پر کردن رزومه کاری برای ادارات برگزار کننده است.

در این بین شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری جدید در همه مشاغل و در زمینه هنری کمک شایانی برای عرضه آثار خواهد کرد، اما چگونگی استفاده در این زمینه هم نیاز به مطالعات و بررسی های جدیتری دارد.

بی شک راه اندازی فروشگاه های اینترنتی و سایت های شخصی برای فروش و معرفی بیشتر آثار ظرفیت مهم فضای مجازی است که در دوران کرونایی می توان از آن برای فروش و بازاریابی قدم برداشت.

در سوی دیگر شرکت در برخی حراجی های هنری که از سوی برخی کمپانی های داخلی و حتی خارجی راه می افتد، از دیگر قابلیت های فروش در این عرصه است که در شرایط بحرانی کنونی به داد هنرمندان آمده است.

در شرایط موجود و برای کاهش آسیب به هنر و هنرمند پیشنهاد می کنم، در ابتدا مشاغل و اماکن هنری موجود مانند گالری ها و اموزشگاه ها که در حال ورشکستگی هستند، حمایت شود. این مراکز هنری به دلیل تامین درآمدها در مضیقه بوده و با افزایش نرخ اجاره بهاء و کاهش کلاش های آموزشی روزگار سختی را برای حیات دنبال می کنند. اینکه این داستان تا چه زمانی تداوم داشته باشد، ادامه فعالیت هنری این مراکز را تحت تاثیر قرار داده است.

محافل و انجمن های هنری که فعالیت آنها زیرساختی برای هنرمندان آینده است با اقدامات و تمهیدات بهداشتی لازم توسط ادارات به فعالیت خود ادامه دهند.

نگارنده نیز به عنوان یک عضو کوچک از هنرمندان شهرم از این استثنا جدا نبودم و پروژه ها و برنامه های هنری که به صورت تعلیق درآمده از جمله برگزاری اختتامیه پنجمین دوره چهلواره و ‌برگزاری نمایشگاه تذهیب، نقوش سنتی و غیره که حاصل یک سال تلاش بنده بوده که معطل مانده و می دانم که در مورد بسیاری از هنرمندان هم متاسفانه وضعیت به همین روال است.

شوربختانه در جامعه کنونی ما قشر هنرمند همیشه محجور و تحت حمایت هیچ ارگان و سازمانی نیست تا در شرایط خاص مورد حمایت قرار گیرند و از ضرر و زیان آنها جلوگیری شود. به هر حال باید قبول کنیم که شرایط کنونی محدود به یک نقطه خاص در دنیا نیست و باید این تهدید پیش آمده را برای حضور در بازارهای داخلی و معتبر خارجی به فرصت ایده آل تبدیل کنیم.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نگاهی جامع به یک ظرفیت بومی طبیعی و گردشگری؛ اکوتوریسم بر پایه توسعه پایدار

ش جولای 11 , 2020
*سارا اردو – اکوتوریسم یک سفر و بازدید زیست محیطی مسئولانه از مناطق طبیعی بکر است که به منظور لذت بردن از طبیعت و درک مواهب آن و ویژگی های فرهنگی مرتبط با آن انجام می شود، به طوری که باعث ترویج حفاظت گردد و اثرات منفی بسیار کمی از […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس