رونق صنایع تبدیلی کشاورزی در زنجان

توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان روند توسعه ای به خود گرفته و این استان جزو پیشروها در این زمینه بوده است، هر چند با توجه به ظرفیت ها و از همه مهمتر توانمندی نقاط مختلف استان در بخش کشاورزی تا رسیدن به نقطه مطلوب، مسیر درازی باید پیمود.

فرآوری زیتون

به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایرنا، کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتن  ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زراعی و باغی اشتغال دارند.

اکنون نزدیک سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که به گفته کارشناسان با اجرای اجرای طرح های بهره ورانه این میزان تولید می تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان از جمله دغدغه های عمده مسوولان است به طوری که استاندار زنجان در این خصوص می گوید: با وجود بالا بودن میزان اشتغال در بخش کشاورزی این استان نسبت به ۱۸ درصد میانگین کشوری، ارزش افزوده با میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش متناسب نیست.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه برای ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاوورزی استان باید به سمت روش های نوین حرکت کنیم، خاطرنشان می کند: ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام‌فروشی، موضوع اصلی در کیفی‌سازی و ارتقای بهره‌وری است.

وی تصریح می کند: باید تلاش کنیم تولید کشاورزی از شکل سنتی آن خارج شود و برای این منظور حتما باید حرکت ما به سمت روش های نوین برای ایجاد ارزش افزوده در کشاورزی باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود، می گوید: سال گذشته با میزان فرآوری ۵۰ درصدی محصولات کشاورزی در این استان، زنجان در این زمینه رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

جواد تاراسی می افزاید: زیتون، انگور، حبوبات، جو، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سیر عمده محصولات کشاورزی قابل فراوری استان محسوب می‌شوند.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، کشاورزان این استان، تولید کننده ۶۰ نوع محصول باغی و زراعی هستند که برای ارتقای بهره وری و ارزش افزوده در زمینه تولیدات، توسعه صنایع تبدیلی جزو برنامه های مهم در استان به شمار می رود و بر همین اساس نیز برنامه ریزی خوبی برای اجرا در دستور کار قرار دارد.

 تاراسی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی در گرو بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و ایجاد تسهیلگری‌های لازم است، می گوید: با گسترش صنایع تبدیلی عواید بیشتری از تولید در مقایسه با خام فروشی، نصیب کشاورزان می‌شود.

وی خاطرنشان می کند: با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق توسعه صنایع تبدیلی، از هدر رفت بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان جلوگیری می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می گوید: تا کنون جهت فرآوری محصولات باغی، زراعی، دامی، طیور و شیلات برای بیش از هزار عنوان فعالیت در استان مجوز صادر شده است.

بهاره دادلویی ادامه می دهد: طی چند سالهای متمادی در استان زنجان بیش از ۲ برابر میزان برنامه ابلاغی در زمینه افزایش جذب مواد خام کشاورزی برای فرآوری، محقق شده است.

وی می گوید: در زمان حاضر ظرفیت واحدها و کارخانه های صنایع تبدیلی در استان زنجان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماده خام کشاورزی در سال است که ایجاد چنین ظرفیتی سبب کاهش ۱۲۰ هزار تن ضایعات محصولات کشاورزی در سال می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان می کند: برنامه تدوین شده به منظور توسعه بیشتر صنایع تبدیلی و متعاقباً کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در استان بر توسعه سردخانه ها، فرآوری میوه و سبزی و بسته بندی آن، فراوری گیاهان دارویی  و حمایت از زنجیره های تولید و عرضه متمرکز است.

دادلویی به چالش های پیش روی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره می کند و می گوید: برای تسهیل در جذب سرمایه گذاری لازم است ثبات بیشتری بر قوانین حاکم شود و اعتبارات بانکی کم بهره به این حوزه اختصاص یابد.

وی به لزوم ایجاد شهرک های تخصصی صنایع تبدیلی اشاره و اظهار می کند: ایجاد بسته های حمایتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده بخش صنایع تبدیلی و غذایی که بی شک نقش آن در ایجادامنیت غذایی و سلامت جامعه غیرقابل انکار است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به ظرفیت ها  و موفقیت هابی این استان در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی اشاره می کند و می گوید: بر اساس آمار آمایش منطقه‌ای کشور درسال۱۳۹۵، استان زنجان در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی و ایجاد اشتغال در این بخش، رتبه نخست را به دست آورد.

وی همچنین یادآور می شود: استان زنجان در زمینه فرآوری محصول زیتون، رتبه اول و در فرآوری محصول کشمش، رتبه چهارم را در کشور دارد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس روز/میناکاری در زنجان

چ دسامبر 16 , 2020
میناکاری، میناگری یا میناسازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. در زنجان نیز زنان بیشتر از مردان در این هنردستی فعالیت دارند. عکس بالا از یکی از کارگاه های میناکاری چند سال قبل توسط اسداله قربان زاده گرفته شده است.
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس