مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگو با «شهاب زنجان»: مهمترین دستاورد خوشه چاقو، اعتمادآفرینی و ظرفیت سازی است

چاقو یکی از قدیمی ترین و اصیلترین هرهای ساخت دست بشر است که هنوز هم جایگاه خاصی در بین خانواده ها،هنرمندان و سایر اقشار مختلف دارد.

هر چند در گذر زمان به دلیل تنوع طلبی شکل و شمایل خاصی برای خود گرفته است و هنرمندان این عرصه با بهره بردن از این مهم در ساخت انواع چاقوها و کاردها و حتی شمشیرها اوج هنر خود را به تصویر کشیده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با شهاب زنجان درباره راه اندازی خوشه چاقو و تاثیر آن در جهت دادن به کسب و کار چاقوسازان شهر زنجان حرف هایی برای گفتن دارد.

امیر ارجمند در این باره می گوید: توسعه خوشه چاقو راهکاری کارآمد در ساماندهی مشاغل این حوزه است و توانمندی های صنعت گران استان زنجان را ارتقا می بخشد.

وی ادامه می دهد: در جلسه مشترک بین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با عامل توسعه خوشه که در خصوص بررسی برنامه های اجرای توسعه خوشه چاقو برگزار شد، تاکید بر همکاری و تعامل نزدیک میراث استان با شرکت شهرک های صنعتی و نیز عامل خوشه چاقو بود تا با تعامل برنامه ها پیش رود.

این مقام استانی راه اندازی خوشه چاقو را به دلیل استقبال نسل جدید از فعالیت در حرفه چاقوسازی بسیار حائز اهمیت می داند و می افزاید: خروجی این قبیل فعالیت ها باید به سمت اشتغالزایی و کارآفرینی ختم شود و بادی از تمامی فرصت ها برای سرمایه گذاری بهره مند شویم.

ارجمند با اعلام اینکه در مدت فعالیت خود به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی شاهد فعالیت چشمگیر کارگاه های چاقوسازی بوده ام، اظهار می کند: آثار خلق شده توسط هنرمندان جوان این عرصه بسیار فاخر و قابل عرضه در بازارهای جهانی است و این نشان از آینده روشن صنعت چاقوسازی زنجان دارد. 

به گفته وی، چاقوی زنجان در مدل ها و کاربردهای مختلف اعم از کارد آشپزخانه،ساتور، قلم تراش، شکار و حتی قمه و قداره ساخته شده و متناسب با سایر سلایق نیز قابل ساخت و عرضه است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان، در بخش دیگر صحبت هایش درباره برنامه های خوشه چاقو بیان می کند: صنعتگران چاقو توانمندی­های بسیاری در این عرصه دارند که به واسطه  مدل های طراحی شده از جمله فروش آنلاین، انتشار نشریه اختصاصی، تحلیل آماری کسب و کار چاقوسازان و حتی پرداختن به فرصت ها و تحلیل ها و ضعف و قوت ها  می­  توان توانمندی های آنان را ارتقا بخشید و می توان گام های بلندتری در این زمینه برداشت.

وی با اعلام اینکه در زنجیره ارزش صنعت چاقوسازی، نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت­ها، روش حل مشکلات و مسائل  احصاء می شود،یادآور می شود: امید است با مشارکت و همکاری نزدیک شرکت شهرک های صنعتی استان و عامل خوشه و سایر فعالان و دست اندرکاران قدم به قدم از ظرفیت این هنردستی شهر به سمت توسعه پیش برویم. 

این مقام استانی در تکمیل صحبت هایش اضافه می کند: توسعه خوشه یک مدل سه ساله است که در صورت بومی سازی دستاوردهای قابل توجهی خواهد داشت که مهمترین دستاورد آن اعتمادآفرینی ،ظرفیت سازی و کمک به تجاری سازی در جامعه است.

وی راه اندازی خوشه ها را نوعی چتر حمایتی بر سر صنعتگران نیز بیان می کند و اینکه با این اقدام تولیدکننده در عرضه و فروش با موانعی دست به گریبان نباشد. 

ارجمند روی آوردن چاقوسازان به کارهای ترکیبی همچون قلم تراش با دسته فیروزه ای و حتی ملیله را از دیگر ابتکارهای هنرمندان زنجانی اعلام می کند و می گوید: این قبیل محصولات آنتیک قابلیت فروش در بازارهای بین المللی را دارد و خوشبختانه مشتریان خاصی نیز پیدا کرده است. اعتقاد دارم این قبیل آثار فاخر در معرفی بیش از پیش ملیله و چاقو زنجان تاثیرگذار است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رشد ۶ درصدی بیماران سرپایی کرونا در استان زنجان

چ جولای 15 , 2020
استاندار زنجان با اشاره به رشد ۶ درصدی بیماران رکونایی سرپایی گفت: بی‌تفاوتی مردم به بیماری کرونا سرعت انتشار آن‌ را به مراتب افزایش داده است، به طوری‌که در گذشته ۲۰۰ تست سرپایی انجام می‌شد، ولی اکنون این تعداد به یک‌ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است. به گزارش شهاب زنجان ، […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس