برندینگ در ورزش

ترجمه: اسداله قربان زاده  

امروزه برند برای ایجاد ارزش تجاری اهمیت دارد و کسب و کار ورزشی از این مقوله استثنا نیست. برندهای قوی بر پایه وفاداری مشتری و قیمت های حقوقی قرار می گیرند که دارایی های ارزشمندی هستند که درآمد و رشد شرکت را در بر می گیرد. آن ها  بر پایه بسیاری از معاملات تجاری کسب و کار به ویژه معاملات اسپانسر و تجارت کالا متمرکز هستند.  

در واقع علائم تجاری دارایی های ارزشمندی هستند که ایجاد اعتماد، اعتماد و وفاداری در یک محصول
 اگر موفقیت آمیز باشد، وعده داده می شود.  

یک علامت تجاری نشانه ای از مبدأ است که مشتری را قادر می سازد تا محصول یک شرکت خاص را تشخیص دهد.  بسته به قوانین داخلی و عمل، می توان به عنوان مثال یک کلمه یا نام (مانند ویلسون)، یک نماد از قبیل Nike’s swoosh یا Adidas’s three stripes، یک عدد، یک رنگ، یک شکل یا حتی یک صدا یا بوی باشد.

علائم تجاری یک شرکت، محصولات و خدمات آن را از رقبای خود تشخیص می دهد و به عنوان یک راهنمای سریع و قابل اعتماد برای کیفیت عمل می کند. آنها با کمک اعتماد مشتریان و اعتماد به کالاها و خدمات ارائه شده، به شرکت کمک می کنند تا اعتبار خود را در بازار ایجاد و حفظ کنند. حسن نیت مرتبط با برند تجاری یا نام تجاری موفق می تواند یک دارایی بزرگ تجاری باشد.

نمایش برجسته ای از علائم تجاری در رویدادهای ورزشی معتبر با جذاب شدن به آرزوها و احساسات طرفداران ورزشی که به علائم مرتبط با یک باشگاه یا ورزش اختصاص داده شده، افزایش می یابد.

علائم تجاری همچنین می توانند نمادی از یک شیوه زندگی یا رفتار خاص باشند. بنابراین حمایت از یک رویداد ورزشی معتبر مانند جام جهانی فوتبال و یا بازی های المپیک می تواند یک شرکت یا محصول را به اعتبار، جوانان و پویایی این رویداد پیوند دهد.

تبلیغات برند با استفاده از تیم های ورزشی و بازیکنان نیز کسب و کار بزرگ است و سلامت مالی بسیاری از سازمان های ورزشی، باشگاه ها و حتی ورزشکاران فردی می تواند به درآمد تبلیغات و حمایت مالی بستگی داشته باشد.

 تیم موفق تر با نام تجاری با ارزشتر و قدرت و درآمد بالا سازمان های ورزشی درگیر است. این به نوبه خود باعث افزایش ارزش سرگرمی، مثلا یک مسابقه فوتبال می شود، زیرا این باشگاه می تواند امکانات بهتر و بازیکنان باهوش تر را تامین کند. نمونه های موفقیت آمیز استفاده از علامت های تجاری برای بازار و توسعه تجارت ورزش شامل NBA (انجمن ملی بسکتبال) در ایالات متحده و باشگاه فوتبال منچستر یونایتد در انگلستان است.

حقوق تصویر

بسیاری از شخصیت های ورزشی توانایی کسب درآمد قابل توجهی را با استفاده از نام تجاری خود به عنوان ورزشکاران نخبه و از طریق حمایت مالی از طرف صاحبان مارک های مختلف دارند.

 افراد مشهور ورزشی می توانند خود را به عنوان علائم تجاری ثبت نام کنند نه تنها نام خود را، بلکه نام مستعار، علامت، شعار، امضا، و یا علامت های دیگر که آنها به خوبی شناخته شده است.

با این حال، حتی بدون علامت تجاری ثبت شده، ورزشکاران مشهور دارای تصویر (یا شخصیت حقوق) برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از نام، عینیت و سایر ویژگی های شخصی خود هستند.

با محافظت از نام تجاری یا علامت تجاری خود، برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی می توانید:

  • اطمینان حاصل کنید که ارزش و یکپارچگی رویداد حفظ می شود. 
  • –        – به حداکثر رساندن درآمد تجاری از قراردادهای حمایتی، تجاری و مجوز برای جبران هزینه سازماندهی رویداد.
  • –          اعتماد به نفس را در میان مصرف کنندگان القا می کند که محصول یا تصویر مرتبط با رویداد ورزشی معتبر است و هر گونه تبلیغات یا تبلیغاتی که به رویداد یا تصاویر مرتبط اشاره دارد، مشروع است.

حفاظت از علائم تجاری در سطح بین المللی

علائم تجاری با ورود به ثبت نام علامت تجاری ملی محافظت می شوند. پس از ثبت نام، آنها تا زمانی که استفاده می شوند، به طور بالقوه نامحدود هستند.  سیستم ثبت نام علامت تجاری بین المللی WIPO که به نام سیستم مادرید شناخته می شود، صاحبان علامت های تجاری را قادر می سازد یک درخواست واحد برای ثبت نام در چندین کشور را ثبت کند و این علامت ها را از طریق یک روش واحد حفظ و تجدید نماید.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

داستان کوتاه/ تولد

چ سپتامبر 30 , 2020
محمدعلی خامه‌پرست – پدر، کمربند ایمنی مهسا را بست و ماشین را روشن کرد: – خوب دخترم، ‌تعریف کن ببینم تولد دوستت چطور بود؟ خوش گذشت؟ – بابا! برای من هم تولد می‌گیرید؟ – هنوز سه ماه مانده دخترم. بگذار بهار که آمد و فروردین شد برایت تولد مفصلی می‌گیریم. […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس