سرگذشت تاسیس اتاق بازرگانی زنجان

در ۱۶ مهر ۱۳۰۵ شمسی اولین اتاق تجارت ایران در تهران تشکیل شد. ریاست این اتاق را حاج امین اصفهانی عهده‌دار بود. به این ترتیب اولین رئیس اتاق بازرگانی ایران محسوب می‌شود و از ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۱ این سمت را بر عهده داشت.

سال ۱۳۱۰ دولت با وضع قانون خاصی انحصار تجارت خارجی کشور را در دست گرفت و نظارت بر آن را نیز در اختیار خود قرار داد، این امر خشم و نگرانی و بدگمانی تجار را برانگیخت و برای لغو این قانون به تلاش پرداختند. دولت به تلافی، اتاق‌های بازرگانی موجود را به حال تعلیق درآورد و سعی کرد اعضای اتاق ها را در سازمان جدیدی که ایجاد کرده و به آن اعتبار دائمی قانونی بخشیده بود، متمرکز سازد.

یک سال قبل از این واقعه یعنی در مهر۱۳۰۹ مجلس، تاسیس ۳۶ اتاق جدید را در شهرهای بزرگ تصویب نمود که اتاق زنجان نیز جزو این اتاق ها بوده است.  مقرر شد که تعداد نمایندگان آنها بسته به اهمیت تجاری شهر مربوطه بین ۶ تا ۱۵ نفر تعیین شود.

بر این اساس هیئت نمایندگان اتاق تجارت زنجان که مشتمل بر ۱۱ نفر بودند، شروع به فعالیت کردند.

اولین هیئت نمایندگان اتاق تجارت زنجان حاج رجبعلی مغازه به عنوان رئیس، سید احمد اسماعیل مهدیون صندوقدار، نقی فتوره‌چی عضو،حاج میراز حسین نجفی نایب‌رئیس، رحیم نبات چی ابریشمی به عنوان عضو، شفیع ابریشمی عضو، حاج میرزا هادی اسلامی منشی، حاج عباسقلی مهدوی عضو و محمدحسین بیجارچی عضو بودند.

 پس از ۵ سال و رفع حالت تعلیق از اتاق ها، در سال ۱۳۱۴ دولت تعداد اتاق ها را به ۱۶ اتاق تقلیل داد و نظارت خود را بر فعالیت آنها شدت بخشید.

مقرر بود تجار اسامی افراد مورد نظر خود را در هر اتاق تعیین کنند و  به وزارت بازرگانی بفرستند و دولت از آن میان یک سوم آن ها را برای فعالیت در هیات رئیسه اتاق انتخاب کند.

به این ترتیب انتخاب هیئت نمایندگان اتاق ها دو مرحله‌ای و نهایتاً در دست دولت بود. وزیر بازرگانی یا نماینده او می توانستند در جلسات و تصمیم‌گیری‌های اتاق ها شرکت کنند و در این صورت ریاست جلسه با وزیر یا نماینده او بود.

در سال۱۳۱۲ اداره کل تجارت، مجمعی با شرکت نمایندگان کلیه اتاق های کشور ترتیب داد که هدف آن کمک به راهنمایی بازرگانان در راستای سیاست دولت و جلب همکاری آنان بود. این امر یک سال پس از آن بود که مجلس ناچار شد برای جلوگیری از شدیدتر شدن وقفه ای که در اثر قانون انحصار تجارت خارجی در کشور پدید آمده بود به دولت اجازه بدهد که حق خود را در انحصار تجارت خارجی برای بعضی اقلام به بخش خصوصی واگذار کند و از همین جا یک نوع سهمیه بندی در تجارت خارجی به وجود آمد.

 به این ترتیب فعالیت‌های اتاق تجارت زنجان در سال ۱۳۱۴ به حالت تعلیق درآمده و تا سال ۱۳۷۳ فعالیت چندانی از خود نشان نداد.

در سال ۱۳۷۳ جلسه به دعوت اداره کل بازرگانی استان زنجان از واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی و دست‌اندرکاران تجارت خارجی در محل اداره کل بازرگانی استان تشکیل شد. در این جلسه لزوم تاسیس اتاق بازرگانی مورد تایید قرار گرفت و بلافاصله اقدام به رای گیری جهت انتخاب هیئت موسس شد و در نهایت ۱۵ نفر به عنوان هیئت موسس در حضور حاضران در جلسه انتخاب شدند. این افراد ابراهیم جمیلی، سید عبدالمجید هاشمی، سیروس دباغی، هاشم حاج علی اکبری، علی اکبر ابوالحسنی زراعتکار،حمید حاجی غفاری،علی عسگرلو، حسین دهستانی، علی کلانتری، عبدالمجید فلاح، احمد مستندی، ناصر بهمنی، محمود مستندی، محمد صادق بروجردی زاده و بهروز اکرامی منش بودند.

منبع : کتاب اقتصاد زنجان در گذر زمان

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیکر استاد شجریان با نوای ربنا، در خانه ابدی‌اش در توس آرام گرفت

ش اکتبر 10 , 2020
آخرین آیین‌های مذهبی خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی اجرا و پیکر وی در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس