رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی زنجان :راکد ماندن واحدهای صنعتی هنجارهای مختلفی دارد

اسداله قربان زاده – در سال های اخیر واحدهای تولیدی استان روزهای سختی را سپری کرده اند. تحریم های خارجی که در همه جا صحبت از تاثیر آن بر روی مسیر تولید تا حضور در بازارهای جهانی دارد، در کنار تحریم های داخلی دست به دست هم داند تا صاحبان صنعت در دو راهی فرار یا قرار گذران عمر کنند.

title
محسن حمیدی

به گزارش شهاب زنجان به نقل از جام جم آنلاین، آن ها بیشتر از دامی که سیستم  بانکی و اداره امور مالیاتی برای آن ها پهن کرده بود، انتقاداتی داشتند و بر این مهم تاکید می کردند که این مسیر حمایت از تولید در سال جهش تولید نیست. برای رفع این قبیل موانع و روشن شدن چالش هایی که ایجاد  شده بود باید بخش خصوصی که درد کشیده راه تولید است، قدم برمی داشت، رایزنی می کرد و واکاوی دلایل تعدیل نیرو و حتی تعطیلی یک کارخانه ای را بررسی می کرد.
محسن حمیدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان به این قبیل موانع اشاره می کند و دوست دارد برای بیدار شدن چراغ سرمایه های خفته همین استان با درک شرایط کنونی با اجماع نظرات کارشناسی قدم برداریم.
وی در ابتدای این مصاحبه راه اندازی کمیته احیاء واحدهای صنعت استان در اتاق بازرگانی را نقطه عطفی در راستای شناسایی و بررسی دلایل توقف فعالیت های واحدهای صنعتی در استان بیان می کند و می گوید: راکد ماندن یک واحد صنعتی هنجارهای مختلفی به همراه دارد و باید دلایل عدم فعالیت این قبیل سرمایه ها بررسی می شد تا اینکه راه اندازی کمیته احیاء با همین سیاست در دستور کار قرار گرفت.
حمیدی با بیان اینکه راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی با سرمایه های هنگفت یکی از دغدغه های ما برای برون رفت از وضعیت تعدیل و تعطیلی یک واحد بود، می افزاید: دنبال یک هم افزایی بین تمامی نهادها و ارگان های دخیل در امر تولید که تلاش بر احیاء مجدد این قبیل واحدها داشتند را در برنامه قرار دادیم.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اعتقاد دارد باید تمامی فعالیت های مرتبط در این زمینه همچون بسیج مهندسان، کلینیک صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی، کلینیک کسب و کار و غیره به دور از هرگونه موازی کار در کنار هم برای رفع معضل تولید قدم بردارند، ادامه می دهد: این موضوع را در جلسات مطرح کردیم که در کنار هم با همفکری و یکسان سازی برنامه ها آمار و ارقام واحدهای تولیدی راکد را بررسی کنیم و از داده های همدیگر بهره ببریم.
این فعال صنعتی استان، با اعلام اینکه مساله هم افزایی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد،اضافه می کند: در این جلسه مصوب شد تا ماموریت بررسی دلایل توقف فعالیت واحدهای صنعتی استان را اتاق بازرگانی بررسی کند و در واقع دبیری کلینیک احیاء را این تشکل در دست بگیرد.
حمیدی، با تاکید بر اینکه معاونت وقت استانداری هم موافق پیشبرد برنامه های کمیته احیاء از سوی اتاق بازرگانی بود و در کل دولتی ها از این طرح استقبال کردند، اظهار می کند: ترکیب اعضای کمیته احیاء متشکل از فعالان بخش های مختلف خصوصی و دولتی بود، به طوری معاونت مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی استان، نماینده انجمن خدمات فنی و مهندسی استان در کنار نماینده ای از سازمان صمت استان، شرکت شهرک های صنعتی و جهاد کشاورزی در کنار کلینیک صنعت بسیج و کلینیک  کسب و کار صنایع کوچک در جلسات حضور داشتند.
به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان، بستگی به نوع جلسات و محتوای تعطیلی واحد صنعتی نماینده ای از بانک های عامل و سیستم قضایی استان به جلسات دعوت می شد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان، با بیان اینکه دو لیست مجزا از سوی سازمان صمت استان و شرکت شهرک های صنعتی در اختیار کمیته احیاء قرار گرفت تا قدم به قدم برای بررسی موانع و دلایل راکد ماندن یک واحد صنعتی پیش برویم، اظهار می کند: اعضای حاضر در کمیته واحدهای مشترک بین دو لیست را انتخاب کردند و به این نتیجه رسیدیم که در استان۳۳۰ واحد تعطیل با میزان سرمایه گذاری در سال راه اندازی رقمی معادل چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه بود که با احتساب این رقم امروز معادل شش هزار تا ده هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه این تعداد واحد در استان بود.
حمیدی با ابراز تاسف از اینکه با تعطیلی روند فعالیت این قبیل واحدهای صنعتی در استان۶ هزار اشتغال از بین رفته بود،بیان می کند: به هر حال رقم بالایی در حوزه اشتغال استان است و برای بازگشت یک به یک این تعداد واحد صنعتی زمینه جمع آوری اطلاعات و آمار در کمیته بررسی می شد. برخی واحدهای اطلاعات اولیه نداشتند و طی تماس با برخی از همین واحدها انتقادهایی داشتند و هیچ گونه اطلاعات اولیه نمی دادند.
بازگشت به چرخه تولید
وی با اعلام اینکه برای بازگشت واحدهای صنعتی دارای ظرفیت و پتاسیل قابل قبول اولویت بررسی را با ۶۰ واحد در دستور کار قرار دادیم،می گوید: در نتیجه برگزاری جلسات کارشناسی در نهایت توانستیم ۱۶ واحد صنعتی  به نوعی مشکلات را احصاء کنیم و راهکار برون رفت آن از تعطیلی  اعلام داریم. حمیدی، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل توقف فعالیت های این قبیل واحدها می افزاید: گره برخی مشکلات واحدها با دستان دستگاه قضایی باز می شد، برخی نیز با تسهیلات  بانکی (سرمایه در گردش ) به چرخه تولید باز می گشتند و برخی نیز به اختلافات داخلی شرکت مربوط می شد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان، به چند نمونه  از واحدهایی که به چرخه تولید بازگشته اند،اشاره می کند: «رب ونسر» از کارخانه های نام آشنای تولید رب گوجه فرنگی استان از سال۱۳۹۰ تعطیل شده بود که در نهایت با بررسی برخی مشکلات و بازدیدهای میدانی و رایزنی های روند فعالیت این واحد تولیدی با واگذاری به سرمایه گذار جدید قوت گرفته است.
حمیدی ادامه می دهد: واحد صنایع پلاستیک ابهر که صاحب آن جزوء چهره های کارکشته و سرشناس  صنعت پلاستیک کشور  نیز است و از سال۱۳۶۲ فعالیت داشت، در سال۱۳۹۶ با موانعی دست به گریبان بود که گره آن به دست دستگاه قضایی حل می شد. این را هم بگویم که تعداد بیمه شدگان این واحد ۲۵۹ نفر بود که با مساعدت قوه قضائیه استان  در نهایت طبق آخرین خبرها روند بازگشت به چرخه تولید امیدوار کننده است.
وی در صحبت هایش به بازدید میدانی از شرکت زاگرس دارو مستقر در  شهرک  صنعتی اشراق زنجان اشاره می کند و می افزاید: تولیدات این واحد صنعتی ارزش افزوده بالایی دارد و با توجه به ظرفیت های بالای استان در بخش گیاهان دارویی زمینه برای تولید انواع دارو و عرقیات گیاهی در آن فراهم است. جالب اینکه برای ورود به چرخه تولید به  ستاد تسهیل رفع موانع تولید جهت دریافت  سرمایه در گردش معرفی و در ستاد  تصویب شد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان، با تاکید بر ارزش بسیار بالای برند شرکت زاگرس دارو اظهار می کند: سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات به این واحد صنعتی که ده سال تعطیل شده است، دفاتر حسابرسی می خواهد و این در حالی است که سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان مهر تایید بر تعطیلی آن زده است و عملا با پرداخت نکردن تسهیلات تمامی تلاش های ستاد تسهیل و کمیته احیا بی نتیجه ماند.
به گفته حمیدی، بانک های عامل به بخش هایی تسهیلات  می دهند  که هیچ گونه ریسک نداشته  باشد و آیا این شکل منطقی است که برای حمایت از تولید در برنامه قرار داده اند؟
تشکیل صندوق توسعه صنعتی استان  
حمیدی درباره بازگشت واحدهای صنعتی بزرگ همچون روغن نباتی جهان، چرم مصنوعی، فولاد اشراق، مهریس ابهر  به چرخه تولید اعتقاد دارد، در این رابطه بهترین راه تشکیل صندوق توسعه صنعتی استان  در قالب کنسرسیوم است تا از این طریق بتوان زمینه را برای ورود آن ها به چرخه تولید فراهم کرد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان، از تشکیل مرکز فوریت های سرمایه گذاری زیرمجموعه کار گروه ستاد تسهیل استان خبر می دهد و می افزاید: از زمان تشکیل این مرکز برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری یک کارشناس توسط اتاق بازرگانی  به این مرکز فوریت ها معرفی کردیم و موضوعات به آن مرکز منتقل و دیگر جلسه ای از سوی کمیته احیا برگزار نشده است. به هر حال در این مدت این کمیته تجربه های موفقی را با حضور کارشناسان امر برگزار کرد.
وی در صحبت هایش تامین نشدن مواد اولیه واحدهای تازه بازگشته به تولید را یادآور می شود و می گوید:  واحدهای کوچکی را طی این بررسی ها یافتیم که قادر به خرید مواد اولیه از بورس کالا نبودند و ما پیشنهاد انتقال سهمیه خرید را به یک شرکت بازرگانی را دادیم تا از این طریق مواد اولیه را خریداری کرده و در اختیار این قبیل واحدها قرار دهد. این در حالی است که این پیشنهاد در زنجان مورد قبول قرار نگرفت و بعد از مطرح کردن موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور زیر نظر وزارت صنایع و معادن با استقبال رو به رو شد.
تعلل در بازگشت ارزش افزوده
حمیدی در ادامه با پرداختن به چالش های صادرکنندگان استان در سال های اخیر بیان می کند: در جلسه ای که اخیرا با صادرکنندگان برتر استان داشتیم به این چالش جدی اشاره کردند که به رغم پرداخت تمامی مطالبات بانکی و مالیاتی با گذشت۱۸ ماه هنوز ارزش افزوده بازنگشته است و جالب اینکه اداره کل امور مالیاتی استان قانون را کنار گذاشته و بخشنامه بانک مرکزی را اعمال می کند.
وی با تاکید بر این مهم که نباید بخشنامه ای قانون را نقض کند، اضافه می کند: قانون مقدم بر بخشنامه است اما در کمال ناباوری به این مساله توجهی نمی شود و این انتقادهای صادرکنندگان استان را در پی داشته است، از سوی دیگر اگر تاخیر یک هفته ای در تعهد مالیاتی روی دهد باید صادرکننده چشم انتظار جریمه باشد.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان، در بخش آخر صحبت هایش به موضوع رقابت در بازارهای جهانی با شرایط آشفته حاکم حمایت از تولید در داخل اشاره می کند و می گوید: تنها به یک نمونه در حوزه تولید پریفرم  اشاره می کنم که در عراق بازار مطلوبی داشتیم، اما از سال۹۷ به میزان بالایی از صادرات ما در این حوزه کم شد. کویت با توجه به ارزش بالای پولی خود به این بازار نفوذ کرد و به دلیل تحریم ها تولید کنندگان خارجی مواد اولیه  با ۱۰ درصد زیرقیمت بازار جهانی از پتروشمی ایران خرید می کنند. در صورتی تولید کنند داخلی همان مواداولیه را با ۷۳ درصد رقابت در بورس کالا  باید تهیه کنند  و با این اوضاع طاقت رقابت و حضور در بازارهای جهانی از ما تولید کنندگان  سلب می شود.
حمیدی ادامه می دهد: کشورهای مختلف دنیا از هر فرصتی برای جذب مشتریان در بازارهای خارجی رقابت تنگاتنگی دارند، در حالی که در داخل بار مشکلات آنقدر نفس گیر شده که تولیدکننده رمق و انگیزه رقابت جدی در بازار را فراموش می کند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چشم انتظار روزهای تمرین

ش آوریل 3 , 2021
کرونا اجازه فعالیت به تیم های کاناپلو با وجود فضای باز تمرین و مسابقه را نداد و این برای ملی پوش زنجانی سختی بود. اما این بهانه خوبی نبود که عطیه سلیمانی از گود ورزش فاصله بگیرد. روزهای هفته در یک برنامه منظم در فضاهای باز شهر تمرین می کرد […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس