شهاب زنجان بازار خودرو را بررسی می کند: تخت گاز خودرو در سرپایینی قیمت

شهاب زنجان – در حالی که در چند هفته گذشته قیمت انواع خودرو در بازار روند صعودی چشمگیر به خود گرفته بود، اکنون از این بازار آشفته خبر می رسد که قیمت ها با کاهش قیمت دلار روند کاهشی گرفته و هنوز خبری از خریدار نیست. هر چند فروشندگان و دلالان تمایل شگرفی به فروش انواع خودرو دارند.

با این حال با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز روند کاهشی به خود گرفته تا کم کم حباب قیمت ها شروع به ترکیدن کند.

خبرنگار شهاب زنجان از هفته گذشته تاکنون، نگاهی میدانی به قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی داشته است و در این بازار سرد و بی روح به سراغ خریداران و فروشندگان رفته است و جالب اینکه کمتر کسی در این بازار با اندوخته انباشته تمایل به ورود داشته است.

مشاوران املاک نیز چشم انتظار مشخص شدن تکلیف انتخابات آمریکا بودند تا شاهد ثبات قیمت دلار در بازار کنونی نباشند. هر چند برخی به این مهم چندان اعتنایی ندارند و هرگونه روند افزایشی قیمت را از چشم خودروسازان و رانت حاکم بر بازار می دانند.

برای نمونه وقتی قیمت پراید تولید داخل به مرز۱۵۰ میلیون تومان رسید، همه نگاه ها به داخل بود اینکه این خودرو ملی چگونه در کمتر از یک سال به این میزان قیمت رسیده است. تداوم افزایش قیمت ها به پژو ۲۰۶ هم رسید که رسیدن به مرز قیمت۲۳۵ میلیون را شاهد بودیم.

بهانه افزایش قیمت ها در برخی مواقع از زبان فروشندگان شنیدنی بود و آن ها پای کاهش ارزش پول ملی را به میان آوردند و اینکه ریال به کمترین میزان ارزش در چند دهه گذشته رسیده است. در سوی دیگر  چالش افزایش قیمت لوازم یدکی و جانبی خودرو بود که در بیشتر مواقع صدای خودروسازان را درآرود.

این چالش صنعت خودرو در زنجان به دلیل پایین بودن سطح درآمدی خانوارها نیز مزید بر کسادی بازار خودرو بود و اینکه خانواده هایی که سرمایه اندوخته خود را در بورس سرمایه گذاری کرده بودند و با ریزش شاخص تنها امید خود را از دست دادند تا حتی رویای خرید خودرو آن ها به واقعیت تبدیل نشود.

این موضوع را می شود با سر زدن به کارگزاری های شهر و هجوم یکباره مردمی به عینه مشاهد کرد. یکی از فعالان قدیمی مشاوران خودرو در زنجان با تاکید بر ثبات جدی در این بازار نگاهی گذرا به افزایش قیمت خودرو در چند ماه اخیر می اندازد و می گوید: شرایط به گونه ای پیش رفته است که اکنون بازار خودرو بی حال و بی روح است و باید منتظر ثبات قیمت ارزی برای خرید و فروش در این بازار را شاهد باشیم.

محرمعلی قنبری با تاکید بر افزایش یکباره قیمت انواع خودرو ناشی از تاثیرپذیری از قیمت ارز عنوان می کند: کاخانه تولیدکننده نیز با نگاه به بازار تلاش می کند در زمان مناسبی خودرو را به بازار تحویل دهد.

به گفته وی، به دلیل بی ثبات بودن بازار و معلوم نبودن شرایط، خریدار و فروشنده تمایلی به ورود به این بازار ندارند تا در آینده نزدیک رویداد خاصی پیش بیاید.

قنبری با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاده است که اکنون قیمت خودروهای داخلی اعم از پریاد، پژو و سایر خودرو ها این میزان افزایش قیمت داشته و در نهایت به بازار لطمه زده است، تصریح می کند: نظارت بر بازار از سوی متولیان امر و دولتی ها در شرایط کنونی بسیار حائز اهمتی است.

این فعال بخش بازار خودرو در پاسخ به پرسش شهاب زنجان درباره زمان مناسب برای خرید و فروش خودرو اعلام می کند: از همشهریان تقاضا داریم تا روشن شدن ثبات ارزی با قیمت های بالا خوردو خرید نکنند و برای ورود به بازار کمی صبر پیشه کنند.

پراید در آسناه ورود به کانال ۹۰ میلیون تومانی

در حالی که کاهش نرخ ارز بازارهای موازی نظیر خودرو را تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای کاهش قیمت فراهم کرده است، برخی خریداران با اعلام اینکه منتظر بازگشت پراید به کمتر از نود میلیون تومان هستند و خرید خود را به تعویق انداخته‌اند. هر چند تولید پراید متوقف شده اما این خودرو همچنان خودروی شاخص بازار برای قیمت‌گذاری است.

قیمت پراید امسال افزایشی نزدیک به هفتاد میلیون تومان را تجربه کرده و از محدوده ۶۰ میلیون تومان به محدوده ۱۳۰ میلیون تومان ورود کرد. افزایش نرخ در حالی رخ داده که این رقم در ماه گذشته بسیار بالاتر بود حالا اما ریزش قیمت دلار و پیش بینی کاهش نرخ ها تا کف کانال بیست هزار تومان از سوی برخی کارشناسان، این شائبه را در بازار خودرو تقویت کرده که قیمت‌ها در آستانه شکستن و ریزش هستند.

آنچه فعالان مورد اشاره قرار می‌دهند این نکته است که نوشت قیمت‌ها در بازار خودرو تا زمان رسیدن بازار ارز به ثبات ادامه خواهد داشت. اکنون خودرو سایپا ۱۳۱ که قیمت آن ۱۲۸ میلیون تومان بود، به نرخ ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است، سایپا ۱۵۱ که قیمت آن ۱۴۵ میلیون  تومان بود با کاهش نرخ ارز به ۱۱۵ میلیون تومان کاهش یافت.

کدام خودروها سی میلیون ارزان شدند؟

خودروی کوییک از۱۹۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان رسید که حدود۳۰ میلیون تومان نرخ آن کاهش یافته است، البته پژو ۲۰۶ تیپ ۲  نیز با کاهش۳۰ میلیون تومانی از قیمت۲۵۰ میلیون تومان به نرخ ۲۲۰ میلیون تومان رسید. خودرو سمند ال ایکس هم اکنون به  نرخ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است که در زمان اوج  افزایش قیمت۲۴۰ میلیون تومان بوده است.

آینده بازار

قنبری در ادامه درباره آینده بازار می گوید: هر چند قیمت‌ها کاهش یافته و شمار فروشندگان افزایش محسوسی را تجربه کرده است اما همچنان خریداری در بازار نیست و خریداران واقعی به استناد اینکه قیمت‌ها کاهش بیشتر خواهد یافت، خرید خود را به تعویق می‌اندازند.  بسیاری معتقدند، حتی نرخ‌هایی در محدوده سی میلیون تومان پایین‌تر از هفته‌های گذشته نیز نرخ‌های واقعی نیستند و قیمت‌ها کمتر از این میزان است.

البته در رابطه با این بازار، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می گوید: میزان حاشیه و اختلاف فروش خودرو در کارخانه و بازار طی یک سال گذشته در کشور۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مصطفی طاهری، با اعلام این موضوع ادامه می دهد: این رقم به اندازه یک پنجم بودجه کشور است و اگر مدیریت می شد و توزیع خودرو ناهوشمندانه انجام نمی‌شد، چنین وضعیتی را نداشتیم. وی نبود سامانه‌های هوشمند اطلاعات را مشکلی اساسی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: امروز امور همچنان به شیوه سنتی انجام می شود و با این روش مدام در مشکل خواهیم بود.

با این اوضاع که بازار یک صنعت مهم در کشور بسیار سرد و بی روح است باید متولیان امر با درک این مهم بهتر از هر زمان دیگری شرایط را به سمت ثبات پیش ببرند تا چرخه تولیدکننده، فروشنده و خریدار متضرر نشوند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس روز/ روزگار فوتبالی زنجان

پ نوامبر 12 , 2020
وقتی صحبت از فوتبال زنجان می شود، تمامی نگاه ها به گذشته است. گذشته های دور و خاطره انگیز. کافیست برای یک بار هم که شد پای صحبت های قدیمی های این رشته ورزشی در شهر بنشینید، آن گاه متوجه می شوید که چه خاطرات خوشی رقم خورده بود. همه […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس