استعداد شکوفای زنجان در صنعت گل و گیاه

*مریم بهرامی –  از چند سال قبل که صحبت از کاشت نهال گل محمدی در زنجان ورد زبان ها افتاد و این استعداد در نوع خود شکوفا شد، تمامی نگاه ها به کاشت انواع گل ها حال و هوای دیگری در استان به خود گرفت.

گویی این منطقه از کشور ظرفیت بالایی برای تولید و کاشت گونه های مختلف گل های زینتی نیز دارد. اکنون با درک این مهم باید نگاه اقتصادی به بخش صنعت گل و گیاه زینتی به یک امر مهم تبدیل شود و دست اندرکاران با همفکری صاحبان و کارشناسان این صنعت زمینه را برای نگاه ویژه و ورود به این بخش پررنگ کنند.  

در گذشته، زنجان با وجود ظرفیت‌های فراوان برای فعالیت در صنعت گل نتوانسته است از این صنعت سودآور به درستی استفاده کند، هر چند پرورش گل در ایران قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

از سوی دیگر ایران از نظر تنوع گل در دنیا در رتبه اول قرار دارد و استان‌های تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان برترین‌های پرورش گل هستند، اما سوال این است که استان زنجان چه جایگاهی را به لحاظ پرورش گل و گیاه در کشور به خود اختصاص داده است؟

همچنین کشورمان به لحاظ تنوع شاخه های گل در جهان بی نظیر است و با داشتن اقلیم چهار فصل در نقاط مختلف و با تولید بیش از یک میلیارد شاخه گل در سال، می تواند مدیریت صادرات انواع گل و گیاهان زینتی در منطقه و برخی بازارهای جهانی را در دست بگیرد.

با این وجود در استان زنجان پروژه تولید مستمر گل و گیاه زینتی را نداریم، هر چند فاصله کمتر، ارتفاع از سطح دریا و نور کافی در این استان به عنوان مبنای کار وجود دارد.

برای نگاه اقتصادی به این صنعت ورود تکنولوژی به صنعت پرورش گل و گیاه زینتی، ضروری است و اهتمام به این اصل از سوی مسئولان مربوطه و گلکاران باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که امروز نیازمند استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز در تولید، بسته‌بندی و ارائه گل‌های زینتی در بازارهای داخلی و خارجی هستیم.

ارائه تسهیلات مورد نیاز به فعالان این عرصه برای ایجاد تحول در تولید و صادرات گل، یکی از ضروریات است و با برنامه‌ریزی‌ و اعطای تسهیلات به فعالان این بخش زمینه برای ایجاد مراکز پردازش، بسته‌‌بندی و جذب و تأمین نیروهای متخصص و علاقمند نیز فراهم خواهد شد.

گرایش به کشاورزی نوین، بی‌‌توجهی به انتقال ژنتیک در پرورش گل و گیاه، نبود کلاس‌های آموزشی برای فعالن این صنعت، کمبود تسهیلات و پراکندگی واحدهای پرورش ‌دهنده از چالش‌های عرصه پرورش گل در استان زنجان است.

حجم بالای فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و طبیعی از دیگر مزیت های استان در این بخش است که با کمترین حمایت از سوی نهادها بستر لازم برای بارور شدن این صنعت رقم خواهد خورد. 

سخن آخر اینکه، باید دید که این وعده‌ها تا چه حد به مرحله اجرایی در خواهد آمد و اینکه فعالان این صنعت در انتظار حمایت مسئولان هستند تا شاید دوباره به عنوان یک صنعت سودآور در استان تلقی شود، در غیر این صورت باید شاهد تعطیلی مراکز عرضه گل و گیاه در استان باشیم که این خود رویگرداندن از نگاه صنعتی و درآمدزایی به آن خواهد بود.

*کارشناس کشاورزی

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

روش صحیح پوشیدن، درآوردن و دورانداختن ماسک چیست؟

س دسامبر 1 , 2020
* قبل از دست زدن به ماسک، حتماً دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید. *  ماسک را بردارید و خوب وارسی کنید تا پاره یا سوراخ نباشد. *  بالای ماسک یعنی جایی که نوار نازک فلزی دارد را پیدا کنید(این قسمتی […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس