نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان تاکید کرد: نقش مهم فرهنگسازی در توسعه فضای سبز

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان بر لزوم ترویج فرهنگ منابع طبیعی تاکید کرد.

به گزارش شهاب زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، امروز شنبه ۹ اسفند به مناسبت هفته منابع طبیعی، مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه زنجان دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن هفته منابع طبیعی، به افزایش نهالکاری در استان تاکید کرد و گفت: در این راستا باید از ظرفیت مسئولین دیگر دستگاه ها نیز بهره مند شد.

وی به جنگلکاری در حاشیه شهر ها و جلوگیری از تصرفات غیر قانونی هم تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، با بیان این که  درختکاری و اهمیت این مهم بر کسی پوشیده نیست گفت: فرهنگ سازی نقش مهمی در توسعه نهالکاری و فضای سبز دارد.

آیت الله خاتمی در ادامه تاکید کرد: به منظور توسعه جنگلکاری و درخت کاری باید مناطق بحرانی شناسایی شده و اولویت  نهالکاری و دیگر اقدامات مثبت منابع طبیعی  نیز با این مناطق باشد.

خلیل آقاجانلو مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، در ادامه این جلسه با بیان این که طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به حفظ و حراست از منابع طبیعی داشته اند گفت: بر همین اساس اعتباراتی برای منابع طبیعی و آبخیزداری در سراسر کشور از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با بیان این که ۵۶ درصد از مساحت کل استان جزو اراضی ملی است گفت: کاهش خسارت های ناشی از سیل، افزایش سفره های آب زیر زمینی و تقویت آن، افزایش پوشش گیاهی و کاهش فرسایش خاک از جمله اثرات مثبت استفاده از روش های بیولوژیکی و مکانیکی می باشد.

وی با اشاره به این که  اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری موجب بهبود وضیعت معیشتی حوزه نشینان شده افزود: این امر در روستاها با استقبال روستائیان نیز همراه بوده است.

آقاجانلو در ادامه با بیان این که پرژه آبخوان داری چهره آباد یکی از برزگترین پروژه های آبخوان داری در کشور است گفت: در حال حاضر این طرح  30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

به گفته این مقام مسئول سالانه مابین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار اصله نهال در کل استان توزیع می شود.

آقاجانلو خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز حدود ۳۰۰ هکتار جنگلکاری طبیعی در ارتفاعات شهرستان های زنجان و طارم انجام شده است.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، همچنین به اجرای طرح کاداستر و رفع تداخلات اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ تا کنون در این حوزه اقدامات مثبتی انجام شده است و قرار است تا پایان سال مالی ۱۳۹۹، اجرای این طرح به پایان برسد.

وی تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۶ کاداستر اراضی ملی و رفع تداخلات در ۱۲۶ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده بود که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

آقاجانلو به حوزه یگان حفاظت این اداره کل نیز گریزی زد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات مثبتی در در راستای حفاظت از اراضی ملی و طبیعی استان توسط  یگان حفاظت  اداره کل انجام شده است.

وی با بیان این که  در ۱۰ ماهه امسال در ۹۶ فقره به مساحت ۴۵۴ هکتار اجرای احکام صورت گرفته است گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۱۰۰ درصد و از نظر مساحت نیز ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاه زنجان، صدا و سیما و روحانیت دیگر اقدامی است  که در طی این سال ها  در اداره کل منابع طبیعی استان پیگیری می شود.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طی حکمی از سوی رئیس سازمان ورزش های آسیا؛ کاراته کا زنجانی مسئول کمیته آمادگی جسمانیEIKO منصوب شد

ش فوریه 27 , 2021
طی حکمی از سوی رئیس و نایب رئیس جهانی سازمان آسیایی EIKO سمیرا مظفری، کاراته کا زنجانی به مدت یک سال مسئول کمیته آمادگی جسمانی سازمانی ورزشهای رزمی اسیا EIKO شد. به گزارش شهاب زنجان، سمیرا مظفری مربی درجه یک کاراته،داور ممتاز ملی کاراته و از مربیان موفق در رشته […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس