اعلام جرم انجمن کوهنوردان ایران علیه اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان

انجمن کوهنوردان ایران علیه اداره کل محیط زیست استان زنجان اعلام جرم کرده است. به گزارش شهاب زنجان،در بخشی از این اعلام که در اختیار نشریه قرار داده شده است، آمده است:

نامه

«مطابق پیگیری های صورت گرفته درباره مصوبات و مجوزهای اصداری از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل حفاظت محیط زیست کشور، مشخص شده است که اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان مجوزی را برای انتقال پسماندهای شهرک روی زنجان به محلی جدید صادر کرده است که با توجه به مراتب زیر، خلاف قانون و مقررات بوده و زمینه های جدی فساد و رانتخواری را فراهم می کند».

نامه

در این نامه می خوانیم: مطابق تبصره ۳ ماده ۲ آیین نامه  ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح  ها و پروژه های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی(مصوبه شماره ۴۳۴۶۵/ت۵۲۰۸۷ه  تاریخ ۱۵/۴/۱۳۹۵ هیات محترم وزیران)، تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی صرفاً توسط مشاورین حقیقی و حقوقی ذی صلاح که صلاحیت آنها به تصویب مراجع قانونی رسیده باشد، مجاز است.

سازمان بازرسی کل کشور (بازرسی  امور جهاد کشاورزی و محیط زیست) نیز طی نامه شماره ۸۳۵۸۱ تاریخ ۱۹/۴/۱۳۹۷ و در پاسخ به معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، صراحتا بر اجرای آیین نامه یاد شده تاکید کرده است. با این وجود، اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان، عدم صلاحیت موسسه تهیه کننده مطالعه ارزیابی زیست محیطی محل جدید پسماندهای شهرک روی زنجان را اعلام ننموده و مطالعه یاد شده را پذیرفته است.

مطابق با آیین نامه معیارهای فنی لازم الاجرا در طراحی محل های دفع و دفن پسماندهای عادی و ویژه، محل تعیین شده برای پسماند باید خارج از محدوده سیلاب با دوره بازگشت سیل ۱۰۰ باشد. این در حالی است که محدوده تعیین شده جدید برای پسماندهای شهرک روی زنجان نه تنها در خارج از محدوده سیلاب نیست بلکه مسیل بزرگ حاصل از تجمیع چند مسیل دیگر در خط القعر درون این محدوده واقع شده است و با این وجود، اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان این مطالعه را تایید کرده و برای محل معرفی شده مجوز صادر کرده است.

در ادامه این اعلام جرم آمده است: در آیین نامه معیارهای فنی لازم الاجرا در طراحی محل های دفع و دفن پسماند تصریح شده است که این محل ها نباید در مناطقی با احتمال بروز بهمن، سیل، رانش زمین، مناطق ناپایدار و سایر حوادث غیرمترقبه واقع شوند. اما محل معرفی شده در موضوع مورد بحث، در منطقه ای با احتمال بروز سیل، رانش زمین و مناطق ناپایدار واقع شده است و لذا اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان با صدور مجوز برای چنین محلی، نه تنها مقررات را نقض کرده، بلکه احتمال بروز مخاطراتی جدی را نیز پدید آورده است.

در خاتمه این اعلام جرم می خوانیم: اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان با توجه به قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات موظف بوده است مطالعات ارزیابی محیط زیستی مربوط به این مجوز را در اختیار قرار دهد. لیکن با وجود آنکه در این ارتباط حتی درخواست کتبی ارائه مطالعات را از برخی فعالین اجتماعی دریافت کرده ، از ارائه این مطالعات خودداری نموده است.بدیهی است که پس از ارائه مطالعات و بررسی محتوای آن، احتمال کشف و طرح تخلفات و تخطی های دیگری نیز وجود خواهد داشت.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به دلیل شیوع کرونا؛نمایشگاه آنلاین بهاره در زنجان برگزار می شود

س فوریه 16 , 2021
یک فعال حوزه تجارت الکترونیک استان از برگزاری نمایشگاه و فروشگاه آنلاین بهاره برای اولین بار در زنجان خبر داد و گفت: با هدف تسهیل و تسریع در خرید هم استانی ها این نمایشگاه با همکاری مرکز پارک علم و فناوری استان تشکیل می شود. بهروز حسینی در این باره […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس