آیا واقعاً به آنتی بیوتیک نیاز داریم؟

*دکتر مریم ولی بیگلو – در صورت نیاز به برخی از عفونت های ناشی از باکتری ها  مانند گلو درد میکروبی، خروسک و عفونت های ادراری می توانید از آنتی بیوتیک استفاده کنید؟.

آنتی بیوتیک

در مورد ویروس ها ، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، یا آبریزش بینی حتی اگر مخاط غلیظ، زرد یا سبز باشد به استفاده از آنتی بیوتیک ها نیازی نیست و نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

آنتی بیوتیک ها به برخی از عفونت های باکتریایی رایج از جمله بیشتر موارد برونشیت، بسیاری از عفونت های سینوسی و برخی از عفونت های گوش کمک نمی کنند. آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها تاثیر ندارند و فقط برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های خاص مورد نیاز هستند.

آیا آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی دارند؟

استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت عدم نیاز به آنتی بیوتیک، مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها و بروز  عوارض جانبی ممکن است به شما آسیب برساند. عوارض جانبی رایج آنتی بیوتیک ها می تواند شامل راش،سرگیجه، حالت تهوع ،عفونت های مخمری و اسهال است. از عوارض جانبی جدی تر می توان به عفونت کلستریدیود اشاره کرد که باعث اسهال می شود و منجر به آسیب شدید روده بزرگ و مرگ می شود. افراد همچنین می توانند واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی نشان دهند. همچنین مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها نجات بخش زندگی انسان ها که بیمار به آنتی بیوتیک نیاز دارد، مزایای آن بیشتر از خطرات عوارض جانبی است.

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها دیگر به داروهای طراحی شده برای از بین بردن آنها پاسخ ندهند.یادمان باشد مصرف آنتی بیوتیک ها خود می تواند مقاومت آنتی بیوتیکی را سبب شود.درمان برخی از باکتری های مقاوم ممکن است، سختتر باشد و به افراد دیگر سرایت کند. وقتی باکتری ها مقاوم می شوند آنتی بیوتیک ها نمی توانند آنها را سرکوب کنند و باکتری ها تکثیر می شوند. باکتری ها در برابرآنتی بیوتیکی که طراحی شده است تا آنها را بکشد مقاوم می شود.

آیا بدون آنتی بیوتیک می توانم احساس بهتری داشته باشم؟

ویروس های تنفسی معمولاً طی یک یا دو هفته بدون درمان از بین می روند. برای سالم ماندن و حفظ سلامتی دیگران رعایت مواردی همچون  شستن دست ها، استفاده از دستمال هنگام سرفه وعطسه،ماندن در خانه،استفاده از داروهای توصیه شده است.

* کارشناس امور دارویی

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از محبت آلودگی هواها، واکسن شود

ی ژانویه 3 , 2021
ندا حائری – * پیشنهاد می‌کنیم در لایحه‌ی بودجه‌ی دولت یک مجموعه‌ی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مجهز درنظر گرفته شود. فایده‌ی این مجموعه این است که پژوهشگران داخلی می‌توانند در آنجا با استفاده از دانش بومی، هوای بسیار پاک! پایتخت را آنالیز کرده و حداقل دویست و پنجاه و چهار ترکیب جدید […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس