چشم‌انتظاری آهوان سهرین به نذر طبیعت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طرح نذر طبیعت به منظور ایجاد زیستگاهی امن برای آهوان همیشه در حال فرار، اجرا می‌شود.

حسین آبسالان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح نذر طبیعت در زنجان، به منظور ایجاد زیستگاهی امن برای آهوان همیشه در حال فرار اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت گسترش و توجه خیران و دوست‌داران محیط زیست به نذر طبیعت، این اقدام را عاملی برای نجات آهوان دشت سهرین و ایجاد محیطی امن برای آنان دانست و افزود: دوستداران محیط زیست با ایجاد منبع‌های آب، خرید علوفه و یا زمین‌های متعلق به مردم واقع در این دست، در احیای منطقه حفاظت شده سهرین نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: تشکل‌های زیست‌محیطی و رسانه‌ها می‌توانند در حوزه نذر طبیعت و اشاعه آن در بین مردم و ورود خیران در این راستا، کمکحال محیط زیست باشند؛ به ‌طوریکه خیران می‌توانند با خرید زمین‌های مردم در دشت سهرین و وقف آن به محیط زیست، زیستگاهی امن برای آهوان همیشه در حال فرار ایجاد کنند.

آبسالان تصریح کرد: زنجان جزو استان‌هایی است که با نیم ساعت طی مسیر وارد منطقه حفاظت شده می‌شویم. منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در حدود ۲۰۰ هزار هکتار بوده که با محیط‌بانی سهرین اداره شده و دارای سه قسمت کوهستانی، شبه ماهوری و دشت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: ۹۰ درصد مجموع زمین‌های دشت سهرین کشاورزی و زراعی بوده و جزو مستثنیات مردم است. در گذشته این زمین‌ها اراضی ملی و مرتع بوده و یک‌سوم محدوده کشت می‌شد، ولی در حال حاضر در حدود ۹۰ درصد آن در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول با تاکید بر این‌که تغییر الگوی کشت در منطقه باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمارگیری انجام شده در سال گذشته تعداد آهوان موجود در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد ۱۴۸۵ راس به ثبت رسیده است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان: ۱۲۰۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی زنجان دچار کرونا شدند

د آگوست 24 , 2020
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: هزار و۲۰۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی در استان زنجان دچار بیماری کرونا شده اند. محمدرضا یوسفی در این باره بیان کرد: مورد فوتی بیماری کرونا در کارگران استان زنجان گزارش نشده است. وی با بیان اینکه شهرستان‌های زنجان و […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس