در۶ ماه نخست سال؛ گرگ‌ها ۲۹۵ راس دام اهلی را در زنجان دریدند

رییس نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان زنجان گفت: ۲۹۵ راس دام اهلی در این استان در ۶ ماهه نخست امسال از سوی گرگ‌ها دریده شدند.

پرویز رستمی، با بیان اینکه از این تعداد دام دریده شده، یک نفر شتر، ۱۰ راس بز شانن سفید و ۲۸۴ راس گوسفند و بز بودند، به ایرنا افزود: شتر در منطقه طارم، بز سفید که گران قیمت نیز هستند در روستای سایان و سایر گوسفندان و بزها نیز در دیگر مناطق این استان، طعمه گرگ‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: خسارت وارده بر اثر این حمله گرگ ها به این تعداد دام اهلی از سوی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، قریب پنج میلیارد ریال برآورد شد که توصیه می‌شود دامداران و چوپایان در حفظ و مراقبت از دام ها به ویژه در فصل بهار که زمان زادآوری گرگ ها است، بسیار دقت کنند.  

رستمی یادآور شد: سال گذشته بر اثر ۲۰ مورد حمله گرگ که منجر به تشکیل ۱۴ مورد پرونده‌ مربوط به گوسفندان، پنج فقره گاو و یک مورد نیز قاطر شد بیش از ۲۰ میلیارد ریال خسارت به دام‌های روستائیان این استان وارد آمد و این نتیجه بی احتیاطی و سهل‌انگاری صاحبان اماکن دامی و چوپانان، بود.

وی اظهار داشت: سال ۹۷ در سطح استان زنجان، ۱۱ مورد حمله گرگ به دام‌های اهلی اتفاق افتاد و بر اثر آن سه راس گاو، یک راس اسب و قریب ۴۶ راس بز و گوسفند، دریده شدند که اگر محل نگهداری دام‌ها از اقدامات حفاظتی مناسب برخوردار بود به حتم این تعداد دام به راحتی طعمه گرگ های گرسنه نمی شدند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر در زنجان، حمله گرگ به انسان را نداشتیم، تصریح کرد: دست اندازی انسان‌ها به طبیعت و تهدید و شکار حیات وحش موجب برهم خوردن نظم محیط زیست و چرخه غذایی شده و در نتیجه جانور درنده‌ای چون گرگ را به منظور تغذیه به سکونتگاه های انسان نزدیکتر می کند.
رستمی تصریح کرد: در فصل زمستان و بهار، روستائیان باید از دام‌های درحال چرا،  کودکان و سالمندان، مواظبت بیشتری بکنند چراکه گرگ‌ها در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به ناچار به حریم روستاها نزدیک می‌شوند که این نیز برای دامداران و روستاییان خالی از تهدید و خطر نیست.
وی با بیان اینکه برای مراقبت از گله باید احتیاط بیشتری کرده و از سگ‌های گله باهوش و قوی جثه استفاده شود و دامداران نیز چوپانی و هدایت گله را به کودکان و افراد ضعیف و کم تجربه واگذار نکنند، افزود: روستائیان برای مراقبت از دام‌ها باید هشدارها و اقدامات حفاظتی را جدی تر گرفته و مراقبت بیشتری از سالمندان و کودکان که قدرت مقابله و دفاع در برابر هجوم گرگ را ندارند به عمل آورند و اجازه ندهند آنان به تنهایی در مکان‌ها و زمان‌های خلوت، تردد کنند.

رستمی افزود: سال ۹۶ بیش از ۱۵۰ راس دام و طی سال های ۹۵ و ۹۴ نیز به ترتیب ۱۱۰ و ۲۶۹ راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگ‌ها دریده و تلف و ۱۳ نفر از شهروندان و روستاییان این استان نیز بر اثر حمله گرگ زخمی شدند و سال ۹۴ و ۹۳ نیز به ترتیب ۱ و ۲ نفر مورد حمله این جانور قرار گرفتند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شماره جدید شهاب زنجان منتشر شد/سفرنامه ژاپن

د اکتبر 5 , 2020
شماره جدید شهاب زنجان با گزارش درباره تامین مالی بنگاه ها در کشور ژاپن منتشر شد. این گزارش ماحصل سفر تحقیقی رئیس وقت شعب بانک کشاورزی استان زنجان است که در قالب یک تحقیق علمی در بازدید از بنگاه های اقتصادی و شهرهای مختلف منتشر کرده است. در بخشی از […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس