سازوکار برندسازی شخصی

* مهری حسنی – یک تعریف مختصر : وقتی ما به یک محصول فیزیکی یا خدمات نیاز داریم یاد فردی در آن حوزه در ذهنمان تداعی می شود. در برندسازی حتماً نیاز نیست، در یک فضای جغرافیایی خاص شناخته شده باشیم،بلکه باید در آن حوزه و صنعت برای مخاطبان در هر کجای دنیا نام‌آشنا باشیم.

برند

در برندسازی اطلاعات قبلی( فاکتورهای قبلی در این حوزه )را بررسی می‌کنیم و سپس اطلاعات جدید و محتوای خود را به آن اضافه می کنیم و راهکارهای عملیاتی را بررسی و اضافه می‌نماییم.

علاقه، استعداد و ارزش های ما در ساخت برند شخصی ما را همراهی می‌کند. البته با فکر کردن صرف این مسائل را پیدا نمی کنیم، یعنی متوجه علاقه، استعداد و ارزش هایمان نمی شویم. علاقمندی مقوله‌ای است که فارغ از مباحث درآمدی و مالی باید به آن برسیم.بعد از کشف علائق، استعداد و ارزش ها به دو گونه می توانیم خود را به مخاطبانمان بشناسانیم:

مهری حسنی

 ۱ _ حوزه آفلاین

۲ _ حوزه آنلاین

حوزه آفلاین:

*قدم اول:یک معرفی از خودتان بنویسید که در زمان نیاز بتوانید خود را کامل و به اختصار معرفی نمایید که شامل چند جمله کلیدی شامل؛تخصص ما، مخاطبانمان و اینکه چه نفعی به آنها می رسانیم.

 *قدم دوم:تهیه رزومه با قالب گرافیکی خوب.

*قدم سوم: توجه به آداب و معاشرت حرفه ای می باشد. گاه ممکن است یک رفتار باعث تخریب برند شخصی شود، مثل جواب دادن به تلفن در جلسه و کارهایی نظیرآن.

*قدم چهارم: داشتن کارت ویزیت که روی کارت و پشت آن قالب خاصی دارد و باید به این امر توجه ویژه داشت.

*قدم پنجم: نوع پوشش بر اساس مخاطبان ما است.

*قدم ششم: شبکه سازی که مکمل برند سازی است.

 *قدم هفتم: باید برای مخاطبانمان داستانی داشته باشیم، وگرنه مخاطبان در ذهن خود برای ما داستان می سازند که این بخش در معرفی خود هم می‌توان مطرح شود. به عنوان مثال اینکه گفته شود ابتداً چه چیزی منجر به شروع فعالیت در این حرفه گشته است و داستان شروع به کار در این حرفه را تعریف و مطرح نماییم و سپس مطالب مهم و تیتروار در حوزه تخصص و فعالیت مان را عنوان نماییم تا مخاطب بتواند متوجه این موضوع شود که ما چه فعالیت های مفید و مهمی انجام داده ایم و اعتماد سازی صورت گیرد .

حوزه آنلاین:

در بحث برند سازی آنلاین ردپای دیجیتال یا رزومه پنهان از مسائل بسیار مهم می باشد. یک رزومه تدوین شده وجود دارد که ما خود آن را بر اساس خواست و نظر خود آماده می‌کنیم و در اختیار دیگران قرار می دهیم و یکسری مسائل وجود دارد که ما دوست نداریم، دیگران از آن آگاه باشند و آنها را بدانند ما در گذشته می‌توانستیم بخشی از رزومه خود را پنهان کنیم، ولی در دوره جدید نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم با توجه به موتور جستجو های جدید و تخصصی.

قطعاً تا چند سال آینده در فضای آنلاین هیچ چیزی مخفی نخواهد ماند و کسی شناخته خواهد شد که خود را بهتر نمایش داده باشد نه کسی که لزوما  بهترین است. پس لزوم ساخت برند شخصی بسیار بسیار مهمتر شده است(کارهایی که ما درسطح و فضای اینترنت انجام میدهیم در همه جا منتشر می شود ). در واقع ساختار دنیای مدرن منجر به دسترسی آسانتر شده است و در تمامی جوانب اجتناب ناپذیر گشته است.

در اینجا به چند نمونه از فضاهای  برندسازی شخصی آنلاین اشاره می کنیم:

۱ _ اینستاگرام: در این فضا به خاطر داشته باشید که حتما هشتگ اختصاصی خود را داشته باشید. داشتن هشتگ اختصاصی مثلاً نام برند خود را تبدیل به هشتگ بکنیم و حتماً به خاطر داشته باشید که صفحه شخصی و کاری حتماً و حتماً باید جداگانه باشد. یک  مطلب مهم  در استوری ها هم حتماً باید هشتگ گذاری صورت گیرد. زمانی که در استوری از هشتگ استفاده می کنیم در صفحه استوری ها استوری ما در بالاترین نقطه جا می گیرد طی۲۴ ساعت زمانی که برای استوری در نظر گرفته شده است.

 سوال :

چه چیزهایی را باید پست بگذاریم؟پست هایی را بارگذاری کنیم که به نفع دیگران باشد یعنی به نفع مخاطبانمان باشد. مشتری و مخاطب ما همیشه از دیدن پست ما به این سوال می رسد که چه چیزی گیر من می آید؟پس باید پست  برای مخاطب منفعت داشته باشد و چیزی یاد بگیرد یا بدست بیاورد. نکته بعدی عکس پروفایل می باشد که یکی از گزینه های بسیار مهم است چون در اولین برخورد با مخاطب دیده می شود حتماً باید نام در کنار عکس پروفایل درج شود و عکس باید با کیفیت و واضح باشد و البته مرتبط با صفحه کاریمان.

۲ _ وب سایت

اگر می توانید و توان مالی دارید حتماً وبسایت اختصاصی خود را داشته باشید، در غیر این صورت حتماً وبلاگ داشته باشید. البته می توانید از فضای سایت ویرگول هم استفاده بکنید که بعد از عضویت در آن فضای اختصاصی در اختیارتان قرار می گیرد که می توانید مقالات و پژوهش هایی را که انجام داده اید در آن قرار دهید. سئو سایت ویرگول بالاست و بسیار مفید فایده است. البته سایت های دیگری هم مانند فرانش وجود دارد که قابلیت انتشار و نمایش ویدیو را دارد و بسیار بسیار کاربردی و مفید برای کار حرفه ای است.

سئو فقط مربوط به سایت نیست، بلکه در سایر جستجوها نیز وجود دارد مانند تلگرام که در عنوان کانال تمام کلید واژه های تخصصی را بیان می‌کنیم تا در جستجو با هر کلمه و عنوان مرتبطی حتماً در اول جستجو قرار بگیریم و نمایش داده شویم. تعداد کلمات در این قسمت مهم نیست و می‌توان هر آنچه در حوزه تخصصمان است را بیان کنیم .

۳ _ لینکدین :

 فضای لینکدین شبکه اجتماعی بیزینسی و کاریابی بر حسب  تخصص می باشد. کارهای پروژه ای در آن صورت می‌گیرد و رسانه‌ای است که بر حسب تخصص در آن جستجو صورت می‌گیرد و می‌توان در آن رزومه قرار داد و به شرط رعایت اصول تخصصی رسانه‌ای است که بسیار پروژه محور است و بر حسب تخصص ما سایران با یک جستجوی ساده  از هر کجای دنیا به ما دسترسی پیدا می کنند.

در این فضا می توان تنظیمات را به‌گونه‌ای ایجاد کرد که پیام های تخصصی در زمان هایی خاصی  که شخصی ما را فالو کرده و یا ریکوئست داده پیامی از جانب ما ارسال شود که تخصص و فعالیت ما را معرفی نماید.

۴ _ محتوا سازی:

مطالبی که حاوی محتوای کمک به دیگران باشد، بسیار جذاب و برند ساز می باشد و به خاطر داشته باشید که حتماً تولید محتوا جزوء برنامه های شما باشد.

۵ _ آپارات:

فضای آپارات هم جزوء فضاهای  بسیار مفید برای دیده شدن است که قابلیت به اشتراک گذاری محتوا های ویدئویی را دارد.

در این بخش ۵ مورد از فضاهای برند سازی آنلاین را به اختصار توضیح دادیم.به خاطر داشته باشید که فضای برندسازی آنلاین به این پنج فضای اشاره شده محدود نمی شود. نکته پایانی که شایان ذکر است این موضوع می باشد که برای وایرال شدن و بهتر دیده شدن باید خلاقیت به خرج داد و برحسب فعالیت و تخصصی می ‌توانیم محتواهای مختلفی که نوآوری به همراه دارند بسازیم و حتی می توانیم از پیام ها و نکات انگیزشی استفاده کنیم.

اهمیت داشتن یک برند شخصی

در کسب و کار و تجارت اگر برند شخصی شما طبق اصول، به جا و به صورت ثابت مورد استقاده قرار گیرد موجب می شود تا بتوانید کالا و یا خدماتی را به وجود بیاورید که از ویژگی های مثبت و منحصر به فردی برخوردار است.

برند شخصی تاثیر زیادی در مشتریان بالقوه و بالفعل دارد و باعث می شود شما مشتریان و هواداران بسیار زیادی را جذب و منفعت و سود فراوانی را نصیب خود کنید.

برند شخصی دوست داشتنی و ارزشمند را می توان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر شرکت دانست، آخرین تحقیقات Neilson در زمینه فروش و نوآوری محصول نشان می دهد که ۵۹ درصد مشتریان ترجیح می‌دهند محصولات کمپانی هایی را خریداری و استفاده کنند که با نام برند شخصی شان آشنا هستند.

همواره باید به خوبی برای برند شخصی خود کار کنید تا همواره مورد توجه مردم قرار گیرد و پس از مدت زمانی نام برندتان فراموش نشود و اما چطور باید این کار را انجام دهید؟ شما باید کسب و کار و تخصص خود را به صورت پویا و جالب انجام دهید و به ارائه یک چیز فوق العاده که برای مشتریان بسیار جذاب و مفید است بپردازید.

* مدیرعامل و مدرس  مرکز مشاوره مدیریت و کارآفرینی هم اندیشان

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رنگ سال 2021

ج فوریه 5 , 2021
ترجمه: سینا قهرمانی منبع: www.bhg.com با توجه به آشفتگی‌ها و بحران‌های سال ۲۰۲۰، همگی ما در مورد یک شروع تازه و اضافه کردن رنگ سال جدید به زندگی هیجان زده هستیم. برندها و افراد متخصص در حوزه رنگ‌ها نیز این موضوع را درک کرده‌اند. این برندها هر سال با توجه […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس