نامه یک عضو هیات علمی دانشگاه زنجان به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان

جناب آقای دکتر پرویز قزلباش

ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان

با سلام؛

در آخرین روزهای هفته گذشته که متوجه ابتلا به ویروس کرونا شدم، برای مداوا رهسپار بیمارستان شهید بهشتی زنجان شدم، آن هم در روزهایی که پیک این بیماری تمامی مراکز درمانی را درگیر کرده است. بیماران مبتلا به کرونا از شهر و روستا راه بیمارستان ها را در پیش گرفته اند تا دوای درد خود را بیابند و با هزاران چشم و امید درمان شوند.

بنده نیز تافته جدا بافته از این بیماران نبودم و برای مداوا به دلیل خالی نبودن تخت بیمارستانی به این مرکز درمانی رجوع کردم. استرس و ترس از این ویروس وجودم را گرفته بود و انتظار بر این بود تا پزشک معالج شرایط بستری بنده را بعد از معاینه فراهم کند. در همان ابتدا برخورد غضبناک پزشک بخش در آن شرایط بحرانی که منتظر بودم تا چشم امید من باشد، وجودم را پُر کرد و من باید منتظر می ماندم تا بعد از یک ساعت پراسترس شرایطم بررسی شود.

گذشت یک ساعت تا اینکه آن پزشک معالج بخش سراغ من را گرفت. احساس می کردم که در آن یک ساعت تلخ به آخر خط رسیده ام، اما هنوز هم چشم امید به بهبودی داشتم. وقتی موضوع استرس بیماری را در آن یک ساعت معطلی مطرح کردم، در کمال ناباوری این جمله پزشک سر تا پای وجودم را گرفت: «اگر ناراحتی ترخیص کنم ، بری!». بعد از کلی بحث بالاخره دکتر معالج کوتاه آمد و سر آخر اینکه وقتی فهمید، هیات علمی دانشگاه هستم معذرت خواهی را هم پذیرفت. البته این مساله را به حساب مشغله کاری این روزهای کرونایی می گذارم و اصلا دلگیر نیستم، ولی باز این سوال را در ذهنم کلنجار می روم، اگر من هم به جای همین طبقات پایین دست کم توقع جامعه که از حق و حقوقشان آگاهی ندارند، بودم باز این شیوه برخورد مناسب بود؟!.

بالاخره در این مرکز درمانی بستری شدم و هر روز با پرستاران متفاوتی رو به رو می شدم که دائما در شیفت های مختلف عوض می شدند. در مدت ۵ روز بستری متوسط ۲۵ پرستار را دیدم که هر کدام وظایف خاص خودشان را انجام می دادند و هر کس باید همان پازل جدا شده در حیطه کاری را انجام می داد.  

اعتقاد دارم، باید فرقی بین فعالیت آن ها باشد تا بیش از پیش در امور محوله انگیزه و اشتیاق بیشتر کار کردن داشته باشند. سُرمی که در دست من تمام شد، بعد از اتمام کامل مدت زمان طولانی خون داخل آن در جریان بود. یک نمونه از موارد کوتاهی این بخش بود که وقتی آن ها را در جریان می گذاشتم، برخورد پرخاشگرانه داشتند. پتو، لباس و ملافه خونی شد و این کوتاهی تا جایی بود که در این محیط درمانی آب گرم برای شستن دست ها نبود چه برسد به اینکه دوش آب گرم برای شستن باشد.

رعایت پروتکل بهداشتی بین مریض و محیط بیمارستان وجود نداشت و این از چالش های جدی در این مرکز درمانی بود که باید مدیریت بیمارستان به آن توجه جدی کند. به هر حال در این شرایط بحرانی که استان و کشور با آن دست به گریبان هستند، باید برای در امان ماندن از گزند این ویروس منحوس در مراکز درمانی رعایت الزامات بهداشتی بیشتر به چشم بیاید.

نظارت و پشتیبانی امکانات و تجهیزات در این بخش بسیار پایین است. نمونه روشن و آشکار این مساله خرابی یخچال اتاق بود و اقلامی را که همراهان با هزار خواهش و تمنا به داخل بیمارستان از طرق کادر درمانی آورده بودند به دلیل فاسد شدن دور ریخته شد و سر آخر خودم با جابجایی و پی بردن به علت معیوب بودن یخچال به این نتیجه رسیدم که یک مشکل خیلی جرئی دارد.

محدود بودن اختیارات پرستاران آن طور که خودشان هم اذعان می کردند، موجب می شد تا در برخی مواقع کمتر با پزشک بخش در ارتباط باشند و این برای یک بیمار بسیار ناگوار بود که شرح حال خود را با جزییات به پزشک معالج انتقال دهد.

تعذیه رکن اصلی درمان این بیماری در طول دوران درمان است و به دلیل حساسیت این مساله باید با دقت کادر درمان بیماران را زیرنظر داشته باشند که در این بخش به این مهم توجه نمی شد و انتظار این بود که بیماران در زمانبندی ها تغذیه مشخص داشته باشند.  

در این روزهای سخت بستری به این نتیجه رسیدم که به رغم تمامی زحمات پرستاران بخش نوعی مدیریت واحد و یکپارچه و آگاهانه در این راستا وجود ندارد و آن هم در شرایطی که این ویروس خانمان سوز گرفتاری خانواده ها شده و ترس و استرس وجود بیمار، خانواده ها، کادر درمان و پزشکان معالج را گرفته است.

امید دارم به این موارد ذکر شده در این مرکز درمانی بیش از پیش توجه جدی شود تا بیماران با آرامش و آسایش بیشتر از گزند استرس و اضطراب در طول درمان امان  داشته باشند و درخواست دارم، مسئولان رده های بالای درمان و استان به طور دوره ای و سرزده از  بخش های مختلف مخصوصا بیماران کرونایی بازدید داشته و کادر درمان را جدیتر به مسئولیتشان تشویق و ترغیب کنند. 

با سپاس فراوان و تشکر از زحمتکشان کادر درمان استان در این روزهای سخت

*دکتر محمد تقی دستجردی، عضو هیات علمی دانشگاه زنجان

جوابیه دانشگاه علوم پزشکی

«شهاب زنجان» برای پیگیری جزییات بیشتر این نامه موارد را با «دکتر مصطفی محمدی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در میان گذاشت. وی با بیان اینکه مرکز درمان بیماران کرونایی در بیمارستان شهید بهشتی به دلیل پیک بالای بیماران اخیرا راه اندازی شده است،گفت: موارد را با رئیس بیمارستان مطرح می کنیم و در روزهای آینده تلاش بر رفع این موارد خواهد بود.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

با حکم مدیر کل ورزش و جوانان استان؛ «غفار امانی»، سرپرست معاونت ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان شد

د آوریل 19 , 2021
از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان، «غفار امانی» به عنوان سرپرست معاونت ورزشی این اداره کل منصوب شد. به گزارش شهاب زنجان، امانی پیش از این رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بود که به موجب ابلاغ مدیرکل به این سمت منصوب شد. […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس