واکاوی دلایل استقبال نکردن از بیمه عمر در ایران

شهاب زنجان – بیمه عمر با زندگی افراد در ارتباط است و از این حیث جایگاه بالایی در صنعت بیمه دارد. همین امر موجب شده تا پوشش های این بیمه نامه مستقیما متوجه انسان است که به عنوان منابع انسانی صنعت هر اقتصادی بسیار ارزشمند است.

با داشتن بیمه عمر هر فردی می تواند تضمین آینده و آرامش خاطری را به همراه داشته باشد و با سرمایه هایی که در این بیمه نامه شکل می گیرد، می تواند در توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی آن کشور بسیار تاثیر گذار باشد. ایران همواره از کشورهایی بوده که در زمینه آمار بیمه عمر در جهان نتوانسته جایگاه مهمی را به دست بیاورد.

بیمه عمر از سال ۱۳۱۱ وارد کشور شده و از طریق شرکت‌های مختلف بیمه خارجی و داخلی به بیمه گذاران خدمات گوناگون بیمه‌ای را ارائه شه است.

برخلاف سابقه طولانی این بیمه نامه، متاسفانه درصد آمار تعداد دارندگان این بیمه نامه افزایش چندانی را نداشته است و این موضوع یکی از دل نگرانی‌هایی بخش بیمه‌ای کشور است.

          در زیر دلایل چراغ قرمز به بیمه عمر در ایران را بیان می کنیم:

          عوامل اقتصادی

  • نرخ تورم اقتصادی بالا و سطح درآمدی پایین بیشتر اقشار جامعه که قدرت خرید آن‌ها حتی برای تهیه نیاز های اولیه جامعه در سال‌های اخیر را کاسته است.
  • مشکل اشتغال از جمله مواردی است که همواره برای نیروی کار وجود داشته و تا زمانی که تعداد افراد بیکار در حال افزایش باشد، نتیجه‌ای جز فقر به همراه نخواهد داشت.
  • قابل رقابت نبودن بیمه های عمر با سایر فعالیت‌های سرمایه گذاری که تا کنون و به صورت سنتی در حال انجام می باشند و انجام مقایسه های نادرست در زمینه سرمایه گذاری‌هایی که بین بیمه عمر و سایر انواع سرمایه گذاری‌ها، همه تبدیل به یک مانع در مقابل رشد این رشته بیمه‌ای شده است.
  • نوساناتی که در سال‌های مختلف در اقتصاد ایران اتفاق افتاده، در کنار کاهش سطح درآمدی افراد و خانواده‌ها و پایین آمدن قدرت خرید آن‌ها و اختلافی که در سطح درآمدی بین دهک های مختلف جامعه وجود داشته همه دست به دست هم داده‌اند تا تمایل افراد به داشتن بیمه عمر کم باشد. از طرف دیگر اگر نگاهی به آمار تولید ناخالص ملی این کشورها بکنیم، متوجه می‌شویم، ارتباط مستقیم و مهمی بین شرایط اقتصادی و رشد بیمه عمر در کشورها وجود دارد. رشد صنعت بیمه عمر را نباید صرفا به خاطر شرایط اقتصادی دانست. برای مثال اگرچه ژاپن تولید ناخالص پایین‌تری نسبت به چین دارد، اما آمار بیشتری از فروش بیمه عمر دارد. همین مثال به ما می‌گوید که باید به دنبال عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی باشیم.

           موانع فرهنگی و اجتماعی

  •  آشنایی و شناخت کامل از بیمه‌های عمر، در ابتدای راه داشتن این بیمه نامه  می‌تواند، مهمترین قدم باشد، چرا که هر چه میزان شناخت شما از بیمه عمر کمتر باشد، مشخص است که احساس نیاز برای داشتن این بیمه نامه را کمتر حس کرده و رغبت چندانی برای خرید آن نخواهید داشت.
  • باورهای سنتی و اشتباه که درباره تمامی بیمه‌ها از جمله  بیمه عمر در بین اقشار مختلف وجود دارد، از جمله این که مرگ دست خداست و هر چه سرنوشت برای ما تعیین کند و غیره مواردی از این قبیل مانع از خرید بیمه عمر برای حفظ ارزش زندگی و سرمایه می‌باشد.
  • نبود دانش بیمه‌ای درست و داشتن شناخت واقعی نسبت به بیمه نامه های عمر از دیگر علت‌هایی است که در زیر مجموعه عوامل فرهنگی و آموزشی و اجتماعی بر روی بیمه نامه های عمر تاثیر گذار بوده است.
  • ریسک گریز بودن ایرانی‌ها و نداشتن برنامه بلند مدت برای زندگی از دیگر موانع پذیرش بیمه عمر به عنوان یک بیمه نامه بلند مدت با حفظ ارزش سرمایه می‌باشد.
  • این باور غلط در بین اقشار مختلف که داشتن بیمههای اجتماعی از جمله بیمه تامین اجتماعی و بیمه‌های خدمات درمانی و بیمه نامه‌های سلامت که نقش حامی برای بیشتر کارگران و کارمندان دارند و کافی هستند، می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در توسعه بیمه نامه های عمر و زندگی باشند. دارندگان این نوع بیمه نامه‌ها با رسیدن به این که بیمه گر پایه را برای پوشش دهی خسارات درمانی خود داشته و  احساس نیاز به داشتن بیمه نامه دیگری را ندارند!. مقایسه اشتباه بیمه عمر و تامین اجتماعی یکی از مهمترین موانع در انتخاب و خرید بیمه عمر است.
  • نبود اطلاع رسانی درست در خصوص لزوم داشتن بیمه عمر و سرمایه گذاری در رسانه‌ها و

          عوامل مربوط به ساختار شرکت‌های بیمه

  • برتر بودن برخی از بیمه نامه های دیگر از قبیل بیمه‌های شخص ثالث و بیمه نامه های درمان و سایر انواع رشته های بیمه ای و عدم تمایل به ارائه بیمه عمر در همین شرکت‌ها باعث شده که در بسیاری از شرکت‌ها دلیل در حاشیه ماندن بیمه نامه‌های عمر شده است.
  • تبلیغات در زمینه بیمه نامه‌های عمر در کشور ما در کنار رشته های بیمه دیگر کمتر است.
  • اشتباهاتی که در زمینه بازاریابی بیمه های عمر از سوی نمایندگان و در برخی مواقع دلالان بیمه انجام شده نهایتا باعث وارد شدن مشکلات فراوان در این رشته بیمه‌ای شده است.
  • نداشتن همکاری شرکت‌های داخلی با شرکت های بیمه ای جهانی مانند؛ آلیانز و آکسا در زمینه بیمه عمر.

گزارش میدانی «شهاب زنجان» از ارتباط مردم با بیمه نامه های عمر حکایت از این دارد که عموم مردم به انواع بیمه نامه های عمر آشنایی چندانی ندارد و در این بین شرکت های بیمه ای را نیز مقصر می دانند. برخی اعتقاد دارند که نمایندگان این نوع بیمه نامه های را جدی توضیح نداده اند و برخی نیز دوست نداشتند زیاد درباره این نوع بیمه نامه ها آشنا شوند. در این بین طبقات بالانشین شهر با این نوع بیمه نامه ها آشنا بوده اند و آن را تضمینی برای آینده می دانستند، در مقابل افرادی هم بودند که دوست داشتند درباره بیمه نامه های عمر زیاد بدانند. در این بین به نظر می رسد، برگزاری دوره های آشنایی از این نوع بیمه نامه ها، حضور در جشنواره ها و نمایشگاه ها و تبلیغات محیطی در معرفی این رشته های بیمه ای بی نتیجه نخواهد ماند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نبض صعود قیمت ها در دست نظارت/آیا نظارت های مدام از سوی سازمان صمت جلوی گرانی ها را خواهد گرفت؟

ش دسامبر 14 , 2019
شهاب زنجان – با افزایش یکباره قیمت بنزین بازار در تب و تاب افزایش قیمت ها قرار گرفته است. نگرانی ها از افزایش قیمت به بهانه افزایش قیمت سوخت موجب شده تا دغدغه های مردمی دوچندان شود. این در حالی است که کنترل و نظارت بر بازار با نزدیک شدن […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس