نگاهی به دبیرستان ماندگار زنجان؛برگی از دفتر تعلیم و تربیت

دبیرستان شریعتی برای ما زنجانی ها چیز دیگری است. جدای از بعد تاریخی آن در شهر، یک مجموعه علمی برای تربیت بزرگان علم و ادب در گذر زمان بوده است.

به گزارش شهاب زنجان، چهره هایی که این روزها برای خودشان در ابعاد مختلف جامعه حرف برای گفتن دارند. از سوی دیگر معماری و بنای آن چشم هر بازدید کننده ای را مجذوب می کند. بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید بهانه ای شد تا نیم نگاهی به معماری این دبیرستان ماندگار کشور بیندازیم:

بناي فرهنگي تاريخي مدرسه شريعتي‌، در ضلع شمال شرقي بافت قديمي و در مركز شهر زنجان حد فاصل چهارراه سعدي و دروازه رشت واقع شده است‌.

اين بنا داراي نقشه اي به شكل مربع مستطيل و در جهت شرقي وغربي بوده كه ورودي اصلي آن به طرف جنوب است، اين مدرسه در محله قديمي يوخاري باشي(محله بالا) قرار گرفته و بعد از دبستان توفيق و دبيرستان ملي سعادت كه در تاريخ1304 هجري شمسي ساخته شده اند‌،سومين و بزرگترين مدرسه در مقطع متوسطه است که در دوران پهلوي ساخته شده و پايان ساخت آن به سال 1313 هجري شمسي باز مي گردد.

سبك و ساخت بنا الهام گرفته از سياق سنتي يك ايواني باپلاني به شكل مستطيل بوده و مساحت30 هزار و 820 متر مربع دارد. زير بناي آن سه هزارمتر مربع بوده كه داراي18 كلاس درس چهار اتاق اداري و همچنين دو واحد آزمايشگاه،كارگاه،كتابخانه و سالن اجتماعات و انبار است كه همگي گوياي عظمت واهميت بنا در قالب فرهنگي و آموزشي آن است.

بناي مدرسه شريعتي در نماي خارجي داراي پوشش آجركاري ساده است كه فضاهاي ورودي و پنجره ها را با قوسي جناغي در ميان گرفته كه تزئينات آن در تنها ايوان مدرسه به نقطه اوج خود مي رسد‌.

وجود محرابي هايي به صورت متقارن بر بدنه داخلي ايوان با مقرنسكاري آجري و تزئينات پركار در سطوح ايوان به صورت تكنيك كاشي معرق و تلفيق آجر و كاشي مزين به انواع موتيف هاي هندسي و نگاره هاي انتزاعي گياهي سقف و نماي خارجي متاثر از مكتب هنري كاشيكاري دوران متاخر قاجار جلوه خاصي به ايوان و نماي ورودي بنا بخشيده است.

تزئينات در نماي داخلي بر روي پوشش و اندود گچي اعمال شده و شامل نگاره هاي گياهي(گل و بوته) و خطوط نستعليق با تكنيك تزئيني بر جسته،تو پر و مشبك همراه با قاب بندي هايي كه بر بخش هايي از سطوح سقف و ديوار ها و فضاي ورودي اجرا شده كه حاوي اشعاري به زبان فارسي با مضامين عالي و بلند اخلاقي و ادبي است.

همچنین دو كتيبه كاشي كاري شده در دو سوي تالار اجتماعات در جبهه شمالي نماي داخلي مزين به نگاره هاي اسليمي و ختايي كه اشعاري را به خط نستعليق در ميان گرفته اند بر زيبايي صحن داخلي افزوده كه با در نظر گرفتن شاخص هاي تزئيني همراه با جايگاه خاص فرهنگي آن در قرن معاصر‌،اين اثر تاريخي را در خور توجه و واجد ارزش تاريخي و فرهنگي کرده است.

در سال های گذشته صحبت درباره تبدیل این دبیرستان به موزه علوم و فنون بوده که همه این صحبت ها راه به جایی نبرد و همچنان فضای این دبیرستان در اختیار آموزش و پرورش است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«شهاب زنجان» از یک ظرفیت مهم گردشگری استان زنجان گزارش می دهد؛ سفر به نیت خیر

ی مه 10 , 2020
اسداله قربان‌زاده- مسافرت برای بازید از اماکن مذهبی و دیدن آئین‌ها و مناسبت‌های مختلف همچون تعزیه‌خوانی، دسته‌های عزاداری در سوگ ائمه که بتواند برگی از سنت‌های دیرین ایرانی- اسلامی را به منصه ظهور برساند، موجب شده تا همچنان صنعت گردشگری مذهبی در برخی شهرهای ایران مشتریان پرو پاقرصی داشته باشد. […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس