مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان:رویکرد ما در بحث مرمت بهره‌وری اقتصادی است/حمایت از سرمایه گذاران در بخش گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: محدودیت‌ اعتبارات دولتی یکی از دغدغه‌های این اداره‌ کل بوده که باعث شده تا رویکرد ما در بحث مرمت آثار به سمت بهره‌وری اقتصادی سوق یابد.

به گزارش شهاب زنجان، دکتر امیر ارجمند در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: یکی از اهداف اصلی در مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، بالا بردن میزان ماندگاری گردشگر در استان است و این امر می‌تواند زنجان را به استان مقصد گردشگری تبدیل کند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در سال‌جاری را انجام مراحل مقدماتی برای ثبت جهانی غار کتله‌خور اعلام و با یادآوری اینکه باید نسبت به این امر دقت‌نظرهای کافی صورت گیرد، اظهار کرد: در یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید تا تعداد آثار تاریخی استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به ۸۴۸ اثر تاریخی برسد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از توزیع سفر به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این اداره‌کل بیان کرد و ادامه داد: توزیع سفر باعث رونق گردشگری در همه استان می‌شود، به همین خاطر برپایی تورهای ترکیبی با استان‌های همجوار را در دستور کار قرار داده و در همین راستا اقدام به تهیه بسته‌های معرفی جذابیت‌های گردشگری استان کرده‌ایم که شامل همه هشت شهرستان استان می‌شود.
این مقام استانی، درباره اقدامات صورت گرفته شده در حوزه میراث فرهنگی، مرمت و احیاء آثار تاریخی افزود: رونمایی از اشیاء مرمت شده به منظور افزایش آگاهی مردم و افزایش توان حفاظت  این آثار ، اهداء تندیس حافظان میراث فرهنگی به خادمین و حافظین میراث فرهنگی در استان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان، فرمانداران و سایر مسئولان استانی، قدردانی و تقدیر از مرمت گران و معماران برجسته استان، افتتاحیه موزههای جدید، اهداء چهار مجوز موزههای خصوصی و مجموعه داری،  تقدیر از همکاران فرماندهی یگان حفاظت و معاونت میراث فرهنگی، آغاز مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است.

ارجمند با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی زنجان در راستای ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری استان از هرگونه سرمایه گذاری در بخش های مختلف حمایت لازم را صورت خواهد داد، متذکر شد: ورود سرمایه گذاران در حوزه آثار تاریخی، اقدامی بزرگ است که ایجاد اشتغال، رونق گردشگری و تقویت صنایع دستی را به همراه دارد و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و زیرساختی توسط رسانه‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری بر جذب گردشگران و معرفی میراث و فرهنگ کشور داشته باشد.
به گفته وی، مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، به عدد۸۴۷ اثر رسیده که شامل ۷۶۰ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۵ اثر در فهرست میراث منقول، ۴۸ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۰ اثر در فهرست میراث طبیعی و ۴ اثر در فهرست میراث واجد ارزش تاریخی و فرهنگی است.‏
ارجمند در خاتمه ادامه داد: پنج موزه در استان زنجان فعال است که این موزه‌ها شامل موزه خانه ذوالفقاری، موزه صنایع‌دستی واقع در دارایی، رختشویخانه و مجموعه گنبد سلطانیه و مجموعه پیر زهر نوش می‌شود.

۲۶/ق

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

در چهارمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان مطرح شد: بازگرداندن واحدهای تعطیل به چرخه تولید گامی برای جهش تولید

س مه 19 , 2020
در چهارمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان عارضه یابی و بررسی مشکلات جهت به چرخه بازگرداندن واحدهای صنعتی راکد و مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی در دوران شیوع کرونا و پساکرونا مورد بحث قرار گرفت. به گزارش شهاب زنجان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس