در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح کرد؛فروش زیتون طارم به نام دیگران/برندسازی در یک محصول استراتژیک

پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به صورت ویدئو کنفرانس در محل استانداری، اتاق زنجان و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و خصوصی برگزار شد.


به گزارش شهاب زنجان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان،بررسی مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان زیتون و ارزیابی وضعیت زیتون در استان برای اتخاذ تصمیم و پیگیری مصوبات چهل و هفتمین جلسه شورای گفت‌ وگو در رابطه با ممنوعیت واردات زیتون روغنی از سوی جهاد کشاورزی استان از جمله محورهای اصلی این جلسه بود.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه ایران با تولید ۵۷ هزار تن زیتون رتبه نهم تولید زیتون و رتبه سی و پنجم تولید روغن زیتون در جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: برای صادرات و همچنین توسعه تولید این محصول در کشور جای کار و ظرفیت بالایی وجود دارد.

وی با اشاره به وجود روغن زیتون در کیفیت های متفاوت، با بیان اینکه قیمت های ایران از قمیت های جهانی پایین تر است، ابراز کرد: ۹۵ درصد تجارت در حوزه زیتون مربوط به روغن زیتون است و این در حالی است که ما حدود ۳ درصد صادرات زیتون داریم که می تواند با تقویت شرکت های صادراتی در این زمینه توسعه پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به این که زنجان با تولید حدود ۴۵ هزار تن در سطح زیر کشت بیش از ۲۰ هزار هتکار باغات زیتون رتبه نخست کشور را داراست و انتظار است گمرگ استان به عنوان گمرک تخصصی زیتون پیش‌بینی شود .

یگانه فرد با بیان اینکه می‌توان با عضویت در اتاق SPAX تونس که پیش از این قزوین و مازندران به عضویت آن درآمده اند و همچنین اتاق های مرتبط با زیتون تسالا نوکی یونان و والنسیا اسپانیا و همچنین ثبت جهانی در فائو در زمینه برندینگ و معرفی این محصول نیز فعالیت ها را توسعه داد.

وی با اشاره به پیشنهاد برگزاری سمینار مشترک با تجار و فعالان اقتصادی زیتون ترکیه از سوی اتاق بازرگانی زنجان، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و موارد دیگر برگزاری نمایشگاه های مجازی در حال توسعه بیشتری است که در اتاق زنجان نیز تمهیدات لازم برای برگزاری و حضور مجازی علاقه مندان در نمایشگاه های مجازی دنیا در حال تدارک است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات در حوزه زیتون و توسعه تولید آن از سوی اتاق زنجان احصا و برای آن پیشنهاداتی در نظر گرفته شده است که می‌توان در بخش‌های مختلفی آن را عملیاتی کرد، تصریح کرد: تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور به باغات در راستای برنامه پنج ساله ششم اقتصادی ، زیتون نیز همچون دانه های روغنی از سوبسید و حمایت های دولتی برخوردار شود و حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی و صنایع تبدیلی ازجمله این پیشنهادات است.

یگانه فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و تبریک به منتخبان استان زنجان در این دوره، خاطرنشان کرد: حضور نمایندگان در جلسات شورای گفت‌وگو در آیین نامه این جلسات پیش بینی شده که می‌توان از این حضور به نحو موثری استفاده کرد.

وی با اشاره به بازگشایی مرز بازرگان از روز پانزدهم خرداد ماه سال جاری، گفت: امید است بازگشایی این مرز به توسعه تولید و صادرات محصولات استان زنجان منجر شود.

یگانه فرد با اشاره به این‌که نقشه راه صادراتی استان از سوی اتاق بازرگانی زنجان تهیه شده است، گفت: در صورت تصویب این نقشه راه، می‌توان در سال جاری در راستای عملیاتی کردن آن و توسعه صادرات استان زنجان گام برداشت.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به راه‌اندازی کمیته احیای واحد های تعطیل استان زنجان و برگزاری نخستین جلسه آن، افزود: بانک اطلاعاتی واحدها در حال تهیه بوده و اطلاعات کلی واحد های تعطیل احصا و تک به تک مشکلات آنها بررسی می شود .

یگانه فرد با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی زنجان می‌تواند در شناسایی و جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری کمک حال دستگاه‌های استان باشد، ابراز کرد: با توجه به فراگیری موضوع بورس طی ماه های اخیر دو جلسه کارشناسی در اتاق زنجان برگزار شده و همچنین برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های آموزشی برای عموم مردم و آگاهی بخشی به مردم در دست انجام است.

در ادامه محمود ضرابی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به بحث برندینگ در زیتون، ابراز کرد: ایجاد برندینگ برای زیتون زنجان، می‌تواند استان زنجان را در این بخش در سطح ملی و جهانی شناخته تر کند. در ادامه این جلسه مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به مشکلات عدیده تولید و صادرات زیتون و روغن زیتون، ابراز کرد: قزوین و گیلان بحث اراضی شیبدار و مشکلات آن را حل کردند و مدیران ارشد استانی نیز باید این مشکل را در زنجان حل نمایند.

وی با تاکید بر اینکه زیتون ایران در بین کشورهای جهان شناخته شده است و به نام زیتون خوشنام و خوش طعم ایرانی مطرح می شود، ابراز کرد: این در حالی است که زیتون طارم به نام زیتون استان های همجوار به فروش می رسد در حالی که می‌توان با ایجاد بازارچه عرضه بین ابهر و زنجان در راستای هویت دادن به زیتون استان حرکت کرد.

فتح الله حقیقی استاندار زنجان نیز در پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه توجه و تمرکز در کار باعث توسعه کار، چالاکی و چابکی و دوری از حاشیه می شود، خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ۴ برابر شده و آمارها نشان از عملکرد صحیح و بسیار مطلوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دارد .

استاندار زنجان با انتقاد از صادرات فرش زنجان به نام و از مبداء شهری دیگر، گفت: در بخش تولید زیتون نیز استان زنجان باید حق خود را احیا و در راستای توسعه تولید این محصول حرکت و برای ایجاد گمرک تخصصی زیتون در زنجان طرحی آماده و بر روی صادرات این محصول کار شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون نقشه راه نمی توان کاری را انجام داد، افزود: سال جاری تمرکز بر روی بنگاه‌های زودبازده تولید باشد که هم بسیار مهم و هم حیاتی است. حقیقی با بیان اینکه نقشه راه سرمایه گذاری استان باید در سال جاری عملیاتی شده و حوزه جذب سرمایه گذاری استانداری نیز با ورود جدی به کار از موازی‌کاری جلوگیری کند.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به اینکه موضوع ممنوعیت واردات زیتون در فصل برداشت این محصول را در سطح دولت پیگیری خواهیم کرد، گفت: در رابطه با مشکلات توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار که یکی از اولویت ها و بسیار مهم می باشد و تخصیص و تامین حق آبه این اراضی را در حضور وزیر نیرو مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد بازارچه فروش زیتون ، مشکل زیست محیطی پساب زیتون و موضوع برندینگ این محصول از جمله مواردی دانستند که باید با کار کارشناسی و ارائه طرح های اجرایی در جهت رفع مشکلات به صورت جدی پیگیری و اقدام شود .

در این جلسه همچنین جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اسان زنجان اظهار کرد: یکی از طرح‌های جهادکشاورزی توسعه کشت زیتون در ۱۳۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار است. وی ادامه داد: این طرح بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش داریم از محل تعدیل چاه‌ها و ارتقای بهره‌وری آب شهرستان طارم، مشکل تأمین آب را برطرف کنیم.

ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان هم در این جسله با اشاره به اینکه موضوع عدم واردات زیتون را با همکاری مشترک سازمان جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد تا در بازه سه ماهه که زیتون کاران برداشت می کنند دچار مشکل نشوند، گفت: واردات زیتون و روغن آن مشمول موضوع استاندارد اجباری بوده و سازمان استاندارد و گمرک می تواند در این زمینه ورود کنند. موضوع تخصیص و نامین آب، توسعه باغات زیتون، مشکلات محیط زیستی و پساب و مشکلات شهرک صنعتی طارم و … نیز از جمله مواردی بودند که از سوی حاضران این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۲۶/ش

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لزوم رعایت تعداد سفارش برای خرید و فروش سهام بورسی در ثانیه

چ ژوئن 10 , 2020
با افزایش مشتریان و معاملات سهام در بورس، ‌برخی کارگزاری‌های بورس برای جلوگیری از کندی سامانه معاملات، دستور العمل لزوم رعایت تعداد سفارش ارسال شده در ثانیه را به مشتری ارائه کردند. به گزارش شهاب زنجلن، ‌با توجه به اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و افزایش تعداد افراد […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس