با حضور معاون وزیر صمت در زنجان؛ معدن زیرزمینی سولفوره انگوران افتتاح شد

با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیئت مدیره ایمیدرو، مدیرعامل ایمپاسکو، رییس قرارگاه خاتم الانبیا، استاندار زنجان، نماینده مجلس و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران افتتاح شد.

به گزارش شهاب زنجان ، خداداد غریب‌پور در مراسم افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران در جمع خبرنگاران با تاکید بر بهره بردن از ظرفیت های داخلی گفت: ظرفیت تولید روی کشور ۲۰۸ هزار تن است که قابلیت افزایش تا بیش از ۶۰۰ هزار تن را دارد و به همین دلیل، تمام مواد استخراجی این معدن پس از فرآوری و ارزش افزوده بالا صادر می‌شود.
به گفته وی، هر اندازه که استان زنجان نیاز به کار اکتشافی داشته باشد، شرکت ایمیدرو آمادگی اکتشاف را دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی تصریح کرد: معدن زیرزمینی سولفوره انگوران که امروز افتتاح شد، ظرفیت استخراج سالانه ۱۲۰ هزار یا به عبارت دیگر ماهانه ۱۰ هزار تن را دارد که برنامه ما این است تا این میزان را به ماهانه ۱۵ هزار تن افزایش دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه صحبت هایش با اشاره به اینکه تمام این مواد برای جلوگیری از خام‌فروشی، وارد چرخه فرآوری و ایجاد ارزش افزوده می‌شود، اضافه کرد: ظرفیت فرآوری مواد معدنی در کشور جوابگو است و از این رو ۱۰۰درصد مواد استخراجی از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران وارد چرخه فرآوری شده و تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.

واردات مواد اولیه

همچنین استاندار زنجان در این مراسم با تاکید بر اینکه زنجان یکی از استان‌های معدنی کشور است، بیان کرد: هنوز بخشی از مواد اولیه و خاک معدنی وارد می‌شود که استخراج مواد اولیه از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران می‌تواند سهم اساسی در تامین نیازهای استان و کشور داشته باشد.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه وارد کردن خاک روی به دلیل کم بودن استخراج معادن بود، افتتاح این معدن، نقش مهمی در تولید استان دارد، افزود: ۷۵ درصد صادرات استان زنجان، مواد معدنی فرآوری‌شده است و هر اندازه که بتوانیم استخراج و فرآوری مواد معدنی داشته باشیم، نقش اساسی در رشد و توسعه استان زنجان داشته و سبب ارتقای جایگاه این استان می‌شود.
به گفته وی، این معدن قادر به استخراج سالانه ۱۲۰ هزار تن ماده معدنی است که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار تن را نیز دارد و عیار مواد استخراجی از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران ۰ درصد است که برای استان مهم است.

بر اساس این گزارش انجام عملیات تکمیل آماده سازی، تجهیز، استخراج و تحویل سالیانه حداقل ۱۲۰،۰۰۰ تن کانسنگ استخراجی از بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران در دست انجام است که اکنون تجهیز به اتمام رسیده و تولید به ظرفیت قراردادی رسیده است. میزان بومی سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد، میزان اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و میزان اشتغال غیر مستقیم پس از بهره برداری از پروژه حداقل ۲۰۰۰ نفر می باشد.

میزان سرمایه گذاری ریالی صورت گرفته در این پروژه ۱۲۵۰ میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو می باشد. ماده معدنی سولفوره، مخلوط سولفوره – اکسیده و اکسیده با عیار متوسط ۲۵ درصد روی و ۲ درصد سرب می باشد.

مزایای استخراج از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران شامل دسترسی سریعتر به ماده معدنی سولفوره و بدست آوردن درآمد بیشتر، استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز با توجه به حجم بالای باطله برداری و مسایل مربوط به شرایط فنی و پایداری دیواره های معدن روباز، تامین نیاز خوراک کارخانه های فرآوری استان زنجان و جلوگیری از خروج ارز و محرومیت زدایی و بکارگیری نیروی بومی منطقه است.

استخراج بخش سولفوره انگوران به روش زیرزمینی از سال ۱۳۶۸ مطرح بوده و علت اصلی آن نیز دسترسی سریعتر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ بوده است. در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه آن از جانب شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به شرکت معدن زمین محول و پس از تهیه طرح پایه، طرح تفصیلی تونل های بازکننده تهیه و از سال ۱۳۸۵ شروع حفاری تونل های بازکننده آغاز شد.

طول تقریبی تونل های بازکننده هر کدام بالغ بر یک کیلومتر می باشد که تا سال ۱۳۸۸ انجام پذیرفت و جهت ادامه آماده سازی و اجرای طرح استخراج زیر زمینی، با برگزاری مناقصه های جداگانه ای در سال ۱۳۸۹، شرکت معدن زمین به عنوان مشاور و ناظر و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)- هلدینگ تخصصی صنعت و معدن – به عنوان پیمانکار انتخاب شد.


شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بورس املاک و مستغلات؛ لازم، اما نه کافی

ج جولای 31 , 2020
سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: بورس املاک و مستغلات، مسیری است که می‌تواند ضمن پایین آوردن هزینه تجهیز پول در پروژه‌های ساخت‌وساز، با افزایش نقد شوندگی دارایی‌های این حوزه، به پویایی اقتصاد و بازگشت یک تعادل پایدار به بازار املاک کمک شایان توجهی […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس