یادداشت به قلم مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان /سفرهای هوشمند زمستانی

*دکتر امیر ارجمند – زمستان که از راه می رسد، سفر حال و هوای دیگری به خود می گیرد. سفر رنگ سپید بر خود گرفته است و علاقمندان از گوشه و کنار نقاط مختلف کشور رهسپار استان های برف خیز می کنند.

دکتر امیر ارجمند

استان هایی که به لطف بارش برف برنامه های متنوعی برگزار می کردند اما امسال با ورود ویروس کرونا تمامی معادلات سفر پیچیده شده است.  

زنجان نیز از این قاعده بی نصیب نشده و به لطف قدمت طولانی پیست پاپایی علاقمندان به ورزش اسکی رهسپار این نقطه شهر زنجان می شوند. این ورزش تنها مختص ورزش اسکی نیست و علاقمندان به تیوپ سواری با رعایت اصول ایمنی در بخش دیگری از این پیست شادی های خود را بین عموم تقسیم می کنند. در سال های گذشته از نقاط مختلف استان علاقمندان به اسکی با برنامه های یک روزه از این پیست بازدید داشته اند و انتظار می رود با ورود گردشگران بومی قدم های اولیه برای ورود توریست های زمستانی از سایر نقاط کشور نیز برقرار شود.

این منطقه استان ظرفیت رشد مضاعف را دارد و اگر فرصت های بی شماری برای سرمایه گذاران فراهم شود، شاهد رونق کسب و کارهای گردشگری در این منطقه بکر استان خواهیم شد. به هر حال قرار گرفتن در مسیر رفت و آمد مزید بر علت است که مسافران بین راهی برای چند دقیقه هم که شده از این ظرفیت مهم استان بازدید داشته باشند.

تلاقی ورزش و گردش از دیگر نکات مهم در توریسم زمستانی است که در تحقق اهداف ورزش و گردش بسیار مهم است و اگر زمینه و بستر برگزاری رقابت های اسکی در این منطقه کلید بخورد، چه بسا می توان بخشی از رقابت های کشوری اسکی را در این منطقه برگزار کرد.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان متولی بخش گردشگری استان با درک این مهم مصمم است با ورود سرمایه گذاران پای کار قدم بردارد و در این استا اعلام آمادگی برای برگزاری این قبیل رقابت ها  با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظر ستاد کرونای استان در قالب «سفر هوشمند» می کند. 

 تعامل دو سویه بین بخش ورزش و گردشگری خروجی مهمی برای استان رقم خواهد زد که علاقمندان با دیدن رقابت ها در یک روز سرد سال از سایر جاذبه های گردشگری استان نیز بازدید داشته باشند. خروجی این رویداد مهم در معرفی بخش های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان  نمود خواهد یافت. این فرصت مغتنمی برای آژانس های مسافرتی استان رقم خواهد زد تا با تبلیغات و بازاریابی از نقاط مختلف کشور توریسم برای این قبیل رویدادها جذب کنند.

با این حال پاپایی در روزهای زمستان تنها بخشی از یک برنامه هدفمند برای توسعه صنعت توریسم در زمستان است تا حال خوب برای توریست ها به بار بنشیند.

یادم نمی رد که چند سال قبل در مجموعه گردشی – تفریحی ائل داغی زنجان جشنواره تندیس های یخی در آن سرمای طاقت فرسا برگزار شد. شرکت کنندگان به بهانه برگزاری رقابت از نقاط دور و نزدیک کشور به زنجان آمدند و خلق هنر در آن سرما  کردند.

جالب آن که گروه گروه توریست از سایر نقاط کشور در قالب یک بسته سفر به زنجان آمد،سازمان های مختلف پای کار آمدند و زنجان میزبان جشنواره ای بود که همپای جشنواره ملی آش قدم های اولیه را برداشته بود. بازار هتلداران و رستوران دارها در آن روزهای سرد سال و سایر بخش های خدماتی داغ و آن زمستان سرد برای زنجانی ها خوش یمن بود.

این قبیل برنامه ها که رنگ و بوی جشنواره و رقابت به خود می گیرد همیشه جذاب بوده و اگر قرار بر رونق این قبیل برنامه ها باشد، میراث فرهنگی استان دست دست اندرکاران و بخش خصوصی را به گرمی می فشارد.

*مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دادستان زنجان در حاشیه بازدید از آزادسازی و لایروبی رودخانه زنجانرود: برخورد با ترک فعل‌های مسئولان که موجب تضییع قانون می شوند

ش ژانویه 9 , 2021
دادستان زنجان در حاشیه بازدید از روند لایروبی و آزادسازی رودخانه زنجانرود، گفت: پیگیری مشکلات زیست محیطی و برخورد با ترک فعل‌های مسئولان که موجب تضییع قانون یا حقوق عمومی شود، در دستور کار جدی دستگاه قضایی است. به گزارش شهاب زنجان به نقل از فارس، حجه الاسلام محسن کرمی، […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس