رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان: نشانه‌های موج چهارم کرونا در ابهر دیده می‌شود

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان از ظهور نشانه های موج چهارم کرونا در ابهر خبر داد.

به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایسنا، پرویز قزلباش در جلسه قرارگاه کرونای شهرستان ابهر، تاکید کرد: اگر خودمان نسبت به بیماری کرونا و عواقب آن آگاه نباشیم، نمی‌توان در حیطه پیشگیری نیز کاری از پیش برد.

وی با بیان اینکه کرونا بیماری هزار چهره و مرموزی است، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در حیطه پزشکی مطرح است، این است که کرونا در سال‌های بعد چه عوارضی در بدن و به‌ویژه ریه مبتلایان بهبود یافته ایجاد خواهد کرد و پیش‌بینی‌ها بر این است که بعد از عبور از این پاندمی جهانی، این بیماری دارای عوارض مزمن خواهد بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه نقطه ایده‌آل ما این است که بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم تا مردم به زندگی و کسب و کارشان برسند، افزود: قطعاً اگر شاهد افزایش روند شیوع بیماری باشیم کسب و کارها هم با مشکل مواجه خواهد شد.

قزلباش با یادآوری این مطلب که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۷ تخت در کشور وجود دارد که در کشورهای اروپایی این میزان بین ۳ تا ۷ نفر است، تصریح کرد: در ابهر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دو تخت بیمارستانی وجود دارد که از این لحاظ ابهر در بهترین شرایط را دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید از منابع موجود که بسیار محدود نیز است به بهترین شکل ممکن استفاده در حوزه مبارره با کرونا استفاده کرد، متذکر شد: کرونا بیماری بسیار وحشی و ناشناخته‌ای است که مدام تغییر رنگ می‌دهد که همین امر بر سختی‌های مبارزه با این بیماری می‌افزاید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سفره مردم به حوزه سلامت وصل شده است، تصریح کرد: اگر کوچک‌ترین غفلتی در این زمینه وجود داشته باشد کسب و کارها آسیب خواهد دید، هر چند در همه نقاط دنیا و کشور ما طی یک سال گذشته این کسب و کارها به طور جدی آسیب دیده‌اند.

قزلباش با یادآوری این مطلب که وقتی به سمت اوج بیماری پیش برویم محدودیت‌های بسیار جدی ایجاد خواهد شد، تاکید کرد: در حال حاضر در حالت افقی بیماری هستیم اما هر لحظه ممکن است با موج چهارم بیماری روبه‌رو شویم.

این مسئول با بیان اینکه در صورت ناپایداری وضعیت موجود محدودیت‌های بسیار جدی اتفاق خواهد افتاد، افزود: این محدودیت‌ها در نهایت به ضرر کسب و کارها در آستانه عید نوروز است.

وی با بیان اینکه در دنیا چیزی که این روزها بیشتر مدنظر است، ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی است، عنوان کرد: موضوعی که در ابهر به یک دغدغه تبدیل شده، تبادلات بالای این شهر با قزوین است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با هشدار نسبت به این موضوع که نشانه‌های پیک چهارم بیماری در ابهر دیده می‌شود، اضافه کرد: آمارها در ابهر برای دومین هفته متوالی روند صعودی دارد، هر چند این روند صعودی یک شیب ملایم دارد اما بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه با وقوع هر موج باید مرگ و میر ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را در نظر گرفت، ادامه داد: موج چهارم بیماری اگر اتفاق بیفتد، بر اساس مطالعات انجام شده میزان مرگ و میرها می‌تواند رو به افزایش باشد.

قزلباش با تاکید بر اینکه در حوزه مبارزه با کرونا باید حتماً مردم را مشارکت بیشتری دهیم، یادآور شد: امروز اگر وضعیت استان به صورت افقی است نتیجه همکاری مردم و همت مدیران است و رسیدن به روزهای سفید نیز در گرو همکاری مردان و جدیت مسئولان است.

وی با بیان اینکه در طی یک سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر در بیمارستان‌های ابهر بستری شده‌اند، متذکر شد: هر بیماری که بستری می‌شود اگر در زمان پیش‌بینی شده ترخیص شود برای سیستم سلامت بالای ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه مبارزه با کرونا ابهر همواره عملکرد شفاف داشته است، ادامه داد: خیرین ابهر نیز همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند؛ به طوری که اگر همکاری آنان نبود توسعه بخش‌های بیمارستانی و امکانات بیمارستانی محقق نمی‌شد.

قزلباش با اشاره به اینکه علی‌رغم افزایش تست‌ها میزان تست‌های مثبت نیز در ابهر رو به افزایش است، بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که ویروس با سطح بالاتر در ابهر در حال گردش است و اگر کنترل نشود در هفته‌های بعد شاهد افزایش آمارها خواهیم بود.

این مسئول با یادآوری این مطلب که یکی از بحث‌هایی که در ابهر مطرح است بحث نقاهت‌گاه است که ابهری‌ها کارنامه درخشانی در پیک‌های قبلی داشته‌اند، گفت: آمارها حاکی از افت قابل توجه نقاهت‌گاه در ابهر است.

قزلباش با بیان اینکه اگر ویروس انگلیسی در استان پیدا نشده، به معنی این نیست که این ویروس در استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این نگاه یک نگاه ساده‌لوحانه به موضوع است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

در دیدار رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشوربا استاندار زنجان تاکید شد: مقابله با خشکسالی و اجرای طرح های آبخیزداری

س فوریه 23 , 2021
در دیدار استاندار استان زنجان با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر لزوم مقابله با خشکسالی و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس