مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان زنجان، با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران ۵ درصد منابع قرض الحسنه بانک های کشور را در اختیار دارد، گفت: این در حالی است که این بانک ۲۵ درصد کل تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده در کشور را اجرای کرده است.

به گزارش شهاب زنجان، حسن خانمحمدی، با ارائه گزارشی از عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران به مناسبت ۱۴ اسفند، روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه افزود: این بانک در۱۳ سال فعالیت خود در حوزه ارائه خدمات قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت توانسته است با جلب اعتماد و استقبال مردم نزدیک به ۱۰ میلیون نفر مشتری جذب نماید که از این تعداد نزدیک به ۸ میلیون نفر از تسهیلات قرض الحسنه بانک بهره مند شده اند.
وی با بیان اینکه منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از مبلغ ۶۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال در سال ۹۵ به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال در۳۰ دی ماه امسال افزایش داشته است، اظهار کرد: همچنین با طراحی و اجرای طرح های متنوع تسهیلات قرض الحسنه و جلب اعتماد هموطنان و استقبال آحاد جامعه از این طرح ها۷۰۰ درصد رشد منابع داشته باشد.

مدیر شعب این بانک در استان، با بیان اینکه تلاش برای توانمندسازی نیازمندان جامعه از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با هدف بهبود معیشت، تامین مایحتاج ضروری، مقابله با آسیب های اجتماعی و ایجاد رونق اقتصادی از جمله برنامه های بانک در سال های اخیر بوده است، ادامه داد: در پی عملکرد موفق بانک در این مسیر پس از درخشش های ملی و خوشنامی در جامعه، موفق به کسب ۲ افتخار بزرگ و ارزشمند در سطح جهانی نیز شده است.
به گفته خانمحمدی، بانک قرض الحسنه مهر ایران نخستین و بزرگترین بانک قرض الحسنه کشور است که با رویکرد بانکداری اسلامی در بستر قرض الحسنه با اعطای وام های قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی برای بهبود وضعیت اقتصادی اقشار جامعه حرکت می کند.
وی اظهار امیدواری کرد؛ بانک قرض الحسنه مهرایران با کمک و سعی و تلاش تمامی سهامداران، مشتریان و کارکنان جایگاه خود در نظام بانکی کشور را به دست آورده و عملکرد بسیار شایسته و مطلوبی در حوزههای مختلف بانکی و خدمت به ملت شریف ایران ارائه داده است.
مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان زنجان، با تاکید بر اینکه بانک قرض الحسنه مهرایران فاقد دارایی های مازاد و هرگونه فعالیت تجاری و بنگاه داری است، اضافه کرد: از نظر سرمایه یکی از بانکهای برتر کشور است که ساختار بسیار منسجمی داشته و توانسته است از محل کارمزد عملیاتی و بانکداری الکترونیک سود آور باشد.
شاخص های عملکردی
۱- مانده منابع: مانده منابع بانک تا ۳۰ دی ۱۳۹۹ مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به پایان سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است. این منابع نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.
۲- مانده تسهیلات اعطایی: در ۱۳ سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون مشتری جذب بانک شدهاند و بالغ بر ۸ میلیون نفر آنها از تسهیلات قرض الحسنه بانک استفاده نمودهاند؛ از این تعداد، نزدیک به ۶ میلیون فقره معادل ۷۵ درصد، مربوط به سال های ۱۳۹۶ تا ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ بوده است.
مطالبات: در حالی که تعداد و مبلغ تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک در طول ۴ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته اما نسبت مطالبات آن به زیر یک درصد کاهش پیدا کرده است.
شاخص های عملکردی استان زنجان
این استان هم اکنون بیش از ۳۰۰/۰۰۰ نفر مشتری دارد که تعداد ۱۶۱/۹۹۱ نفر از آنان از طرح های تسهیلاتی بانک استفاده نموده اند. در حال حاضر مانده منابع استان مبلغ ۱۰/۴۹۹ است که نسبت به پایان سال گذشته ۶۱/۵ درصد رشد داشته است. این منابع نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۴ درصد رشد داشته است.
مسئولیت اجتماعی:
بانک قرض الحسنه مهر ایران با چشم انداز “تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته“ برنامه های مسئولیت اجتماعی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که بخشی از آن به شرح زیر است:
1 | بیمه ۵۰۰ هزار خانه روستایی در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام. بانک در راستای برنامه های مسئولیت اجتماعی خود، به منظور مشارکت در کاهش مشکلات ناشی از بلایای طبیعی برای نخستین بار در کشور با اختصاص بخشی از بودجه تبلیغات خود بیمه حوادث منازل روستایی را در دستور کار خود قرار داده است. |
2 | پرداخت بیش از ۵۰ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به زنان سرپرست خانواده به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال. بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف ارزشآفرینی بیشتر برای جامعه زنان کشور و توانمندسازی بانوان خانه دار و کارآفرین و به منظور ارائه خدمات بانکی متناسب با این قشر، اقدام به اعطای تسهیلات قرضالحسنه در قالب محصولی جدید با عنوان “اندوخته بانوان مهر ایران” نموده است. در این طرح متقاضیان علاوه بر توسعه فضای کسب و کار خود، می توانند در ارتقای سطح رفاه خانواده هایشان نیز موثر واقع گردند.) |
۳ | بانک مهر ایران در راستای «رونق تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی» طرح تسهیلاتی «حمایت از کالا و خدمات ایرانی» را اجرایی کرده است. در این راستا بیش از یک میلیون و ۳۸۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش ۲۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین طرح «مهر دانا» در قالب طرح حمایت از کالای ایرانی به عنوان راهی برای حل یکی از دغدغههای همیشگی بخش قابل توجهی از مردم جامعه در راستای تهیه بیمهنامه شخص ثالث و بدنه خودرو اجرایی شده است. در این طرح بیش از یک میلیون و ۳۴۳ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش ۲۱ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال برای صدور انواع بیمه نامه خودرو پرداخت شده است. |
۴ | احداث ۱۰۰ واحد مسکونی برای سیل زدگان استان های لرستان، گلستان و خوزستان. |
۵ | اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی منازل و تکمیل پروژه گاز کشی منازل مددخواهان کمیته امداد |
۶ | تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از مدافعان سلامت به ارزش ۱۳ میلیارد تومان |
۷ | پرداخت ۵۰۰هزار فقره تسهیلات به ارزش۵۰هزار میلیارد ریال در حوزه محرومیتزدایی و حمایت از دهکهای پایین درآمدی |
۸ | مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان. |
۹ | احداث ۴مدرسه و ۳خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت ۲هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه. |
۱۰ | احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان. |
۱۱ | پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست. |
۱۲ | مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرضالحسنه. |
۱۳ | توزیع بیش از ۳۰۰ هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور. |
توسعه فناوریهای نوین بانکی و ابزارهای الکترونیکی
مهاجرت از بانکداری الکترونیک برای تحقق بانکداری دیجیتال و بانکداری هوشمند
بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای برنامه های توسعه بانکداری دیجیتال باهدف تحقق اقتصاد هوشمند گام برداشته است. اقدامات بانک قرضالحسنه مهر ایران در این راستا بدین شرح است:
مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی شعب به صورت دیجیتال | |
راه اندازی سامانه میعاد: این سامانه باهدف تحقق و توسعه بانکداری بدون کاغذ و افزایش سرعت ارائه عملیات بانکی در بانک مهرایران راهاندازی شده است که دستاوردهای زیر را در بر داشته است: | |
دیجیتال نمودن اسناد | الکترونیکی کردن قراردادها و فرمهای افتتاح حساب و تسهیلات، تعریف امضای الکترونیک و حذف هرگونه پرینت کاغذی |
آرشیو کردن الکترونیکی اسناد و حذف بایگانی فیزیکی در شعب | راهاندازی نرم افزار اختصاصی با هدف نگهداری هر چه مطمئنتر و دسترسیپذیری هر چه سریعتر به اسناد و حرکت سریع در مسیر اجرا و پیادهسازی بانکداری بدون کاغذ. |
اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک | در بانک مهر ایران احراز هویت و شناسایی مشتریان از طریق اثر انگشت صورت میگیرد بهطوریکه با اتصال به سامانه ثبت احوال و استفاده از کارت ملی هوشمند، دریافت هرگونه تصویر مدارک هویتی از مشتریان حذف شده است. |
ثبت امضا مشتریان به صورت الکترونیک | ثبت امضا مشتریان بهصورت دیجیتال انجام میشود و در بانک اطلاعات مشتریان روی سامانه یکپارچه بانک با هدف کاهش ریسک و افزایش امنیت عملیات بانکی ذخیره میشود. |
عملیات بانکی غیر حضوری | |
افتتاح حساب بر بستر همراه بانک | این بانک امکان افتتاح حساب آنلاین را در همراه بانک فراهم آورده است؛ در این روش پس از نصب اپلیکیشن مهریران و تکمیل اطلاعات و بارگزاری مدارک بدون مراجعه به شعبه، حساب مشتری افتتاح و کارت بانکی برای وی ارسال می شود. |
پرداخت تسهیلات در بستر همراه بانک | سرویس درخواست تسهیلات از طریق همراه بانک، خدمت بعدی بانک مهرایران در زمینه بانکداری هوشمند است. با این سامانه متقاضیان میتوانند پرونده دریافت تسهیلات را به صورت آنلاین با استفاده از تلفن همراه خود تکمیل نمایند. |
احراز هویت آنلاین «سجام» | یکی از مهمترین زیرساختهایی که بانک برای تحقق و اجرای آن بیش از یک سال تلاش بی وقفه کرده است، موضوع «احراز هویت» به صورت آنلاین و غیر حضوری است که خوشبختانه این امکان برای اولین بار به صورت جامع و کامل در بانک قرضالحسنه مهرایران در بستر وب و همراه بانک مهریران مهیا شده است. برای نخستین گام، احراز هویت آنلاین سجام با استفاده از همراه بانک مهریران اجرایی شده است. |
کارت هدیه مجازی | صدور کارت هدیه مجازی خدمت دیگری است که برای اولین بار در بانک مهر ایران به عنوان پیشرو در عرصه بانکداری دیجیتال و هوشمند صورت گرفته است. |
حضور موفق در عرصه بین الملل:
به دنبال بررسی شاخص های عملکردی بانک قرض الحسنه مهر ایران از سوی مراجع و نهادهای بین المللی، این بانک مفتخر به کسب دو موفقیت بین المللی گردید.
۱- کسب رتبه برتر موسسات کاملا اسلامی دنیا در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹:
- مرجع انتخاب کننده: نشریه بینالمللی بنکر به عنوان یکی از معتبرترین مراجع علمی علوم بانکی در دنیا
این نشریه معتبر بینالمللی ساختار موسسات کاملا اسلامی و موسسات با باجه های اسلامی را مورد بررسی قرار داده است که بر اساس آن بانک قرض الحسنه مهرایران در سال ۲۰۱۸ به عنوان بانک کاملا اسلامی با ۶۱.۱ درصد رشد و ۳ هزار و ۸۷۸ میلیون دلار دارایی منطبق بر شریعت، در رتبه اول بانک های ایران و رتبه سوم موسسات کاملا اسلامی دنیا قرار دارد. این بانک در سال ۲۰۱۹ نیز جز ۱۰ بانک برتر کاملا اسلامی دیا معرفی شده است.
۲- دریافت جایزه «نخبه اقتصادی جهان اسلام»
- مرجع انتخاب کننده: مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری اسلامی (OIC).
سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به دلیل تلاشهای قابل توجه در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی و کارآفرینی به مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اعطا نمود.
۳- شرکت در «جایزه بانک توسعه اسلامی در سال میلادی ۲۰۲۱»
بانک قرض الحسنه مهر ایران امسال نیز در بخش «ارائه راه حل های نوآورانه برای دستیابی به توسعه پایدار با هدایت اصول اقتصادی» جایزه بانک توسعه اسلامی در سال میلادی ۲۰۲۱ با معرفی دو طرح تسهیلاتی «کالا کارت» و «همیاران مهر» شرکت نموده است.