رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد: آغاز موج بی‌سابقه با رفتار کرونای انگلیسی در زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اکنون مراکز درمانی استان زنجان با آغاز موج جدید و بی‌سابقه کرونا با رفتار جدید کاملا همانند کرونای انگلیسی در وضعیت آماده‌باش قرمز قرار دارد.

به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایسنا، پرویز قزلباش در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در استانداری زنجان برگزار شده بود، در رابطه با افزایش شمار مبتلایان سرپایی و بستری کرونا در استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۱۴ نفر از آنان شب گذشته بستری شدند و مراجعات سرپایی روز گذشته و امروز تنها در شهر زنجان از ۸۰۰ نفر به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیده است.

وی از آغاز موج جدید و بی‌سابقه کرونا در استان زنجان خبر داد و افزود: موج چهارم بیماری کرونا در این استان با یک رفتار جدید و کاملا مثل رفتار ویروس کرونای انگلیسی است و همانند الگویی که در استان خوزستان اتفاق افتاده بود، آغاز شده است. در دوره جدید بیماری کرونا اطفال و سنین پایین‌تر بیشتر گرفتار می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه در ساعت ۳ بعد از ظهر امروز (۱۵ فروردین) ظرفیت بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و آیت‌الله موسوی زنجان تکمیل شد و جایی برای پذیرش ندارد به طوری که اکنون ظرفیت همه بخش‌های ICU تکمیل بوده و ۱۵ نفر در انتظار هستند و ۱۵ نفر دیگر در انتظار باز شدن بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، با اشاره به ترس مردم در فروردین ۹۹ از ویروس کرونا و به تعویق انداختن درمان‌های خود و مراجعه نکردن به مراکز درمانی استان، گفت: اکنون همانند مدت مشابه سال گذشته نیست، زیرا به دلیل آشنایی اجمالی که با ویروس کرونا داشتند، سایر بیماران درمان‌های خود را دیگر به تعویق نمی‌اندازند و مطالبه دارند حتی در شرایط کرونایی درمان شوند، گفتنی است بخشی از درمان‌ها نمی‌توانند تعطیل شوند.

قزلباش با بیان اینکه استان زنجان دارای ۲ هزار تخت بیمارستانی است که حدود ۱۵ درصد این تخت‌ها در شهرستان‌های کوچک استان هستند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر با همین منوال به جلو پیش رویم، روزانه حدود ۲۵۰ و در بدترین شرایط به ۳۰۰ بیمار کرونایی بستری در استان زنجان برسیم؛ به طوری که در عرض یک هفته نیاز به ۳ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت، همچنین در روزهای آینده یکی از سخت‌ترین شرایط مدیریتی را خواهیم داشت، زیرا ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا در شهرستان‌های زنجان، ابهر و خرمدره شدت بیشتری دارد و بیشترین نیاز به تخت را در این شهرستان‌ها داریم، افزود: در حال حاضر وضعیت شهرستان خرمدره در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان‌های زنجان و ابهر در وضعیت نارنجی قرار دارند که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی این دو شهرستان به وضعیت قرمز تبدیل شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه همچنان درمان موثری برای بیماری کرونا وجود ندارد و تنها برای بیماران اقدامات درمانی مراقبتی انجام می‌شود، بنابراین پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین اصل است، تصریح کرد: اکنون خواستار اجرای قاطع و بی‌رحمانه پروتکل‌های بهداشتی در استان هستیم، زیرا در صورت رعایت نکردن، فوتی‌های کرونایی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون را می‌توانیم در یک ماه تجربه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه ۵۰ بخش ICU در استان زنجان آماده شده است ولی توان تجهیز آنان را نداریم، گفت: ۱۳۰۰ تخت در نقاهتگاه‌های استان داریم که می‌توانیم از ظرفیت آن برای بستری آخرین روز بیماران مرخصی استفاده کنیم؛ گفتنی است بخش خصوصی نیز در حال پذیرش بیماران کرونایی بوده و از ظرفیت همه مراکز درمانی استان استفاده می‌شود و در صورت نیاز در وضعیت وخیم از متخصصان سایر رشته‌ها نیز کمک خواهیم گرفت.

قزلباش بحث تامین اکسیژن موردنیاز بیماران مبتلا به کرونا را یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در استان دانست و اظهار کرد: از امروز بیمارستان امام حسین (ع)، بیمارستان امید ابهر و درمانگاه مطهری تا ساعت ۱۲ شب اقدام به گرفتن تست می‌کنند و سایر مراکز درمانی تامین اجتماعی و سپاه انصارالمهدی (عج) استان نیز تا ساعت ۱۴ اقدام به گرفتن تست کرونا می‌کنند.

وی از اعلام وضعیت آماده‌باش قرمز در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲۰۰۰ زنجانی به مسافرت خارج از کشور رفته‌اند که شناسایی و رهگیری می‌شوند و از زنجانی‌ها درخواست می‌کنم با این افراد ملاقات نکنند، زیرا ممکن است ناقل انواع جهش‌یافته ویروس کرونا باشند.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: لزوم راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در زنجان

د آوریل 5 , 2021
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: اکنون با توجه به وضعیت کرونایی موجود باید یک بیمارستان صحرایی در استان زنجان راه‌اندازی شود. به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایسنا، آیت‌الله علی خاتمی در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در محل استانداری زنجان برگزار شد، با تاکید […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس