رئیس اداره جنگلکاری استان تاکید کرد: رونق صنعت چوب با زراعت صنوبر/زنجان یکی از قطب های تولید صنوبر کشور است

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر نگاه اقتصادی به درخت صنوبر، گفت: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می تواند در سال های آینده جزوء کشت های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.

صنوبر

به گزارش شهاب زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مجید معانی رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان، گفت: ترغیب علاقه مندان به زراعت صنوبر و بهره برداری از آن در صنعت چوب یکی از موثرترین راه ها به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به شمار می رود.

معانی با بیان این که امروزه جنگل های طبیعی توان تامین چوب مورد نیاز را ندارند گفت: با این حال به منظور تامین چوب مورد نیاز جامعه، جنگل کاری با گونه های سریع الرشد در خارج از عرصه جنگل های طبیعی امری ضروری می باشد.

وی، افزود: از سوی دیگر می توان گفت که راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می شود، اما یکی از موثرترین راه ها برای ممانعت از قاچاق چوب و خسارات جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه مندان به زراعت صنوبر و بهره برداری از آن در صنعت چوب است.

به گفته معانی، در چند سال اخیر کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می شود.

این مقام مسئول، با بیان این که با زراعت چوب از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، می توان درآمدزایی داشت گفت: با این روش همچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم می توان اشتغالزایی کرد و خسارت های وارده به جنگل های استان را به کمترین میزان ممکن رساند.

معانی با بیان این که در سال گذشته ۱۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در استان تولید و در بین متقاضیان توزیع و کشت شد، گفت: برای امسال نیز با عنایت به ابلاغ برنامه های تولید و افزایش تولید در سطح کشور، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به تبعیت از آن اقدام به کاشت قلمه صنوبر به میزان ۲ تا ۳ برابر سال ۱۳۹۹ نموده است که در اسفند ماه ۱۴۰۰ در بین زارعان و متقاضیان در سراسر استان زنجان توزیع خواهد شد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگلداری منابع طبیعی استان، خاطر نشان کرد: در کاشت صنوبر به ازای هر هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم و یک نفر نیز به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت چوب صنوبر، این صنعت می تواند در سال های آینده جزو کشت های پرسود در استان و کشور از نظر درآمدزایی به حساب آید.

معانی با بیان اینکه درخت صنوبر یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد، گفت: استان زنجان یکی از قطبهای تولید صنوبر کشور است که با برداشت موانع از جمله تامین اعتبارات از صندوق توسعه ملی می توان تعداد آن را در استان بالا برد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رئیس اتاق اصناف زنجان تاکید کرد: پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین برای اصناف

د آوریل 19 , 2021
رئیس اتاق اصناف زنجان، با بیان اینکه تالارداران و آرایشگران مردانه بیشترین تعطیلی را در شرایط کرونایی داشتند، گفت: باید دولت تسهیلات با کارمزد پایین به اصناف پرداخت کند.  سید محمود موسوی،به مشارکت خوب اصناف در تعطیلی  فعالیت خود در استان زنجان اشاره کرد و به بازار افزود: تمدید دوباره تعطیلی باعث […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس