رنج زنجان، گنج دیگران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، با بیان اینکه فرش‌های پشم و ابریشمی که در زنجان بافته می‌شود بهتر از نقشه‌های کردستان و قم بوده است، گفت: این در حالی است که فرش این دیار به نام همین استان‌ها در بازار معامله می شود.

فرش زنجان

به گزارش شهاب زنجان به نقل از ایسنا، مهدی رنگ‌رونا با اشاره به هنر صنعت فرش در زنجان، اظهار کرد: زنجان در حوزه تولید فرش ‌دست‌باف از جمله استان‌هایی است که پشتوانه قوی به لحاظ نقشه و سبک بافت و حتی رنگ دارد و این در حالی است که بافندگانی با توان بالا و تعداد قابل توجه در این استان حضور دارند.

وی با اشاره به بافت نقشه دیگر استان‌ها در زنجان، افزود: در بحث فرش ابریشم متاسفانه شاهد آن هستیم که نقشه‌های استان قم توسط بافندگان ماهر استان بافته شده و در نهایت نیز به اسم این استان به فروش رفته و یا صادر می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی استان، ادامه داد: در بحث فرش‌های پشمی نیز فرشی که امروز در استان زنجان تولید می‌شود، مربوط به طرح‌های فرش استان کردستان است و چون تولید این‌گونه فرش‌ها نیز در آن استان اتفاق می‌افتد، لاجرم اگر هم به فروش برسد، نمی‌توان عنوان فرش زنجان را بر روی آن گذاشت.

رنگ‌رونا با اشاره به فرش بیدگینه به عنوان نقشه‌ای از جغرافیای استان زنجان که ثبت جهانی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برای اینکه صنعت فرش در زنجان بتواند فروش و صادراتی را به اسم خود داشته باشد، باید حتماً نقشه‌هایی توسط بافندگان بافته شود که اصالتی از همین استان داشته باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه فرش‌بافی همواره شغلی خانگی برای بسیاری در این استان بوده است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی برای بافت فرش دست‌باف با نقشه‌های بومی استان توسط بافندگان خانگی اهمیت بالایی دارد که باید دستگاه‌های متولی بر این مهم تاکید کرده و برنامه‌ریزی عملیاتی کنند.

وی، عنوان کرد: علاوه ‌بر بیدگینه، طرح‌هایی مثل قلتوق، بوغداکندی و … را نیز باید مورد توجه قرار داد؛ چراکه چنین طرح‌هایی در مناطق خاصی بافته شده و به نام همان مناطق نیز شناخته می‌شود، به همین خاطر یکی از اقدامات این است که بتوانیم در حوزه برندسازی طرح‌های فرش استان زنجان گام‌های بلندی برداریم.

به گفته رنگ رونا، از استان زنجان موضوعی با عنوان صادرات فرش نداریم، چرا که فرش بافته شده در استان زنجان با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود. امیدواریم پایانه صادراتی فرش که در زنجان راه‌اندازی شده است، بتواند به اهداف تعیین شده دست یابد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

۱۲ خطای سیاستی که باعث باخت همزمان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شد؛ راننده ناشی بازار خودرو

ی آوریل 25 , 2021
بعد از تحریم‌های بین‌المللی، آنچه صنعت خودروی کشور را به چالش کشید، تصمیمات خلق‌الساعه و مقطعی سیاست‌گذار خودرو بود که شرایط ناپایداری را در شرکت‌های خودروساز ایجاد کرد. به گزارش شهاب زنجان به نقل از دنیای اقتصاد، تقویم سال ۹۹ انباشته از مصوباتی است که سیاست‌گذار برای بهبود وضعیت تولید […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس