«شهاب زنجان» بررسی می کند: بازار درهم میوه/در آستانه شب یلدا قیمت میوه ها روی مدار صعود حرکت می کند

شهاب زنجان – هر چقدر که به شب یلدا نزدیک می شویم، بازار شب یلدا حال و هوای خاصی به افزایش قیمت ها می دهد. گویی این شب دراز سال آمده تا قیمت ها را به اوج برساند.

بازار

همه میوه ها گران است و در این کسادی بازار چندان باید و شاید خریداران طبقات پایین جامعه سمت و سوی میوه های گران را نمی گیرند. جالب اینکه حتی برای چند لحظه هم که در بازار میوه فروش ها قدم بزنی،قیمت آن ها را هم نیم پرسند. هر چند این بازار آشفته اندک نظارتی هم از سوی دستگاه های متولی می شود تا شاید در این شب خاطره انگیز بازار میوه رنگ آرامش به خود بگیرد.

کافی است برای خرید میوه شب عید به یک میوه فروشی در سطح شهر زنجان بروی، آن گاه متوجه می شوی که میوه شب یلدا طعم گرانی بخود گرفته است و حتی برای شب یلدا هم که شده مجبوری خرید کنی. قیمت میوه در این روزها همسو با افزایش قیمت سایر محصولات رنگ و بوی افزایش قیمت به خود گرفته است. در این بین تاثیر رسیدن طولانی ترین شب سال به گونه ای پیش رفته است که فرصت مناسبی برای بالا بردن قیمت ها است.

یک میوه فروش شهر با بیان اینکه هر ساله به مناسبت شب یلدا افزایش قیمت میوه طبیعی بوده است، می گوید: به دلیل نیاز بازار این اتفاق بیفتد ولی امسال به دلیل تورم سنگین شاهد بالا رفتن چشمگیر قیمت انوع میوه ها هستیم.

حسین احمدی با بیان اینکه از ترس بالا رفتن شدید قیمت ها از یک هفته قبل خرید میوه انجام شده است، می افزاید: هر چقدر که میوه قیمت اش بالا می رود، مشتریان تمایلی به خرید بیشتر میوه نشان نمی دهند و مجبوریم حجم بالای ضایعات میوه را داشته باشیم.

وی با اشاره به رسیدن قیمت موز به مرز۳۰ هزار تومان در روزهای اخیر به دلیل لوکس و وارداتی بودن، بیان می کند: همین افزایش قیمت موجب شده تا موز خریدار اندکی داشته باشد و به نوعی برای همیشه خریداران این میوه حذف شوند.

این فروشنده میوه و تره بار درباره افزایش فزاینده قیمت انار در این روزها اظهار می کند: برخلاف سال قبل که قیمت انار طارم بین۸ تا ۱۰ هزار تومان نوشت داشت، این روزها به مرز۲۰ هزار تومان رسیده است و این در حالی است که صادرات این محصول طارم به سایر کشورها در کار نبوده است.

قیمت بالای مرکبات

احمدی در بخش دیگر صحبت هایش با شهاب زنجان به چالش افزایش قیمت چشمگیر مرکبات در روزهای منتهی به شب یلدا اشاره می کند و اینکه با وجود در دسترس بودن منطقه شمال کشور و واردات این محصول بومی همچنان قیمت انواع پرتقال و نارگیل و لیموترش به اوح رسیده است.

وی در این باره بیان می کند: قیمت پرتقال درجه یک۱۵ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به۲۰ روز گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد قیمت داشته است. لیموشیرین هم از این قاعده مستثنی نیست و در برخی مواقع به دلیل کمبود روزانه به مرز ۲۰ هزار تومان هم رسیده است.

این فروشنده میوه در صحبت هایش به قیمت انوع هندوانه شب یلدا هم اشاره می کند و می گوید: قیمت هندوانه به دلیل هزینه های جانبی همچون نگهداری در سردخانه امسال به طرز چشمگیری افزایش داشته است و در نقاط مختلف شهر اگر قیمت کنید خواهید دید که بین۸ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد.

با گشتی در نقاط مختلف شهر به این نتیجه می رسید که قیمت هندوانه در شمال شهر به مرز ۱۲هزار تومان، مرکز شهر به ۸ هزار تومان و در نقاط حاشیه ای شهر به ۵ تومان رسیده است.

هر چند مسئولان در صحبت هایشان به موضوع کنترل قیمت بازار میوه و تره بار اشاره می کنند اما در روزهای گذشته با مطرح شدن مساله تاثیر مرکبات و میوه در درمان کرونا همچون بازار ادویه جات و گرمی ها تاثی رآن را در بازار میوه شاهد هستیم.

عموم مردم نیز از این بازار بی حساب و کتاب انتقاد دارند و برخی نیز به این مساله اشاره می کنند که به هر حال با افزایش نرخ تورم و فعالیت چشمگیر دلالان در این بازار نرخ افزایش قیمت میوه و تره بار نیز طبیعی به نظر می رسد.

با این شرایط باید منتظر بود و دید بعد از خاتمه داستان شب یلدا که این روزها تاکید بر دور هم جمع نشدن خانواده ها شده است، بار دیگر قیمت انواع میوه ها روی مدار کاهش حرکت خواهد کرد و مسئولان برای ساماندهی این بازار بزرگ و سودده دست دبه کار خواهند شد.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«چيلله گئجه سي» در زنجان

ج دسامبر 18 , 2020
عبدالعزیر قائمی – «یلدا» در لغت به معنی تولد است. ایرانیان از دیرباز شب اول برج جدی(دی) را که طولانی ترین شب سال است را با مراسم خاصی سپری می کنند و در این میان زنجانی ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و مراسم خاصی را در این شب […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس