پای صحبت های تنها بانوی فعال خوشنویسی در زنجان؛ طنین کرشمه قلم/ گرانی بر اقلام خوشنویسی هم سایه انداخته است

اسداله قربان زاده – تنها یک مداد و کاغذ کافی است تا در یک محیط عاری از سروصدا بنشینی و خطی زیبا به یادگار خلق کنی. آن را قاب کنی و در گوشه ای از اتاقت نصب کنی و یا در مناسبتی برای دوستی هدیه بدهی.

خوشنویسی برگی از تاریخ هنر این سرزمین است. یادگار مردان و زنانی است که در هر پست، منصب و مقامی که بودند خط خوش از آن ها هنوز هم به یادگار مانده است. گذر زمان بر چهره این هنر ریشه دار غبار انداخته و هستند، افرادی که در این روزگار فراموشی دستی در آتش دارند.

«فاطمه محبوبی اصل»، از جمله هنرمندانی است که از کودکی در کنار پدر نوشتن خط خوش را شروع می کند و کم کم که دنیایی از زیبایی را در جلوی دیدگانش می بیند،رهسپار کلاس درس اساتید این هنر در زنجان می شود. او اکنون تنها بانوی فعال خوشنویسی در زنجان است که بارها هنرش را در نمایشگاه های مختلف عرضه کرده است. گفتگوی کوتاهی با او داشته ایم:   

علاقه شما به خوشنویسی از کجا شروع شد؟

من در کودکی به واسطه پدر بزرگوارم با این هنر آشنا شدم. ایشان خوشنویسی می کردند و اصرار زیادی برای خوش خط نوشتن ما داشتند و علاقه من از همان کودکی در بستر خانواده شکل گرفت. حضور در کلاس اساتید حسن نیک بین، نقی ریاحی و نیز اصغرمحمدی برتجربیات کاری من افزود.

خوشنویسی را چطور هنری می بینید؟

خوشنویسی از ارکان هویت فرهنگی ما است. تنها هنر و مهارتی ست که شما با داشتن حداقل امکانات می توانید، اثری شگفت انگیز خلق کنید. مداد و خودکار و کاغذ به راحتی برای همگان قابل تهیه و در دسترس است و شما می توانید با حداقل امکانات زیباترین و شگرفترین مفاهیم را به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه کنید.

ذات این هنر در چه چیزی نهفته است؟

خوشنویسی یعنی تزکیه روح و روان، صبوری، بردباری، نگاه عمیق، گذشت، سکوت و همه ماحصل عجین شدن با خوشنویسی است. بدون اغراق باید گفت که خوشنویسی، حرفه ای مقدس است.

خط نستعلیق که اکنون مرسوم است، از چه زمانی وارد بدنه خوشنویسی شد؟

هنر زیبای خوشنویسی از دیرباز با تاریخ و فرهنگ این مرز و  بوم کهن آمیخته شده و شکل خطوط نستعلیق امروزی حاصل زحمت و تلاش اساتید گران قدری است که نسل به نسل با جان و دل این هنر زیبا را حفظ کردند و امروز وظیفه ماست که بر حفط و شناساندن این هنر اصیل بکوشیم.

خط نستعلیق به شیوه امروزی حدودا از قرن هشتم از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به وجودآمد و خط نستعلیق نام گرفت که به علت کثرت تلفظ به نستعلیق تغییریافت که به جد یکی از زیباترین و ظریفترین و مشکلترین خطوط ایرانی ست که عروس خط فارسی نامیده شده است.

برای اعتلای این هنر، خوشنویسان چه نقشی دارند؟

اساتید والا و بزرگواری برای حفظ و اعتلای این هنر اصیل کوشیده اند و این خط زیبا میراث فرهنگ پربار ماست. ما باید میراث دار این هنر کهن باشیم و تلاش کنیم تا همگان را به درست و زیبا نوشتن عادت دهیم و چه خوب است این مهم به یک فرهنگ تبدیل شود. 

چند سال است که در امر آموزش فعالیت دارید؟

آموزش بخش مهمی از کار بنده است و چون عضو انجمن خوشنویسان ایران هم هستم، سعی دارم در مدارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هنرجویان را با الگوی درست نوشتن آشنا کنم. 

ایده شما برای اینکه خوشنویسی را محدود به روی کاغذ نوشتن نکنید، چه بود؟

همیشه دوست داشتم، کاری نو انجام بدم و خوشنویسی را از حالت سنتی توی قاب روی دیوار خارج کنم، پس از شال و لباس و ظروف دکوری و کاربردی شروع کردم و با تلفیق این هنر اصیل و هنرهای زیبای دیگر از جمله خوشنویسی در کنار هنر زیبای پتینه و تکنیک رنگ خوشنویسی روی مس سفال چوب و غیره سبک کارهایم را تغییر دادم.

این سبک مشتریان خاصی هم دارد؟

این هنر زیبا طرفداران بسیاری دارد و علاقمندان بسیاری مشتاق یادگیری هستند، خصوصا برای یادگیری  زیبانویسی خط تحریری(خط خودکاری) اما هنوز برای رسیدن به نقطه اوج زیبایی این هنر راه بسیار داریم و در همین راستا بنده به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه تلاشم بر آشنایی بیشتر و حفظ این هنر زیباست.

نقش مدارس را در امر یادگیری خوشنویسی کودکان چطور می بینید؟

مدارس به عنوان اولین پایگاه آموزش و شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان بستر مهمی برای آشنایی و یادگیری در این حوزه است.

والدین چه نقشی می توانند داشته باشند؟

توصیه من برای یادگیری بیشتر معطوف والدین است، به خاطر اینکه هم والدین خودالگوی کودکان هستند و هم کودکان از همان سنین پایین شکل گیری شخصیتشان با این هنر اصیل و زیبا و عرفانی آشنا می شوند.

یادگیری خوشنویسی محدود به سن خاصی است؟

یادگیری این هنر زیبا محدودیت سنی ندارد. من هنرجویان بسیار موفق و توانمندی در سنین بالا داشتم که با افتخار دوره های خوشنویسی را طی کردند. این هنر اصیل بسیار با روح و روان انسان ارتباط دارد.

به این هنر به دید یک شغل نگاه می کنید؟

من در زمینه های بسیاری فعالیت داشته ام، اما ویژگی های منحصر به فرد این هنر اصیل مرا برآن داشت که این هنر زیبا را به عنوان شغل و حرفه خود برگزینم.

دغدغه شما به عنوان یک خوشنویس چیست؟  

بنده به عنوان فعال عرصه خوشنویسی در زنجان تمام تلاشم بر معرفی این هنر زیبا فاخر و اصیل است. کلاس های آموزشی به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، البته به خاطر شرایط کرونا بیشتر کلاس ها به صورت مجازی تشکیل می شوند و علاقمندان می توانند پس از گذراندن دوره های لازم و کسب مهارت در آزمون های انجمن خوشنویسان ایران شرکت کنند و مدرک معتبر انجمن را دریافت کنند.

چه میزان از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای معرفی خوشنویسی بهره برده اید؟

فضای مجازی بستری مناسب برای ارایه و آموزش هنر خوشنویسی در شرایط کنونی است. باید از این مهم برای ترویج و معرفی بیش از پیش خوشنویسی بهره ببریم و این در شرایطی است که این هنر فاخر ایرانی بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی مضاعف دارد.

برای معرفی خوشنویسی روی لباس و ظروف در نمایشگاه ها حضور داشته اید؟

در مورد سبک کارم که بیشتر خوشنویسی کاربردی روی لباس و ظروف و غیره بود، نمایشگاه های بسیاری داشتم که مورد توجه هنردوست بسیاری قرار گرفت، از جمله نمایشگاه آثار خوشنویسی با عنوان رقص قلم، نمایشگاه خوشنویسی در سالن نمایشگاه های بین المللی کاسپین، نمایشگاه خوشنویسی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه پیام نور زنجان، نمایشگاه خوشنویسی و صنایع دستی در فرهنگسرای زندگی در مناسبت های گوناگون، برنامه خوشنویسی در برنامه زنده گجه لر شبکه اشراق زنجان به مناسبت های گوناگون، برگزاری ورکشاپ آوای جوانان بهشت، خوشنویسی زنده در برنامه بزرگداشت پیرغلامان حسینی در کارخانه کبریت زنجان تنها بخشی از فعالیت های بنده بوده است.  

گرانی چه میزان در کار شما تاثیر دارد؟

اقلام اولیه مورد نیاز خوشنویسی مثل کاغذ، مرکب و دوات و غیره نسبت به یک سال گذشته گران تر شده که متاسفانه قدرت خرید علاقمندان را بسیار محدود کرده است.  

در مورد مراحل کلاس های خوشنویسی برای مخاطبان توضیح دهید.

کلاس های آموزشی طبق دوره های انجمن خوشنویسان ایران به شکل آشنایی با خط زیبای نستعلیق و ادامه آن در طی دوره و نیز آموزش خط شکسته نستعلیق به صورت خط درشت(خط قلم)و خط تحریری(خط مداد و خودکاری)در طی دوره های مختلف آموزش داده می شود. علاقمندان می توانند پس از ثبت نام و شرکت در کلاس از نوشتن لذت ببرند و هنر زیبای خوشنویسی را یاد بگیرند.

درخواست از مسئولان؟

بنده حقیر به عنوان عضو کوچکی از این جامعه و به عنوان خانم فعال عرصه خوشنویسی در زنجان در مقام مدرس مدارس از مسولان تقاضای توجه بیشتر و ارزش گذاری بیشتر به این حوزه را دارم و نیز از مسئولان آموزش و پرورش توجه بیش از پیش را خواستارم. متاسفانه باید بگویم که هنوز از ظرفیت های موجود در مدارس برای آشنایی و یادگیری این هنر زیبا استفاده نمی شود. از مسئولان درخواست دارم در انتخاب مدرسان خوشنویسی توجه بیشتری داشته باشند و از اعضای انجمن خوشنویسان انتخاب شوند و نیز درخواست توجه بیشتر به مدرسان خوشنویسی در مدارس را دارم.

پیشنهاد شما برای معرفی بیشتر خوشنویسی؟

هنوز ظرفیت های بسیاری در بازار برای ارائه این هنر به شکل های گوناگون فراهم است. ما حتی می توانیم این هنر زیبا را در بازار جهانی و بین الملل به عرضه بگذاریم که حمایت مسئولان را می طلبد. برگزاری نمایشگاهای بین المللی با حمایت مسئولان یکی از پیشنهادات بنده برای شناساندن و ایجاد فضای اشتغال در ظرفیت این هنر زیباست، اگر مسولان حمایت کنند ما می توانیم با برپایی نمایشگاه های بین المللی هم این هنر زیبا را به مردم جهان نشان بدهیم و نیز اشتغال را رونق دهیم، قطعا این هنر فاخر ظرفیت های بسیاری در بازارهای جهانی دارد که متاسفانه هنوز رنگ واقعیت نگرفته است.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وزیر دفاع: با تقویت تولید فشار دشمن به فرصت تبدیل می شود

پ سپتامبر 10 , 2020
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه با توجه و تقویت تولید می‌توان فشار دشمن را تبدیل به فرصت کرد، گفت: باید این آسیب پذیری که دیگران می‌توانند ما را محدود و تحریم کنند، از بین برود و راهکار اصلی آن افزایش تولید، خودکفایی و روی پای خود […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس