اهمیت سلامت روان

مترجم : ناهید کلانتری

سلامت روان وضعیت رفاهی است که در آن فرد توانایی های خود را درک می کند، می تواند با فشارهای طبیعی زندگی کنار بیاید، می تواند به طور مثمرثمر کار کند و می تواند به جامعه خود کمک کند.

سلامت روان می تواند زندگی روزمره ، روابط و سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، این پیوند در جهت دیگر نیز کار می کند. عواملی در زندگی، ارتباطات بین فردی و عوامل جسمی افراد می توانند در ایجاد اختلال در سلامت روان نقش داشته باشند.

مراقبت از سلامت روان می تواند توانایی فرد در لذت بردن از زندگی را حفظ کند. انجام این کار رسیدن به تعادل بین فعالیت های زندگی ، مسئولیت ها و تلاش ها برای دستیابی به تاب آوری روانی است. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب همگی می توانند بر سلامت روان تأثیر بگذارند و روال فرد را مختل کنند.

سازمان بهداشت جهانی تأکید می کند که سلامت روان  چیزی بیش از نبود اختلالات روانی ناتوانی است. بازیابی سلامت روان به و  صورت فردی و  همچنین در جوامع مختلف در سراسر جهان بسیار مهم است. هرکسی فارغ از سن، جنس، درآمد و قومیت، در معرض خطر ابتلا به اختلال سلامت روان است.

در  بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز اختلالات روانی یکی از دلایل اصلی ناتوانی است. شرایط اجتماعی و مالی ، عوامل بیولوژیکی و انتخاب سبک زندگی می تواند سلامت روانی فرد را شکل دهد. تعداد زیادی از افراد مبتلا به اختلال سلامت روانی همزمان بیش از یک بیماری دارند. توجه به این نکته مهم است که سلامت روان به تعادل ظریف عوامل بستگی دارد و چندین عنصر از زندگی و جهان به طور کلی می توانند برای ایجاد اختلالات با یکدیگر همکاری کنند. عوامل زیر ممکن است در ایجاد اختلال در سلامت روان نقش داشته باشند.

فشار مداوم اجتماعی و اقتصادی

داشتن امکانات مالی محدود یا تعلق به یک گروه قومی حاشیه نشین یا تحت آزار و شکنجه می تواند خطر ابتلا به اختلالات بهداشت روانی را افزایش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ روی ۹۰۳ خانوار در ایران انجام شد، چندین علت اقتصادی از جمله فقر و زندگی در حومه یک شهر بزرگ را شناسایی کرد. محققان همچنین تفاوت در دسترس بودن و کیفیت درمان بهداشت روان برای گروه های خاص را از نظر عوامل قابل تغییر که می توانند با گذشت زمان تغییر کنند و عوامل غیر قابل تغییر که دائمی هستند ، توضیح دادند.

عوامل قابل تغییر برای اختلالات مثل شرایط اقتصادی اجتماعی از جمله اینکه آیا کار در منطقه محلی در دسترس است. اشتغال، سطح درگیری اجتماعی یک شخص،تحصیلات،کیفیت مسکن، عوامل غیر قابل تغییر نیز شامل جنسیت، سن و قومیت است.  این مطالعه جنسیت را به عنوان یک عامل قابل اصلاح و غیر قابل تغییر فهرست می کند. همچنین محققان دریافتند که زن بودن خطر کمبود سلامت روانی را ۳/۹۶ برابر افزایش می دهد.

مواردی که به می تواند در سلامت روان نفش داشته باشد، در زیر آمده است:

تعلق

آیا تا به حال احساس کرده اید که متناسب نیستید، می دانید که این می تواند یک تجربه  باشد. جامعه احساس تعلق خاطر را ایجاد می کند گروهی که شما خود را عضو آن می دانید. این متفاوت از سازگاری با یک گروه بودن است. احساس واقعی تعلق شامل این توانایی است که شما احساس می کنید به عنوان خود واقعی خود جزئی از جامعه هستید. هیچ چیزی وجود ندارد که شما برای عضویت در جامعه باید آن را تغییر دهید، اما در عوض ، به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود مورد استقبال و قدردانی قرار می گیرید.

 پشتیبانی

وقتی به چیزی احتیاج دارید به چه کسی متوسل می شوید؟ داشتن افرادی که می توانید در مواقعی که نیاز به صحبت یا نیاز به کمک دارید با آنها تماس بگیرید می تواند در شرایط سختی که ممکن است به تنهایی احساس غیرقابل غلبه شود به شما کمک کند. دانستن اینکه افرادی هستند که از شما حمایت می کنند می توانند به شما کمک کنند تا از شما مراقبت کرده و ایمن باشید و می توانند از دیدگاه شما در زندگی سود ببرند.

 هدف

در اجتماع افراد نقش های مختلف را پر می کنند. شاید شما دوستی باشید که از پخت و پز لذت می برد و می توان روی او حساب کرد یا شما دوستی هستید که دیگران می دانند در صورت نیاز درمورد مبارزات خود می توانند با او تماس بگیرند. این نقش ها می توانند از طریق بهبود زندگی دیگران به شما احساس هدفی بدهند. داشتن هدف و کمک به دیگران به معنی دادن زندگی، کمک می کند.

هنگامی که به دنبال احساس ارتباط قوی تری می گردید با بازتاب خود شروع کنید. آگاهی از آنچه برای شما مهم است می تواند به شما در یافتن راه هایی برای برقراری ارتباط با سایر افراد همفکر کمک کند.

 علاقه

 دوست دارید چه کاری انجام دهید؟شاید از مطالعه لذت ببرید و بتوانید به یک باشگاه کتاب بپیوندید یا شاید شما همیشه دوست داشتید فوتبال را امتحان کنید و می توانستید به یک تیم بپیوندید. این امکانات بی پایان هستند و شما ممکن است در هنگام انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید، ارتباط با دیگران را آسانتر کنید.

 ارزش ها

ارزش های شما چیست؟ این گروه می تواند شامل کارهای خیریه یا کارهای داوطلبانه باشد. سرویس دهی پاداش آور است و شما می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید که ارزش های مشابهی دارند یا به علایق شما اهمیت می دهند. بخش عمده ای از ساختن جامعه شما بازپس دادن به یکدیگر است و یافتن کار داوطلبانه راهی عالی برای شروع است.

 انسان ها خواهان ارتباط هستند. احساس پذیرفتن برای آنچه واقعاً هستید می تواند اعتبار و ارزش شخصی برای شما ایجاد کند. دانستن اینکه افرادی وجود دارند که از شما حمایت می کنند و هنگامی که با مشکل روبرو می شوید، در کنار شما خواهند بود احساس امنیت ایجاد می کند و دانستن اینکه به شما احتیاج دارد می تواند یک هدف باشد و به شما یادآوری می کند که شما ارزشمند هستید. جامعه همه این ویژگی ها و موارد دیگر را فراهم می کند.

 اگر هنوز احساس قوی از اجتماع پیدا نکرده اید  به تلاش خود ادامه دهید. مهم نیست که جامعه شما بزرگ یا کوچک باشد، یافتن افرادی که با آنها ارتباط برقرار می کنید برای سلامت روان شما حیاتی است. به یاد داشته باشید، همان طور که یافتن جامعه برای شما مهم است، داشتن دیگران به عنوان بخشی از جامعه خود برای دیگران نیز مهم است. همه ما به هم نیاز داریم.

شهاب زنجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سیلاب های شهری، تهدید برای مناطق مسکونی متمرکز

ش اکتبر 31 , 2020
*جعفر بیات- رشد جمعیت کشور و تغییر تعادل میان درصد جمعیت شهری و روستایی در بیشتر از نیم قرن اخیر همراه با بی اعتنایی مسئول آن شهرها باعث توسعه جغرافیایی بافت شهرها و گستردگی مناطق مسکونی و بعضا تداخل آن با پهنه های خطر ساز و به طور مشخص محدوده […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس